Permalänk
Medlem

55" tv till allrummet

Tjenare!

Har idag en 65" Samsung 6-serie men tänkte köpa en billigare 55" till övervåningen. Ska användas av barnen för spel på switch samt lite tv-tittande. Vill helst ha en Samsung och har kollat in dessa två modeller som jag tycker är prisvärda:

Samsung UE55NU7105
Samsung UE55NU7305

Vad tror ni? Är det värt att vänta på Black Friday? Tänkte egentligen att vilken som helst 55" 7-serie går bra. Så mycket möjligt att det kan komma något riktigt bra pris på en?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt. Många TV-apparater butikerna säljer på Black Friday är ju några specialare från olika tillverkare, alltså TV-apparater man inte hittar på prisjakt annars. Så antar att de TV-apparaterna är billigare på något sätt så antar att de sparar in någonstans. Alternativt att de inte har vanliga serienummer för att inte inkräkta på det vanliga sortimentet. Så vet inte riktigt vad man ska dra för slutsatser kring Black Friday och TV:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vet inte riktigt. Många TV-apparater butikerna säljer på Black Friday är ju några specialare från olika tillverkare, alltså TV-apparater man inte hittar på prisjakt annars. Så antar att de TV-apparaterna är billigare på något sätt så antar att de sparar in någonstans. Alternativt att de inte har vanliga serienummer för att inte inkräkta på det vanliga sortimentet. Så vet inte riktigt vad man ska dra för slutsatser kring Black Friday och TV:s.

Nej så är det ju. Jävla svårt o veta. 6000kr är ändå ett vettigt pris för en helt ok tv tycker jag. Bara lite surt om den finns för tex 1000kr billigare en månad senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl samma panel på båda så hade gått för den billigaste.

NetonNet verkar ju ha någon rea just nu på 7305?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4718638

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det är väl samma panel på båda så hade gått för den billigaste.

NetonNet verkar ju ha någon rea just nu på 7305?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4718638

Japp det är skitsamma vilken man tar, föredrar tom curved. Men tänkte om det blir ännu mer prisvärt runt BF?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@K-D][Aramis: De har dålig ljusstyrka dock. Faktum är att Samsungs budget-apparater har den lägsta ljusstyrkan på marknaden, 7-series uppmättes till runt 270 nits vilket är förfärligt lågt. HDR kommer inte innebär någon skillnad i princip alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1966Riviera:

@K-D][Aramis: De har dålig ljusstyrka dock. Faktum är att Samsungs budget-apparater har den lägsta ljusstyrkan på marknaden, 7-series uppmättes till runt 270 nits vilket är förfärligt lågt. HDR kommer inte innebär någon skillnad i princip alls.

HDR är skitsamma ska inte användas något med HDR på ändå. Jag är rätt nöjd med 6-Serien jag har, så tänkte dessa lär inte vara sämre? För övrigt på de flesta tv apparater jag provat HDR på har jag tyckt att bilden blir "dull" och bara urvattnad (senast testade jag på en Q7F) har inte riktigt förstått tjusningen med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Att TV-apparaterna blir billigare runt BF och än billigare efter nyår är ganska givet med tanke på hur det sett ut de senaste åren. Statistiken finns på Prisjakt och det är lätt att skaffa sig en uppfattning. Föregångaren till NU är MU-modellerna om man vill kolla hur det sett ut.

Om det sedan blir 1000 eller 100 kronor billigare (eller kanske dyrare) är en öppen fråga. Men detta är väl kanske inte riktigt modellerna man sitter och jagar pengar på? Det är en annan sak med modellerna som kostar 30.000 kronor i juli för att sedan gå för 18.000 kronor på BF. Där finns ju en hel semesterresa att spara in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att TV-apparaterna blir billigare runt BF och än billigare efter nyår är ganska givet med tanke på hur det sett ut de senaste åren. Statistiken finns på Prisjakt och det är lätt att skaffa sig en uppfattning. Föregångaren till NU är MU-modellerna om man vill kolla hur det sett ut.

Om det sedan blir 1000 eller 100 kronor billigare (eller kanske dyrare) är en öppen fråga. Men detta är väl kanske inte riktigt modellerna man sitter och jagar pengar på? Det är en annan sak med modellerna som kostar 30.000 kronor i juli för att sedan gå för 18.000 kronor på BF. Där finns ju en hel semesterresa att spara in.

Helt sant. Håller du med om kritiken i 7-serien från ovan? Tänkte mest att om jag är nöjd med min stora tv i 6-serien så bör dessa inte vara någon riktigt skit?

Edit: Jämför man MU7 mot NU7 så verkar ju faktiskt årets variant både ha mkt lägre ljusstyrka samt 60hz panel istället för 120? Det känns ju lite sådär ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: Panelhertz kan du ignorera - går aldrig att koppla någon kvalitetsaspekt till det.

Jag tror en NU7 duger till barnen i ett allrum. Om det var det du fråga om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: Panelhertz kan du ignorera - går aldrig att koppla någon kvalitetsaspekt till det.

Jag tror en NU7 duger till barnen i ett allrum. Om det var det du fråga om?

Hehe jo så är det ju. Men någonstans i bakhuvudet vet jag att jag också kommer använda den tvn och vill att det ska vara bra men jag tror nog det blir ett vettigt köp till det är tänkt att använda till.

Skickades från m.sweclockers.com