Stutter i spel och video återspelning (youtube).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2011

Stutter i spel och video återspelning (youtube).

Hej!

Har under en tid haft ett problem som kommit och gått, utan för mig någon förklarelig anledning.
Någon gång per månad har datorn en fas då den får alvarligt stutter i både bild och ljud (pops).
Stutteren består av att varje 3-5 sec fryser videon eller spelet ca 0,5 sec detta tillsammans med pops i ljudet.
Har inget problem på skrivbordet.
Problemet kvarstår igenom omstart.
Problemet uppkommer endast under windows7, inte på min dualboot linux mint.
Har bytt mellan två olika 560ti jag hade hemma, gjorde ingen skildnad.
Har installerat om grafikdrivrutinen (ren installation efter att kört DDU).
Har installerat om ljudkorts drivrutinen.

Mitt system:
CPU amd pII 1055t @ 2,8
mb ASUS m4a87td/usb3
Grafik 560ti från msi
12gig ram vilket består av 2x2gig kingston value ram och 2x4gig team elite (okänd modell).
Focurite 2i2 externt ljudkort
Ocz vertex 2 ssd 120gig
WD green 1TB disk
seasonic 500w psu (som är över 10år gammal så även denna kan vara inblandad).
Windows 7

Någon som har någon idé på vad det kan bero på?

Min nuvarande hypotes är att det beror på en obskyr grafikdrivar bug som uppkommer specifikt i mitt system, men har inga bevis.

edit: stavning

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Apr 2006

Vilka spel? Händer det i alla slags spel, både moderna och äldre? Samtidigt så är din dator så gammal nu att den inte klarar dagens [krävande] spel, så kanske dags att uppgradera snart?

- Har du provat med färre minnen? (2x2GB, eller 2x4GB?)
- Finns det tillräckligt med utrymme på SSD:n?

Intel i7 2600K @ 4.4 GHz | MSI GTX 1060 Gaming X (6GB) | Corsair 8GB 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Decster:

Vilka spel? Händer det i alla slags spel, både moderna och äldre? Samtidigt så är din dator så gammal nu att den inte klarar dagens [krävande] spel, så kanske dags att uppgradera snart?

- Har du provat med färre minnen? (2x2GB, eller 2x4GB?)
- Finns det tillräckligt med utrymme på SSD:n?

Ja, datorn har ett par år på nacken, men då jag mest spelar äldre/lättvikts spel så har detta ej varit ett problem (spelar en del WoW.)
Problemen har varit specifikt WoW och äldre WoW clienter, samt video uppspelning( i html 5 och flash). Andra spel som jag spelat verkar fungera, men då dessa är äldre än år 2000 så är dem nog intre diagnostiksa.
Testa med ett minne i taget är nog nästa steg jag bör utföra (något jag inte varit så sugen på att testa då problemet inte alltid uppkommer omgående efter omstart).
SSd:n har ca 8gig ledigt.
Har en mindre budget för uppgraderingar/ersättning av trasiga komponenter, men har inte ekonomi att ersätta hela systemet i dagsläget.
Så mitt mål har varit att felsöka klart och uppgrade den felande länken nu och sedan uppgradera resten i takt med att jag har råd.

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Agdon:

SSd:n har ca 8gig ledigt.

Hm, om du har 12GB minne och virtuellt minne är aktiverat på SSD:n så är det möjligt att utrymmet tar slut, eller att den blir långsammare p.g.a lite utrymme. Om det är möjligt, rensa den så du får minst 15-20GB ledigt utrymme, alternativt sänk eller stäng av virtuellt minne.

Intel i7 2600K @ 4.4 GHz | MSI GTX 1060 Gaming X (6GB) | Corsair 8GB 1600MHz