Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och där kom räkningen. 7000kr inklusive allt för 1270kwh i december. Surt sa räven. Kan inte göra så mycket mer känns det som nu.

LED överallt.
Nya vitvaror
Välisolerat hus från 2005, treglas
Eldar så mycket vi kan
Ny luftvatten värmepump
Snålspolande duschmunstycken och strålsamlare till kranar
Optimerat luftavfuktaren i krypgrunden
Några rum är kallställda med nerdragna gardiner, även satt gardiner innanför ytterdörrar
Cellplastat en altandörr
Sänkt innetemp till 17 grader
Stängt av elgolvvärme i badrummet

Skulle ha väldiga problem med sådan elräkning. Min var på 1400kr använde 900 kWh i december. Band på 3 år när vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan.

Vet inte varför vår förbrukning är relativt låg.

Har hus från 1990 med ett och ett halvt plan på 145kvm. Ingen skorsten för att elda. Värmer med luftvärmepump och vanliga element.

Kanske för vi inte har källare eller vind och inte har något garage eller liknande med värme?

Gör inget speciellt för att spara el annat än att vi bara har 17 grader på övervåningen där vi bara är när vi sover, dock 20 på undervåningen.

7000kr på el skulle jag inte klara i dagsläget. Är pappaledig och har 10k efter skatt bara. Blir lite mer när jag ska börja jobba igen i sommaren men om elpriset står sig så äts det upp av elpriset för att inte tala om räntan när lånen ska bindas om om några månader men som tur är billigt hus så inte så stora lån.

Kan lägga till det är område 3 och det är 2 vuxna med 2 små barn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Facit för December
6501 kr (316 öre/kWh innan moms) För el-leverantör
1391 för nätavgift
1658 kWh

så i slutändan betalade man nästan 5kr totalt för en kWh el...

SE4
Tibber som Leverantör

Villa i södra halland
Bergvärme

Permalänk
Medlem

4000 för 1000 kWh, SE3 bixia. 109 kvm med bergvärme.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

För att värma varmvattnet?

Nej, för att värma bostaden. Har ni vattenburen värme, så kan man ju ha luft-vatten värmepump. Men en sådan kostar 100 tusen eller mer. En vanlig luft-luft värmepump kostar 15-20 tusen att installera. Sen när ni har den, så stäng av elementen. Och då används elpatronen enbart för varmvatten i kranarna. Då kommer ni spara rejält med ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle ha väldiga problem med sådan elräkning. Min var på 1400kr använde 900 kWh i december. Band på 3 år när vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan.

Vet inte varför vår förbrukning är relativt låg.

Har hus från 1990 med ett och ett halvt plan på 145kvm. Ingen skorsten för att elda. Värmer med luftvärmepump och vanliga element.

Kanske för vi inte har källare eller vind och inte har något garage eller liknande med värme?

Gör inget speciellt för att spara el annat än att vi bara har 17 grader på övervåningen där vi bara är när vi sover, dock 20 på undervåningen.

7000kr på el skulle jag inte klara i dagsläget. Är pappaledig och har 10k efter skatt bara. Blir lite mer när jag ska börja jobba igen i sommaren men om elpriset står sig så äts det upp av elpriset för att inte tala om räntan när lånen ska bindas om om några månader men som tur är billigt hus så inte så stora lån.

Kan lägga till det är område 3 och det är 2 vuxna med 2 små barn.

Förlåt men ni klarar alltså inte en oförutsedd avgift på 7000kr? Har man hus och barn man ha en del pengar i buffert. Vi lider inte av räkningen men det är trist såklart. Vi är två vuxna och ett barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nej, för att värma bostaden. Har ni vattenburen värme, så kan man ju ha luft-vatten värmepump. Men en sådan kostar 100 tusen eller mer. En vanlig luft-luft värmepump kostar 15-20 tusen att installera. Sen när ni har den, så stäng av elementen. Och då används elpatronen enbart för varmvatten i kranarna. Då kommer ni spara rejält med ström.

