Problem med autoinloggning vid uppstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Problem med autoinloggning vid uppstart

Har alltid haft mitt användarkonto inställt på att automatiskt logga in när datorn startar, men har den senaste tiden fått ett felmeddelande: "Det går inte att ansluta just nu. Kontrollera din nätverksanslutning och försök igen senare."

Jag antar att det är något som ändras i någon uppdatering, men jag kan inte komma på vad som orsakar detta. Routern hinner visserligen inte med att ge internetåtkomst innan datorn vill logga in, men tidigare lyckades windows uppenbarligen logga in utan anslutning. Man såg att internetåtkomst var överkryssad de första 10 sekunderna när den loggat in.

Så frågan är helt enkelt hur jag löser detta? Kontot är fortfarande inställt på att logga in automatiskt och jag kan inte hitta någon uppenbar inställning som borde påverka detta...

Edit: Kan ju förtydliga att det är windows 10 det handlar om

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@Frispel:
Är det ett lokalt konto eller ett Microsoft konto vi pratar om?

Visserligen ska det även gå att logga på ett Microsoft konto utan internet anslutning, men det kanske har ändrats på senare tid att kräva internet anslutning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Belzader:

@Frispel:
Är det ett lokalt konto eller ett Microsoft konto vi pratar om?

Visserligen ska det även gå att logga på ett Microsoft konto utan internet anslutning, men det kanske har ändrats på senare tid att kräva internet anslutning.

Det bör vara ett microsoftkonto. Ska se om jag kan hitta någon info angående det, tack för tipset

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

kolla om det hjälper att ta bort alternativet " fast startup " under energi alternativ, den kan orsaka mycket problem och man vinner kanske 2-3 sekunder på att ha den ikryssad..

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W | Logitech G910 Orion Spark | Steelseries Rival 710 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Verkar ha löst sig genom att jag helt enkelt avaktiverade och återaktiverade autoinloggning på kontot. Har ingen aning varför det slutade fungera och varför detta hjälpte, men nu kommer jag i alla fall direkt in utan att behöva logga in