Permalänk
Medlem

Byta SSD?

Jag har en drygt 3 år gammal 512GB M.2 SSD (Crucial MX200) som enligt Crystal Disk Info har en health status på 93 % (total host writes 17 829 GB, power on hours 6 965).

Jag har inte haft några problem med den, men jag ska byta dator och undrar om jag ska köpa en ny M.2 SSD eller om det är OK att använda ovanstående. Jag har hört att en SSD kan krascha plötsligt när den når vägs ände, till skillnad från en HDD som oftast ger lite förvarning.

Jag behöver inte bättre prestanda utan undrar mest hur många år denna Crucial kan tänkas ha kvar.

Tack

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men räknar inte hälsostatusen ner från 100%?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@JackA: Du har alltså skrivit knappt 18 terabyte på den. Enligt detta test https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim... så klarar alla fyra testade SSDs av åtminstone 100 terabyte fullständigt felfritt. Så du lär nog kunna använda din SSD is gissningsvis ~3 x 5 = 15 år åtminstone ännu. Om man nu ska gå efter mängden skriven data på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag har en drygt 3 år gammal 512GB M.2 SSD (Crucial MX200) som enligt Crystal Disk Info har en health status på 93 % (total host writes 17 829 GB, power on hours 6 965).

Jag har inte haft några problem med den, men jag ska byta dator och undrar om jag ska köpa en ny M.2 SSD eller om det är OK att använda ovanstående. Jag har hört att en SSD kan krascha plötsligt när den når vägs ände, till skillnad från en HDD som oftast ger lite förvarning.

Jag behöver inte bättre prestanda utan undrar mest hur många år denna Crucial kan tänkas ha kvar.

Tack

Ska inte vara några direkta problem att använda den disken i nya maskinen om du är nöjd med den.
Har inte tester på just MX200, men har på bla MX100 och det NANDet klarar 100tals TB skrivning, så ingen oro där. Tänk på att den är en M.2 SATA SSD (om jag inte minns fel), så du kan ofta bara sätta den i ena M.2 platsen, då andra bara accepterar PCI-E oftast.

Ang SSD och krascher... mekaniska diskar kan få samma fel som SSDer, dvs att elektroniken ger upp. Fukt, ESD osv allt spelar roll där för kontrollerkortet. En SSD kan dock inte få mekaniska fel, den typ av fel som du beskriver "ofta ger lite förvarning". Men SSD kan dock få korrupt META data, dvs dens tabeller mellan LBA/partitions info, som översätter till sektorer på disken, kan bli skadad. Båda kan få skadade sektorer och oläsliga fel, men en SSD har ofta bättre ECC algoritm för att se till att det inte märks.

Jag har HDDs som har nära 70k timmar, och HDDs som dött efter 5000 timmar. Har SSDer som har 25k+ timmar och de som dog efter 5000. Har HDDs som använts i ca 8 år, och SSDer som använts i 9 år. Så båda kan haverera och hålla... det är lite slump i det hela, tyvärr.

Så även om du köper en ny SSD, innebär inte det att den kommer garanterat hålla längre än denna gör. Och räcker diskens prestanda till dina behov, använd den. Backup bör du ha oavsett ny eller gammal, HDD eller SSD, för allt från brand, åska, olycka eller virus kommer inte hjälpa dig även om disken "borde hålla några år till".

Permalänk
Medlem

Tack alla. Då behåller jag min Crucial, prestandan och utrymmet räcker gott och väl för mig