Jag skrev i mitt inlägg att vi redan idag eldar för värmen. Jag har inga planer på att mellanlanda i luft/luft eftersom det inte sparar mig en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men ni klarar alltså inte en oförutsedd avgift på 7000kr? Har man hus och barn man ha en del pengar i buffert. Vi lider inte av räkningen men det är trist såklart. Vi är två vuxna och ett barn.

Det är ingen enstaka oförutsedd utgift, det är det nya normala, lär komma en motsvarande för januari och februari också innan vi går mot varmare tider igen och uppvärmningskostnaden sjunker för folk. Sen är frågan vad som händer vintern 23-24 med elpriserna men så länge inget fundamentalt förändras så lär vi dras med det här även framåt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Villa på 100 m2 i två plan, byggt 1926 och halvhjärtat isolerat genom åren (framförallt tak). 2 arbetsföra vuxna utan barn. Inga speciella åtgärder de senaste åren, värmer med luft-luft som basvärme på nedervåningen men 3 kakelugnar står för mesta av komfortvärmen. Skiftar mellan 18 och 23 grader beroende på tid på dygnet och om någon är hemma och eldar. Lyxar till det med att hålla 5 grader i ett växthus, och duschar gärna varmt och länge men inte mer än ett par gånger i veckan (snabbare och kallare vid hygieniskt behov). Vitvaror får gå tills de går sönder, gamla Elektrolux och Bosch som väl är en 20-25 år nu.

December landade på ca 2000 kWh, och räkningen från Jämtkraft (Jämtpriset, SE3) på ca 6500 kr, nätavgift på 1800 kr.

Jag tycker inte att det är några extrema summor. Fått lära mig hemifrån som barn att spara inför vinter (mat, pengar, sockor...), och det håller väl i sig. Samtidigt har de senaste årens diskussioner och trender fått en att lägga lite extra på vinterkontot under året. I längden märks det knappt i hemekonomin, senaste weekendresan till Tallin satte djupare avtryck i form av smink och dryck.. Jag tycker att det är fel att jag ska få bidrag, IGEN.

Jag förstår att det är kämpigt för ensamstående, i synnerhet med barn och i hus. Men för mig som välmående medelklass har jag knappast något att gnälla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men ni klarar alltså inte en oförutsedd avgift på 7000kr? Har man hus och barn man ha en del pengar i buffert. Vi lider inte av räkningen men det är trist såklart. Vi är två vuxna och ett barn.

Jag tror man måste ha förståelse för att flera saker ökat i kostnad samtidigt som lönerna inte har hängt med för alla grupper i samhället. Energi är bara en del av privatekonomin. Sen adderar man inflationen på matpriser, bränslekostnader, chippbristen (dyrare beg.bil osv) med mera.

Om det tidigare fanns rum för buffertspar för en familj så kanske den budgeten drastiskt förändrats i samband med hur det ser ut idag.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Bor i elområde 4 fick en räkning på 4836kr. Långt under vad jag trodde. Så inte så illa. 1300kwh typ. Kör torkskåp varje dag, 2-3 dusch/badkar om dagen. Tvättar nog i snitt 1-2 maskiner tvätt om dagen. Diskar en maskin om dagen. Tv och datorer på hela dagarna. Ja. Vi sparar inte direkt på elen.

Bara att betala och se glad ut

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

sådär då har räkningarna för december trillat in, blev totalt 8895kr för 2140kwh totalt för el, elnät, skatter, SE3.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

el område 3, energi hus ca 200m2, byggd 2010/2011, bergvärme som uppvärmning,
december låg på 1880kwh vilket kostar totalt 2846kr, bundet elavtal 3år (ca 2år kvar) på 55.38öre kwh.
i vårt fall är det troligen tvätt och servrar/datorer som står för största delen av elanvändningen,
tvätt och tork körs flera gånger om dagen, datorer och servrar rullar närmast konstant.
kollar jag på sommarmånaderna ligger räkningen på ca 2200-2300kr i snitt.
Vi har beställt 21.1kw solpaneler som ska monteras till våren, detta ska ge ca 14300kwh/år enligt eon.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hus med källare från -73
250kvm
Ny luft/vattenvärmepump
2250 kWh
7 842 kr

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt men ni klarar alltså inte en oförutsedd avgift på 7000kr? Har man hus och barn man ha en del pengar i buffert. Vi lider inte av räkningen men det är trist såklart. Vi är två vuxna och ett barn.

