Ny skärm. Free eller G-Sync vid nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Ny skärm. Free eller G-Sync vid nytt grafikkort

Hej

Är inne på att köpa ny skärm och nytt grafikkort. Därför kan jag idag välja väg mellan Amd och Nvida.

Det lutar åt AMD och Det jag tittar på är denna skärm:
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ao...

Tillsammans med 580 från Inet:
https://www.inet.se/produkt/5408648/powercolor-radeon-rx580-8...

Nu till min fråga.
Är 1080p tillräckligt eller krävs 1440p på en 27”?
Om nu 1080p är tillräckligt är grafikkortet jag valt ett bra val!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

1080p på en 27" uppfattas oftast som lite pixligt, den "traditionella" upplösningen för 27" är 1440p. Men det handlar mycket om hur känslig du själv är för pixelstorlek, det finns många som tycker att 1080p på 27" är helt ok (själv föredrar jag 2160p på 27" ).

Notera dock att skärmen du länkar till inte är 27", den är 32". På en så stor skärm är nog de flesta överens om att 1080p är lite väl låg upplösning.

Ett RX 580 kommer man rätt långt med på 1080p, vid högre upplösning vill man kanske ha något lite kraftigare. Men återigen handlar det mycket om vad du har för krav, det går oftast att dra ner grafikinställningarna lite i spelen och få acceptabel prestanda i det mesta. Om du har en FX-8350 som det står i din signatur så kommer ändå processorn att flaskhalsa i mer krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

1080p på en 27" uppfattas oftast som lite pixligt, den "traditionella" upplösningen för 27" är 1440p. Men det handlar mycket om hur känslig du själv är för pixelstorlek, det finns många som tycker att 1080p på 27" är helt ok (själv föredrar jag 2160p på 27" ).

Notera dock att skärmen du länkar till inte är 27", den är 32". På en så stor skärm är nog de flesta överens om att 1080p är lite väl låg upplösning.

Ett RX 580 kommer man rätt långt med på 1080p, vid högre upplösning vill man kanske ha något lite kraftigare. Men återigen handlar det mycket om vad du har för krav, det går oftast att dra ner grafikinställningarna lite i spelen och få acceptabel prestanda i det mesta. Om du har en FX-8350 som det står i din signatur så kommer ändå processorn att flaskhalsa i mer krävande spel.

Tack måste länkat fel. 27” är tillräckligt. Processorn har jag köpt ny. 2600x som anländer imorgon 🙂

Uppdaterat första posten nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag denna. Bra pris så jag tror jag slår till:
https://www.komplett.se/product/978510/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Nu hittade jag denna. Bra pris så jag tror jag slår till:
https://www.komplett.se/product/978510/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Den första var ju en skärm med 144hz, det är inte den du länkar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Den första var ju en skärm med 144hz, det är inte den du länkar nu

Tack. Börjar bli trött. Ska nog ta en paus och fortsätta leta imorgon. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Avstängd

Vänta till black friday och köp en xf270hua. Att investera i en ny 1080 skärm 2018 känns lite meh enligt mig.

Permalänk
Sötast

Dagens tips:

Skärmen är den del av din dator som visar resultatet av alla dina andra delar tillsammans.
Om man har synfel så är det nog bäst att lägga pengar på att slipa glasen är att köpa dyra bågar!

Desto bättre skärm, desto bättre upplevelse.
Sitter på 27" 1440P 144hz IPS. och JA det är dyrt, men det är en galet mycket bättre upplevelse än att gå från 60 -> 100 fps.

1080P på 27" så kommer allt vara pixligt. Vartenda ord du läser på forum, tidningar etc blir pixliga och hemska. Är synd att vara snål när det kommer till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Nu hittade jag denna. Bra pris så jag tror jag slår till:
https://www.komplett.se/product/978510/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Var beredd på att VA-paneler kan smeta ut rätt rejält vid rörelse, typiskt är att lämna tydliga svarta skuggor/spår efter sig. De har blivit bättre på senare år, men långt från alla håller måttet.

Skrivet av Allexz:

Dagens tips:

Skärmen är den del av din dator som visar resultatet av alla dina andra delar tillsammans.
Om man har synfel så är det nog bäst att lägga pengar på att slipa glasen är att köpa dyra bågar!

Desto bättre skärm, desto bättre upplevelse.
Sitter på 27" 1440P 144hz IPS. och JA det är dyrt, men det är en galet mycket bättre upplevelse än att gå från 60 -> 100 fps.

1080P på 27" så kommer allt vara pixligt. Vartenda ord du läser på forum, tidningar etc blir pixliga och hemska. Är synd att vara snål när det kommer till skärmen.

1440p är ett måste på 27" i min mening likaså, om man nu bara inte enbart spelar på den, då kan man komma undan med det.

Hade velat köra 144hz IPS likaså, kör idag ännu 60Hz då jag inte hittat en enda 144hz skärm med Gsync som fixat min bildhantering och spelande... hade dock blivit 3440 för min del. :\

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Har 27" och 1080p och jag tycker det fungerar bra, jag sitter längre ifrån skärmen än mina gamla 22"/24"-skärmar pga storleken vilket kompenserar pixelstorleken. Jag prioriterade 144Hz och Gsync över höjd upplösning och står fast vid det (Men har du pengarna för 1440p också så är det såklart ett plus)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara instämma att du definitivt bör lägga krut på bildskärmen. Har själv en 1440p-skärm på 27" med 144 Hz och IPS, jag ångrar inte det.

Angående FreeSync/G-sync, försök tänka längre än det grafikkortsköp du tänker göra idag. Hur sannolikt är det att *nästa* grafikkort du kommer köra efter detta kommer vara Nvidia eller AMD? Så du slipper byta tänker jag.

Permalänk

Har du råd för det så köp en Nvidia gpu samt en gsync skärm. Och vänta en månad tills black friday börjar den 23 november...

Skickades från m.sweclockers.com