Gamla Hotmail vs. Microsoft Account

Permalänk
Medlem

Gamla Hotmail vs. Microsoft Account

Får nippran av auto-uppträdande av leverantörer. En gång i tiden visste man vad man gjort på datorn och inte, men 'behovet' av att få igång nybörjare startade en karusell med saker som händer 'i bakgrunden'. Ofta bekvämt men i vissa fall en pina.

Då jag en gång uppgraderade till Win10 blev det lite förvirring i samband med första uppstarten. Det var då Microsoft var så ivriga (liksom andra leverantörer som Google etc. ska sägas) att koppla användarkontot till ett MS-dito. I samband med det blev jag nog lite för ivrig att komma in i mitt nya OS och missade förstås att ta in alla följder av att koppla till MS-konto. Frågan är om det någonsin kan fixas, men kanske någon här har ett råd om jag beskriver min intention.

Som Internetanvändare sedan tidigt 90-tal skapade jag tidigt en Hotmail-adress. Denna har genom åren använts f.f.a. för att registrera mig på forum eller andra medlemskap för att inte överbelasta min privata mail (som jag på stenåldersvis hanterar med gamla Outlook 2007-klienten på den lokala datorn). DEN Hotmail-adressen har jag intresse av att bevara och använda.

Nu hände det att vid uppstart av mitt då nya Win10 (försöker dra mig till minnes så det blir en ungefärlig beskrivning) ställdes frågor om att knyta datorn till ett MS-konto. I hastigheten tänkte jag nog att det kunde vara bra för ev. supportärenden i framtiden och det lär ha stått något finstilt om att man också kunde välja att skapa ett 'lokalt konto' som jag missade.

Till mitt försvar så hade jag dittills bara levt med lokala konton och förstod därför inte riktigt vad jag nu gick med på. Då jag ombads mata in uppgifter för att skapa MS-konto hade jag ingen tanke på det Hotmail-konto jag redan hade. Istället knöt jag registreringen till ett mailkonto min dåvarande leverantör Tele2 försett mig med. Tänkte inte mer på det och loggade in med kontot.

Följden blev att Hotmail nu öppnades för det nya kontot med en ny mailbox. Efter en massa bök och finstilt lyckades jag sedan tråckla mig fram till 'Logga in med annat konto' för att till sist starta den Hotmail jag använder.

Har nu byggt ihop en ny dator och var noga med att köra på lokalt användarkonto. Men att logga in på Hotmailen är fortfarande ett problem och jag begriper faktiskt inte HUR fel kan genereras då jag får inloggningsruta och använder User o Password för mitt gamla Hotmail helt korrekt och får ändå svaret att jag använt fel inloggningsuppgifter. Kontot FINNS ju för f-n!!! Jag kan logga in på det från annan dator men på den nya har jag väl lyckats via en del omvägar och köra via Firefox i.st.f. Edge.

Blir galen på hur omständligt det är. Då jag inte 'använder' det senare MS-kontot till något och föredrar (som gammal uv) att INTE autologgas in på det ena o det andra då jag surfar. Jag vill helt enkelt, precis som förr, STYRA då jag vill vara inloggad till något och inte. Är alltså inte den varelse nutiden skapat där jag som individ är uppkopplad mot allt och alla. Datorn är min vän och redskap men JAG avgör vem eller vilka jag interagerar med. Konservativt för många kanske men i så fall för att jag vill ha det så!

Tanken är nu att fixa till detta en gång för all på nya datorn. Jag har varit inne på sidor om 'kontohantering', men ser ingen möjlighet att avsluta/radera MS-kontot. Det är dessutom knutet till den gamla Tele2-adressen som egentligen är avslutad även om jag fortfarande kan bevaka mailboxen via web.

Begriper heller inte hur MS kan skilja på inloggning till tidigare Hotmail och senare MS Account. Det är samma inloggningsruta men i vissa fall är mitt gamla Hotmail-konto inte möjligt att logga in på trots rätt User o PW, medan jag i andra lägen KAN använda samma uppgifter.

Kanske det skulle lösas på något sätt om jag blev av med det senare kontot helt. Att min relation med MS på webben var just mitt gamla Hotmailkontot. Alternativt, om man MÅSTE ha ett MS Account för att använda Hotmail, konvertera det gamla kontot.

Rörigt som f-n, men det är snårigt att ens försöka beskriva.

Någon som fattar problemet och har förslag?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke:
När du försöker logga in på din Hotmail, skriver du hela "rasket", dvs. ***@hotmail.com?
Om inte så kan det vara problemet, då hotmail.com egentligen inte finns mera utan det är live.com idag, och om man inte skriver ***@hotmail.com, så försöks det loggas in på en ***@live.com adress.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@DanMicke:
När du försöker logga in på din Hotmail, skriver du hela "rasket", dvs. ***@hotmail.com?
Om inte så kan det vara problemet, då hotmail.com egentligen inte finns mera utan det är live.com idag, och om man inte skriver ***@hotmail.com, så försöks det loggas in på en ***@live.com adress.

Jo, jag skriver hela den fulla hotmailadressen.

Begriper faktiskt inte hur jag i ett läge KAN logga in med den och i ett annat INTE.

KAN man ta bort det MS Account jag skapade på den gamla tele2-mail-adressen? I så fall slipper man ju i alla fall all förväxling och jag vill gärna använda min gamla Hotmail men INGET annat i det nya Outlook 'cloud' systemet.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

KAN man ta bort det MS Account jag skapade på den gamla tele2-mail-adressen? I så fall slipper man ju i alla fall all förväxling och jag vill gärna använda min gamla Hotmail men INGET annat i det nya Outlook 'cloud' systemet.

Ja, du ska kunna stänga/avsluta det.
How to close your Microsoft account

Tänk dock på att om det finns någon länkning mellan dem, så försvinner troligtvis ditt hotmail konto också.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tänk dock på att om det finns någon länkning mellan dem, så försvinner troligtvis ditt hotmail konto också.

Jo, har sett liknande instruktion men vågar inte genomföra just p.g.a. det du nämner. Utan att veta är min kvalificerade gissning att det med automatik kopplas till mitt gamla Hotmail-konto. I vissa lägen, då jag är inloggad via MS-kontot, har jag möjligheten att 'Logga in med annat konto' och det har varit en väg in till gamla hotmailen.

Allt tyder således på att det finns en koppling och att det tolkas som att jag vill lägga ner det kontot också om jag skulle ge mig på MS-kontot.

F-N att jag var så ivrig den gången jag fått nya Win10 och inte hejdade mig från att skapa ett MS-konto. Kunde dock inte föreställa mig att följden blev ett konto som skulle strula till det och aldrig kunna bli av med. Finns helt enkelt för mycket knutet till min gamla Hotmail-adress för att fimpa den.

Det sura äpplet i denna värld av klick. Vi blir styrda att klicka där DE vill man ska klicka och ofta undanhållna (lätt maskerat) att det finns alternativ...

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du vill uppnå? Förstår inte riktigt problemet.
Jag använder nog sju konton bara på mitt inlogg och har inga problem utan det är som jag vill ha det. Separata kalendrar, mail, kontakter osv

Skickades från m.sweclockers.com