Vi har en viss buffert men den räcker inte i evighet. En månad med 7000kr är tråkigt men inte hela världen. Om varje månad blir det så är det enorma problem.

Vi är två låginkomsttagare som lyckats få hus genom att jag köpte en lägenhet billigt 2010 och sedan sålde med vinst och att vi levt sparsamt.

Nu är det mycket som ökat utgifterna.

Gått från lägenhet som kostade 3300kr med gratis värme, vatten och el till hus som är en del av en förening med nästan 6000kr i månadsavgift och då ingår inte värme, vatten och el.

Vi flyttade från storstaden till en liten håla för att ha råd med hus då vi inte fick låna för ett i storstaden men så ökade dieselpriset med nästan dubbla plötsligt. Sedan har matpriser ökat och vi har fått ett till barn.

Vi och banken hade räknat på att det skulle gå, vi lånade inte ens så mycket som vi fick men varken vi eller banken förutsedde detta när vi började bjuda på huset i maj 2021.

Vi brukade ha råd att spara ca 10k i månaden fast vi är låginkomsttagare för vi levde så sparsamt men våra kostnader har ökat enormt sedan vi bodde i lägenhet och istället för att spara har vi fått ta från sparkontot och tillsammans med att räntan och elen ökar kommer de öka ännu mer.

Så det är läskigt faktiskt hur man ska klara sig när bindningstiden går ut. Därför kommer 2023 vara ett år där bara viktigaste köps.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vi har en viss buffert men den räcker inte i evighet. En månad med 7000kr är tråkigt men inte hela världen. Om varje månad blir det så är det enorma problem.

Vi är två låginkomsttagare som lyckats få hus genom att jag köpte en lägenhet billigt 2010 och sedan sålde med vinst och att vi levt sparsamt.

Nu är det mycket som ökat utgifterna.

Gått från lägenhet som kostade 3300kr med gratis värme, vatten och el till hus som är en del av en förening med nästan 6000kr i månadsavgift och då ingår inte värme, vatten och el.

Vi flyttade från storstaden till en liten håla för att ha råd med hus då vi inte fick låna för ett i storstaden men så ökade dieselpriset med nästan dubbla plötsligt. Sedan har matpriser ökat och vi har fått ett till barn.

Vi och banken hade räknat på att det skulle gå, vi lånade inte ens så mycket som vi fick men varken vi eller banken förutsedde detta när vi började bjuda på huset i maj 2021.

Vi brukade ha råd att spara ca 10k i månaden fast vi är låginkomsttagare för vi levde så sparsamt men våra kostnader har ökat enormt sedan vi bodde i lägenhet och istället för att spara har vi fått ta från sparkontot och tillsammans med att räntan och elen ökar kommer de öka ännu mer.

Så det är läskigt faktiskt hur man ska klara sig när bindningstiden går ut. Därför kommer 2023 vara ett år där bara viktigaste köps.

Det låter som om ni har tänkt igenom och försökt anpassa er, utifrån det ni beskriver så tycker jag att ni har gjort det ni har kunnat men tyvärr uppstår det ibland situationer utanför ens egna kontroll. Jag kan endast beklaga och hoppas att det vänder snart. Har själv varit i en situation med ett uppstart av företag som barkade åt h****e och diskuterade med hustrun om vi kunde bo kvar med våra 4 barn, det var inte roligt kan jag säga och med det sagt tycker jag fåniga kommentarer kring buffertar och idiotförklara personer är helt onödiga. Men det bli bättre - hang in there! I mitt fall hade jag en gedigen akademisk utbildning och hittade fantastiska jobb senare i livet och ångrar inte en sekund att jag vågade prova på att starta upp företag för det har gett mig så mycket insikt (framför allt att jag är för godtrogen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Det låter som om ni har tänkt igenom och försökt anpassa er, utifrån det ni beskriver så tycker jag att ni har gjort det ni har kunnat men tyvärr uppstår det ibland situationer utanför ens egna kontroll. Jag kan endast beklaga och hoppas att det vänder snart. Har själv varit i en situation med ett uppstart av företag som barkade åt h****e och diskuterade med hustrun om vi kunde bo kvar med våra 4 barn, det var inte roligt kan jag säga och med det sagt tycker jag fåniga kommentarer kring buffertar och idiotförklara personer är helt onödiga. Men det bli bättre - hang in there! I mitt fall hade jag en gedigen akademisk utbildning och hittade fantastiska jobb senare i livet och ångrar inte en sekund att jag vågade prova på att starta upp företag för det har gett mig så mycket insikt (framför allt att jag är för godtrogen).

