Micron köper Intels andel i 3D Xpoint-tillverkningen

Permalänk
Melding Plague

Micron köper Intels andel i 3D Xpoint-tillverkningen

Minnestekniken 3D Xpoint används i Intels Optane-enheter och är framtagen tillsammans med Micron. Nu köper sistnämnda ut Intel från det gemensamma företaget IM Flash Technologies.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

JAA, då släpps ju tekniken friare än om Intel har ett finger i grädden

Om inte Micron är av samma kaliber...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur många månader den fabriken klarar sig undan översvämningar då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Återstår att se hur många månader den fabriken klarar sig undan översvämningar då.

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, nä men Micron har väl inte deg att bygga vallar runt sina fabriker? En fabrik körs ju bara tills tillverkningstekniken är utdaterad Slit och släng.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Hoppas tekniken blir fri så den också används hos AMD.

Annars tycker Optane har varit en liten flopp på konsumentmarknaden, då jag endast har sett dåligt utrustade datorer med denna plus en hdd. Det finns schyssta optanediskar som jag har hört 0st personer ens funderat på att skaffa, exempelvis denna: https://www.inet.se/produkt/4300783/intel-optane-ssd-900p-480...

Nå optane är väl lite som grafen, de pratar om det jämnt. Men ytterst få konsumentgrejer finns ännu.

Permalänk
Avstängd

Optane är inget för konsumenter.
Så jag tror Intel gjorde en bra affär.
Lär nog vara mer än 10 år innan dessa blir vanliga i hushållen.

Och vid den tidpunkten så har där väl kommit ut en ny minnesteknik.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Hoppas tekniken blir fri så den också används hos AMD.

Annars tycker Optane har varit en liten flopp på konsumentmarknaden, då jag endast har sett dåligt utrustade datorer med denna plus en hdd. Det finns schyssta optanediskar som jag har hört 0st personer ens funderat på att skaffa, exempelvis denna: https://www.inet.se/produkt/4300783/intel-optane-ssd-900p-480...

Nå optane är väl lite som grafen, de pratar om det jämnt. Men ytterst få konsumentgrejer finns ännu.

Kör vi på jobbet flera och har två privat
Extremt värda för företag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Kör vi på jobbet flera och har två privat
Extremt värda för företag.

Mitt avundsjuk filter spärrade detta, så jag vet 0st..

Nå dagens priser spärrar för folk som ändå har hyfsat höga budgetar.
Det är intressant när optane blir så bra så när så det rekommenderas i byggen som folk vill göra här.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Mitt avundsjuk filter spärrade detta, så jag vet 0st..

Nå dagens priser spärrar för folk som ändå har hyfsat höga budgetar.
Det är intressant när optane blir så bra så när så det rekommenderas i byggen som folk vill göra här.

Det som är dåligt nu är priset, inte värt för 5 öre, köpa över 970 EVO tex med samma pris.

Samsung 970 EVO Series MZ-V7E2T0BW 2TB 6000kr
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB 3000kr

Intel Optane SSD 905P HHHL PCIe 960GB 14000kr
Intel Optane SSD 905P 2.5" U.2 960GB 14000kr
Intel Optane SSD 900P HHHL PCIe 480GB 5600kr
Intel Optane SSD 900P HHHL PCIe 280GB 3200kr

280GB vs 1TB svårt val ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite kul bild i artikeln; Fabriken i bilden är Globalfoundries fab i Dresden, detta är korrekt bild, alltså IM Flash Technologies campus:

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

@XFTality:

Otroligt lika utseendemässigt båda två med till synes ganska lik arkitektur och färger.
Det som skiljer sig är mer grönska i Tyskland jämfört med halvöknenen i USA
och säkert vilka bilar som står på parkeringar

Permalänk
Avstängd

Första Optane var en separerad högprestanda variant av den hybridlagring (SSD+HDD) som Seagate kom med. Och Intel sålde den utan att ge en vetting förklaring på vad det egentligen var för något. Bara flashig video utan mening. Så ingen vågade köpa den revolutionerande prestandahöjaren som gav svaret på livets mening (42). Så det här kommer inte som någon överraskning. Kan man inte förklara vad produkten är så köper ingen - och då är det bättre att sälja av tramset.

Rent allmänt så är Intel pinsamma när det gäller marknadsföring och marknadskommunikation.

