SSD syns inte i bios och kommer ej in till windows - Dött SSD?

Permalänk
Medlem

SSD syns inte i bios och kommer ej in till windows - Dött SSD?

Hej på er!
Använder idag en 120gb SSD som min C disk där endast windows 10 befinner sig.

Nu verkar det som mitt SSD har gett upp helt. Den laddar endast fram till innan windows ska startas och sen kommer jag rakt in på bios istället. Mitt SSD syns inte heller i bios.
Detta har tidigare hänt och det enda jag gjorde var att dra ut data kablarna från samtliga hårddiskar och sen koppla in dem igen. Därefter starta det som vanligt. Men nu verkar tricket inte fungera längre.

Jag har googlat detta i timmar nu och har testat allt möjligt.

-Power cycle där jag låter datorn vara igång i 30min, stänger av den och låter den vilar i 30sec. Sen samma sak igen och tillslut ska det fungera men inte för mig.
- Testat alla möjliga inställningar på bios.
- Testat koppla ut alla usb från datorn.
- Testat SSDet i en annan dator. Den andra datorn hitta inte heller den.

Moderkort: MSI z370 Krait gaming.

Nu vänder jag mig till er Sweclockers. Behöver hjälp att kolla av vad jag behöver göra.
Tror ni SSDet är sönder eller finns det något alternativt för att få den igång igen?
Tack för du läste.
Mvh Tommy

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Relik 📜

Om disken inte hittas i en annan dator heller ser det tyvärr mörkt ut. Även om du får igång enheten ytterligare en gång skulle jag i ditt fall räkna varje tillfälle som "det sista".

Jag tror du får acceptera att SSD:n är död.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Du har kanske skapat en partition på disken i diskhanteraren?

Permalänk
Medlem

Så mycket info, men vi vet ändå inte vilket märke eller modell på SSDn?

Som du beskriver det dock håller jag med emil ovan. Det ser ut som den brickats... okänd anledning. Tyvärr är detta SSDernas fasa... får de ett allvarligt kritiskt fel internt, är det inte säkert de kan återhämta sig. Att du gjort 30 min testet ska ju ge kontroller tid nog på sig att "ge upp" och nollställa sig. Men det kan ju vara så att kontrollern i sig är död (eller FW chippet).

en liten SSD kostar inte mycket idag dock... typ liknande som en liten HDD gör.

Permalänk
Medlem

Hej o tack för era svar. Det är ett Corsair force 120gb(uråldrig) haha. Den har säkert levt sitt liv så jag köpte ett nytt samsung evo.Nu fungerar datorn igen !
Trodde det kanske var någon inställning i bios eller något som kanske spökade eller något uppenbart jag hade missat.

Men det visade sig att mitt ssd har gått i pension.
Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Var det inte corsair Force-serien som hade rykte att ha sådana problem?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Relik 📜

Hm. @JonasT ljuger jag om jag säger att det här känns bekant? Med just Force?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Hm. @JonasT ljuger jag om jag säger att det här känns bekant? Med just Force?

Jag vill minnas att den Force 120 GB vi hade i testlabbet gick samma öde till mötes, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Var det inte corsair Force-serien som hade rykte att ha sådana problem?

Skrivet av emilakered:

Hm. @JonasT ljuger jag om jag säger att det här känns bekant? Med just Force?

Skrivet av JonasT:

Jag vill minnas att den Force 120 GB vi hade i testlabbet gick samma öde till mötes, ja.

Sandforce har inte enormt bra ECC, och inget DRAM för metadata cache. De ska ha metadata på 2 ställen dock, men trots det och RAIN funktionen, verkar de fastna i oändlig loop eller något när felen blir stora nog.

Jag har lyckats få liv i en sådan genom att sätta den i IDE läge dock, kunde då både läsa data och även nollställa den och sen fungerade den normalt igen. (Detta på 2010s års modell). Ingen aning om det var slump dock, då jag inte kunnat testa det igen (den fungerar än nämligen).

Problemet är att dessa kontrollers har ingen spänningsdrift kontroll, eller stark nog ECC (ingen LDPC), så när väl felnivån nås... är det mer eller mindre kört. Så det som oftast åker är partitionstabellen, om man inte skriver nog till disken för att tvinga GC att rotera runt cellerna. Detta var väl mindre problem när man körde 25-30nm+ NAND, men med de senare på 16-20nm, var det döden ofta inom 2-3 år. Denna bör trots allt överlevt 6-8år beroende på när den köptes.

Permalänk

Jag hade ungefär samma problem med min Corsair Force 120gb, den dog för några år sen och har tyvärr inte fått igång den då varken windows eller bios hittar den.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Har sett någon tråd att man kan prova med att koppla in spänningsförsörjningen till SSD (sladden från PSU:n) utan SATA-delen är inkopplad och sedan låta den vara spänningsförsörjd under natten.

Tydligen skal det köras recoveryprocesser i det driftläget medan när SATA är aktivt så startar den inte upp - därav vikten att _inte_ koppla in SATA-sladden, detta gör att det _inte_ fungerar med att köra i disk-docka då SATA-delen kommunicerar med USB-chipet där och recoveryprocessen startar aldrig.

Fungerar inte detta så är det bara att inse att SSD är brickad - och det är också då man lär sig att någon gång i halvåret skall man kanske göra en diskavbild på diskinnehållet och lägga på en snurrdisk som sedan kan skjutas tillbaka på en annan SSD och i de flesta fallen startar upp direkt som om det inte hade hänt något alls - det spar mycket tid och man slipper hålla på med ominstallationer av drivrutiner och försöka få allt att fungera som innan igen.