Tack. Min fru har utbildning som journalist i Brasilien men det ger inga jobb här så hon utbildade sig till skolkock och fick jobb med det.

Jag har 5 år av studieskulder men bara massa avhoppade program. Hade inget framtidstänk i den åldern och led av depression och fick diagnos på autismspektrat. Hade jättebra betyg på gymnasiet men hade inte disciplin för att leva själv och läsa på universitetet och spenderade mesta tiden med att spela Halo och annat än att plugga.

Vi har sedan levt väldigt spartanskt. I några år försörjde jag mig själv och min fru som inte hade någon inkomst. Var två personer på 16000kr innan skatt.

Sedan vande vi oss att vi hade det bättre när jag fick lite bättre jobb och hon fick jobb men nu känns det som vi på många sätt är tillbaka till ruta 1 tack vare alla ökade kostnader för allt.

Men det ska gå. Vi har haft det sämre förr. Skillnaden är att man nu har något att förlora. När man inte hade något kunde man inte heller förlora något.

Det vi tittade på när vi flyttade var framförallt att klara högre ränta vilket vi gör då vi bara är belånade till 40% men att värma huset skulle bli en lyx hade vi inte ens i tanken. vi har hela tiden försökt leva med låga skulder och betalde av lånet på bilen fort osv men hjälper inte mot priset på el och diesel mm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

men att värma huset skulle bli en lyx hade vi inte ens i tanken.

Detta! Jag kan bli tokig på att vi låtit det gå så långt att det på riktigt har blivit en lyx med varmt inomhus och möjlighet till en varm dusch, trodde verkligen att det var en sak ingen någonsin skulle behöva fundera på i vårt land.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Våran uppvärmning i huset är tänkt att skötas med elpatron för varmvattenberedare. Utöver det har vi vattenburet till element.
Vi har inte nyttjat vattenburet mer än när vi var bortresta över nyår. I övrigt kör vi faktiskt eldning för hela slanten.
December drog vi 785 kW. Att jämföra med sommarmånaderna som ligger på cirka 685. Min tanke är att utöver tvätt (litet barn, här tvättas det mycket), matlagning så är nog varmvattnet vår tveklöst största elutgift.

Tänker att jag vill investera i luft/vatten. När jag räknar på en mitsubishi för runt 100 brak plus installation ~120, så har jag en besparing som redan på sommarmånaderna gör en avbetalning kostnadsneutral.

Bor i elpriszon4. Villa på 99 kvadrat. Tänker jag rätt?

edit: En fördel ytterligare är att helt plötsligt kan vi ha någon vinst i att byta till spotpris. I dagsläget känns det som att vår varmvattenberedare gör det fullständigt ovärt att försöka styra de sista kilowattens placering på dygnet.

har du ett fungerande vattenburet system är det helt klart värt att ta vara på. Bergvärme och LV dominerar ny/ominstallationer.
Vad gällande besparing ,nja svårt att säga då du värmer huset med ved(vilket jag skulle fortsätta att göra/stödvärma med).
En LV i ditt fall är dock en investering i helhet. Du kommer att kunna köra ditt vattenburna system utan att bli ruinerad. eldar du i tillägg hjälper det ytterliggare.
Jag tycker att motivera 120k bara i kronor/besparing ström blir fel och blir i ditt fall med så låg förbrukning väldigt svårt. Helheten med en LV blir modern uppvärming. Bekvämligheten, värdeökning och kunna underhålla ditt vattenburna system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

hus som är en del av en förening med nästan 6000kr i månadsavgift och då ingår inte värme, vatten och el.

