Permalänk
Medlem

Kan min ring förstöra datorer?

Hej!

Jag har en silver ring på min högra hand och jag arbetar mycket med datorer, undrar därför ifall min ring kan potentiellt förstöra till exempel ett moderkort under tiden som jag installerar det till en ny maskin?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ringen kommer ha samma potential som dig, du kan slå ut delar med eller utan ring.

Edit:
Menar du fysiskt så kan du ju komma åt, skapa mm ja
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Sötast

ESD-skydd skall alltid användas då man kommer i fysisk kontakt med elektronik.

Permalänk
Medlem

@Nimbee: Om delarna du monterar/arbetar med har någon form av laddning kvar i kondensatorer eller liknande och du råkar kortsluta två punkter med ringen så är den en bättre ledare än en koppartråd.

Hade jag varit du hade jag tagit av mig ringen under tiden jag jobbade med komponenter - och såklart sett till att använda ESD-band.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Som tekniker så har man inga ringar eller annat i metall på händerna när man jobbar, det kan resultera i avbrända fingrar om man kommer åt saker med batteri (tänk batteribyte i UPS) eller att man förstör en massa utrustning en fredagskväll för att man kom emot med ringen flera olika punkter samtidigt med olika spänningar och fem minuter innan man skall åka hem och helt plötsligt upptäcker att man får ägna hela helgen för att rätta till det man ställde till med...

Har inte själv gjort något sådant ännu men har haft arbetskamrater med svåra och fula ärr där ringen brukar sitta och rysarhistorier när man får åka ett antal företag en helg igenom för att rätta till sina misstag...

Med andra ord inga smycken eller ringar på händerna medans man jobbar - ej heller halsband eller annat som kan doppa ned i elektroniken man jobbar med och klocka med metall-armband lägger man ifrån sig - före... - det handlar om självbevarelsedrift som tekniker!!!