Edit: ovan om prestanda är fel, se nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hoppas tekniken blir fri så den också används hos AMD.

Annars tycker Optane har varit en liten flopp på konsumentmarknaden, då jag endast har sett dåligt utrustade datorer med denna plus en hdd. Det finns schyssta optanediskar som jag har hört 0st personer ens funderat på att skaffa, exempelvis denna: https://www.inet.se/produkt/4300783/intel-optane-ssd-900p-480...

Nå optane är väl lite som grafen, de pratar om det jämnt. Men ytterst få konsumentgrejer finns ännu.

Kör en 900p 280GB hemma som ZIL disk till en ZFS filserver, inte mycket som slår en Optane till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paralog:

Första Optane var en separerad högprestanda variant av den hybridlagring (SSD+HDD) som Seagate kom med. Och Intel sålde den utan att ge en vetting förklaring på vad det egentligen var för något. Bara flashig video utan mening. Så ingen vågade köpa den revolutionerande prestandahöjaren som gav svaret på livets mening (42). Så det här kommer inte som någon överraskning. Kan man inte förklara vad produkten är så köper ingen - och då är det bättre att sälja av tramset.

Rent allmänt så är Intel pinsamma när det gäller marknadsföring och marknadskommunikation.

Fast blev inte kostnaden nästan som att köpa en ssd direkt? Och den Optane gick väl endast att använda till systemdisken?
Så det enda den var till var riktigt budgetdatorer då mellanklassdatorer hellre föredrog en 200GB ssd + hdd. Där SSD+ hd inte var så dyrt, bara det att märkesdatorer var tröga med det. Sedan visst ssd gick upp i pris en period, men ändå. Optane + hdd var inget som folk rekommenderade i byggen här på forumet vad jag såg och då även datorer i budgetklassen.

Permalänk
Avstängd

@anon159643: Okej, då var min hyperkritiska åsikt som jag hade från början helt rätt. Jag såg kommentarer här om företagslösning och skrev något annat än vad jag tänkt. Borde vetat bättre efter alla rekommendationer om Samsung 240 EVO och allt annat trams som Swec's medlemmar rekommenderat genom åren.

Min egentliga mening var: Optane var förlegat skit redan när Intel introducerade det, total gödsel som ingen borde köpa.

Permalänk
Medlem

Optane i sig självt är det ju inget fel på*, men problemet för konsumenter är ju gränssnittet. Varför använda optane när gränssnittet gör att det går lika bra att använda en större ssd.
Och optane som lagringsenheter är ju iofs inte helt felt tänkt, men där saknas ju storleken för att kunna vara ett alternativ.
Optane på DIMM är ju äntligen något som inte begränsar hastigheten på tekniken, men finns ej tillgängligt för vanliga användare. Vilket är synd eftersom det finns gott om "vanliga användare" som skriver mjukvara och har inspiration till att komma på något nytt.

*så vitt vi vet ännu

det största problemet med tekniken är väl egentligen att den lider av personlighetsklyvning, och hamnar mellan vanlig RAM och vanlig lagring, vilket i sin tur får folk att tänka på den som en cache mellan de två. (eller så försöker dom klämma in den i någon av de två, och tycker att det är totalt gödsel)
Men det finns väldiga fördelar om programmeraren kan bestämma själv hur den ska användas. Rätt använt så kan i princip en mjukvara dra nytta av hastigheten (slipper vänta på lagring) och/eller storleken (som är större än RAM)
Kruxet här är ju att det saknas API för ett lager mellan RAM och lagring. (jobbas på det nu)

Mao, tekniken är det inget fel på*, men det saknas stöd.

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt ändå av Intel att dra sig ur, då detta har potential att kunna bli ett eget "Lager" mellan RAM och lagring. mao, en stor grej. (när det väl finns stöd för det.)
Men Intel på senare tid har ju inte gjort sig kända för att vara smarta,, så förhoppningsvis så leder detta till att tekniken släpps fri och utvecklas.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kör vi på jobbet flera och har två privat
Extremt värda för företag.

Jo men priset på Optane gör det någorlunda värdelöst för konsumenter som bara vill ha mer fart. Är inte hållbart att kasta in Optane i en glorifierad facebook/sweclockers/youtube maskin som spelar någon SNES emulator då och då

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X