Menar du att huset är en bostadsrätt där inget ingår i den höga månadsavgiften?
Låter ju helt vansinnigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Menar du att huset är en bostadsrätt där inget ingår i den höga månadsavgiften?
Låter ju helt vansinnigt.

Det är en bostadsrätt ja men friliggande villa. De andra husen i föreningen är parhus men vårt är fristående.

Det som ingår är att föreningen sköter målning av fasader byte av tak och annat sådant. Internet och parkeringen ingår med och sophämtning men ja det är mycket som inte ingår.

Snöröjning av parkeringen och att man för låna gräsklippare och andra redskap för trädgård ingår med men sen är det betalning till HSB för lånet resten. Husen är belånade med ca 600k styck i föreningen. Vissa vill köpa ut sig och jag tror vi skulle tjäna på det men finns ingen majoritet för det då de flesta är 70+

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är en bostadsrätt ja men friliggande villa. De andra husen i föreningen är parhus men vårt är fristående.

Det som ingår är att föreningen sköter målning av fasader byte av tak och annat sådant. Internet och parkeringen ingår med och sophämtning men ja det är mycket som inte ingår.

Låter som ni blir rejält blåsta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på snålare cirkulationspumpar? Vårt hus med fjärrvärme har dessvärre 4 stycken, 3 för golvvärme och en för varmvattencirkulation. Den för VVC har jag förstått det som ersätts rutinmässigt med mycket snålare varianter, men golvvärmepumpar har jag sämre grepp om. Jag har bara "dumma" pumpar, och ingen varv- eller tryckstyrning dessvärre, och de ligger runt 50-75W styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som ni blir rejält blåsta.

Det är en liten förening med endast 10 lägenheter. Jämfört med vår gamla lägenhet är det extremt dyrt ja men det är också större och en villa istället för vanlig lägenhet med tomt och veranda osv. Går inte att jämföra med föreningen där kostnaden fördelades på över 500 lägenheter i flerfamiljshus.

Valet var mellan denna och ett vanligt hus men det var mindre och krävde en miljon i renoveringar medan detta var renoverat och klart.

Vi hade inte heller jättemycket val på hus när vi behövde ligga på under 1,5m. Betalade 1,2m för detta och i Linköping som vi flyttade från kostar mindre radhus i utkanten av staden 4x mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

1220 kWh
Belopp att betala 6156

3 plans villa från -69 och vi tvättar var 3e dag minst.
Så jag var beredd på detta beloppet och betalar med glädje för bekvämligheten att ha ett varmt hus, rena kläder och ström till diverse prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som ni blir rejält blåsta.

Vi bor exakt likadant. Fristående bostadsrätt med stort garage och nybyggd inglasad altan. Tomt på runt 800kvm, med runt 6k månadsavgift. Betalar el, sophämtning osv. Men det är ett aktivt val. Har en villa men slipper ta hand om ett skit utvändigt. Så skönt. Även vi HSB. Även pannan ingår. Fick en ny nyligen. (Luft-vatten) har AC och alla bekvämligheter. Gav 700k när vi köpte det. Nu är det värderat till 1,2+

Bara att bo och bada i poolen på sommaren. Låta någon annan byta vindskivorna, måla, fixa taket osv älskar det och flyttar nog aldrig

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är en liten förening med endast 10 lägenheter. Jämfört med vår gamla lägenhet är det extremt dyrt ja men det är också större och en villa istället för vanlig lägenhet med tomt och veranda osv. Går inte att jämföra med föreningen där kostnaden fördelades på över 500 lägenheter i flerfamiljshus.

Valet var mellan denna och ett vanligt hus men det var mindre och krävde en miljon i renoveringar medan detta var renoverat och klart.

Vi hade inte heller jättemycket val på hus när vi behövde ligga på under 1,5m. Betalade 1,2m för detta och i Linköping som vi flyttade från kostar mindre radhus i utkanten av staden 4x mer.

