Forumdelen sponsras av

Samsung c32Hg70QQ, problem med att få maximal upplösning att fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Samsung c32Hg70QQ, problem med att få maximal upplösning att fungera

Hej!

Köpte nyligen en ny skärm och får inte den maximala upplösningen att fungera som den borde. Jag har sedan tidigare en Dell U2711 där det inte varit något problem med att köra 2560x1440 men det är det med den nya som sagt.
Jag har avinstallerat Dells drivrutiner, installerats Samsungs, om instalerat grafikkortet osv osv.
Fick ett tips om att stänga av HDR via Win 10 kontrollpanelen men jag har inte den funktionen i min Win 10 64bitars.
Enligt en anna tråd skall man uppdatera firmwaren men det gåt inte att göra det hur jag än följer Samsungsinstruktioner om att lägga filen på en usb sticka och sedan usb stickan i port 1. Det händer absolut inget.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Känns som jag köpt en skärm som jag inte har en nytta av om jag bara kan köra 1920x1080.

Mvh
MacroC

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@MacroC: Hur försöker du ansluta till skärmen? För 1920x1080 som högsta tillgängliga upplösning låter som att du kör DVI-till-HDMI-kontakt? Då får du aldrig mer än 1920x1080 eftersom bandbredden inte räcker till.

Du bör köra Displayport eller HDMI beroende vilket grafikkort du använder. Då kan du köra 2560x1440 och 144 Hz via DP eller HDMI. Och HDMI i 2560x1440/144 Hz är endast möjligt med modernare grafikkort.

Välkommen till forumet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@Laxpudding: Stort tack för ditt välkomnande och ditt snabba svar.
Jag har testat både med HDMI-DVI (Skärm-Dator) och som nu senast, HDMI-miniHDMI (med adapter)
Jag har inte DP i datorn så jag kan inte köra det.
Men som jag skriver, jag kan köra 2560x1440 på min Dell-skärm när jag kör DVI-DVI men det har varit på 59 Hz.
Jag lyckades dock få till det med 2560x1440 igår efter mitt inlägg genom att ändra från HDMI 2.0 till 1.4 men skärpan är extremt dålig.
Jag har ett Geoforce GTS 450 grafikkort idag med två DVI portar och en mini-HDMI port.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av MacroC:

Jag har ett Geoforce GTS 450 grafikkort idag med två DVI portar och en mini-HDMI port.

Då behöver du ett nytt grafikkort för att använda skärmen. Kortet är för gammalt för att ha någon högre bandbredd över HDMI. DVI-DL som räcker till 2560x1440 i 60 Hz finns inte på skärmen. All DVI/HDMI-koppling är begränsat till single link och max 1920x1200-upplösning i 60 Hz. Du behöver ett grafikkkort med Displayport och det mesta som finns idag räcker till.

Men lite nyfiken på varför du väljer en skärm som C32HG70QQ? Dess styrka är förmågan att köra 144 Hz och där finns det inget ett GTS450 kan bidra med, vare sig i fråga om tillräcklig bandbredd i anslutningen eller förmåga att rendera spel i 144 Hz. Ur bildkvalitetssynpunkt kan din gamla Dell 2711 dessutom vara den bättre skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av MacroC:

Då kommer du inte kunna driva skärmen i mer än 2560x1440@60Hz eftersom grafikkortet endast har HDMI 1.4 och DVI, men den upplösningen borde fungera med HDMI. Enligt Sweclockers recension bör du i så fall ändra "Refresh Rate" i skärmens inställningar till 60Hz för att det ska bli bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Är inte hemma så kan ej dubbelkolla men vill minnas att man kan ställa refresh rate i menyn på skärmen- borde finnas info om det i manualen. Testa om du kan sätta den till 60hz och om det då fungerar bättre.

Inställningen kan saknas om den är ställd i freesync eller något gaming-mode, minns ej vad dessa heter dessvärre.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Genomgång här: https://www.sweclockers.com/test/25622-samsung-c32hg70qq-32-t...

(Ah, såg att @perost redan länkat)

Oklart om ett GTS 450 har kraften över HDMI överhuvudtaget ens för 2560x1440 i 60 Hz? Kortet är ju från tiden när skiftet till 300 MHz pågick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Laxpudding:

Då behöver du ett nytt grafikkort för att använda skärmen. Kortet är för gammalt för att ha någon högre bandbredd över HDMI. DVI-DL som räcker till 2560x1440 i 60 Hz finns inte på skärmen. All DVI/HDMI-koppling är begränsat till single link och max 1920x1200-upplösning i 60 Hz. Du behöver ett grafikkkort med Displayport och det mesta som finns idag räcker till.

Men lite nyfiken på varför du väljer en skärm som C32HG70QQ? Dess styrka är förmågan att köra 144 Hz och där finns det inget ett GTS450 kan bidra med, vare sig i fråga om tillräcklig bandbredd i anslutningen eller förmåga att rendera spel i 144 Hz. Ur bildkvalitetssynpunkt kan din gamla Dell 2711 dessutom vara den bättre skärmen.

Jag fick köpa en ny skärm för en väldigt billig peng och den var större än den nuvarande gamla 21" som jag hade som andra skärm. tänkte att jag kunde köra en 34 och 27 istället. Och eftersom min gamla 27 funkar med 2560x1440 så såg jag inte någor problem. Jag skall tillägga att jag kör mest bild och filmredigering så spel är inte något av intresse för mig.
Datorn är från början konfiguerad just bara för bild och film.