Ok, ja att det var så billigt kompenserar ju iaf en del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

har du ett fungerande vattenburet system är det helt klart värt att ta vara på. Bergvärme och LV dominerar ny/ominstallationer.
Vad gällande besparing ,nja svårt att säga då du värmer huset med ved(vilket jag skulle fortsätta att göra/stödvärma med).
En LV i ditt fall är dock en investering i helhet. Du kommer att kunna köra ditt vattenburna system utan att bli ruinerad. eldar du i tillägg hjälper det ytterliggare.
Jag tycker att motivera 120k bara i kronor/besparing ström blir fel och blir i ditt fall med så låg förbrukning väldigt svårt. Helheten med en LV blir modern uppvärming. Bekvämligheten, värdeökning och kunna underhålla ditt vattenburna system.

Kloka tankar du kommer med.
Jag kom fram till i somras. när allt utom varmvattenberedare var avstängt - att vår varmvattenberedare drar 10 kwh per dygn när vi inte är hemma. Det blir 300 kwh per månad sommartid. Jag räknar med att jag skulle kunna få ner det till cirka 100 kwh per månad vilket ändå inte är fy skam. Det är vid nollförbrukning dessutom.

Min tanke är som du säger att vinsten är mer än bara att man sparar in pengar. Den varmvattenberedaren vi har idag har många år på nacken också, samt ser det ju riktigt bra ut vid en framtida försäljning att vi har riktigt låg elförbrukning.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ju inte villaägare, bostadsrätt, men trots allt, elbolaget vill höja vindkraftstillägget till ca 12 öre/kwh (från 2 öre), och med ett relativt lågt elpris kommer det här tillägget att utgöra en ganska stor del av själva elkostnaden.

Samtidigt har de slängt in kärnkraft i grundmixen efter att i över 20 år haft vattenkraft som grund (och vind eller sol som tillval), och har varit allmänt jobbiga på senare tid tycker jag.

Så, nu tänker jag byta elleverantör. Men, jag har aldrig gjort det förr, har bara kört på med det kommunala av såväl ekonomiska som praktiska som ideologiska skäl; nu blir det nog Vattenfall.

Elnätet är ju som det är, men elhandelsleverantör, är det bara som att byta mobilabonnemang typ? Man fyller i och så fixar de allt? Jag har ingen "bindningstid" på mitt nuvarande avtal, det är löpande rörligt.

Tidigare har jag haft det kommunala bolaget som stått för både nät och elhandel, finns det någon nackdel att nu splittra upp det till en extern aktör? (Vattenfall alltså)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nu är jag ju inte villaägare, bostadsrätt, men trots allt, elbolaget vill höja vindkraftstillägget till ca 12 öre/kwh (från 2 öre), och med ett relativt lågt elpris kommer det här tillägget att utgöra en ganska stor del av själva elkostnaden.

Samtidigt har de slängt in kärnkraft i grundmixen efter att i över 20 år haft vattenkraft som grund (och vind eller sol som tillval), och har varit allmänt jobbiga på senare tid tycker jag.

Så, nu tänker jag byta elleverantör. Men, jag har aldrig gjort det förr, har bara kört på med det kommunala av såväl ekonomiska som praktiska som ideologiska skäl; nu blir det nog Vattenfall.

Elnätet är ju som det är, men elhandelsleverantör, är det bara som att byta mobilabonnemang typ? Man fyller i och så fixar de allt? Jag har ingen "bindningstid" på mitt nuvarande avtal, det är löpande rörligt.

Tidigare har jag haft det kommunala bolaget som stått för både nät och elhandel, finns det någon nackdel att nu splittra upp det till en extern aktör? (Vattenfall alltså)

Det är superenkelt att byta, bara kontakta det nya elbolaget så sköter dom resten. Att ha allt från det kommunala kan vara positivit då det ibland förenklar och man får allt på en faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Det är superenkelt att byta, bara kontakta det nya elbolaget så sköter dom resten. Att ha allt från det kommunala kan vara positivit då det ibland förenklar och man får allt på en faktura.

Det ska man inte vara för säker på, man kan behöva säga upp själv och kontrollera vilket datum man kan byta från.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."