2x6 pin till 8 pin adapter, var hittar man det?

Permalänk
Medlem

2x6 pin till 8 pin adapter, var hittar man det?

Skall byta grafikkort i sonens dator och har nu 2x6 pin inkopplat. Det nya kortet vi kikat på (Radeon 580 8G) är bestycket med 1x8 pins kontakt.

Försöker hitta en adapter att sätta mellan 2x6 kontakterna så vi får en 8 pin kontakt att stoppa i nya kortet. Lyckas inte hitta någon varken på Inet, Webbhallen eller andra normala ställen. Däremot säljs det en del på ebay/Tradera. Eftersom jag vill ha tag på en snabbt så undrar jag om någon vet en butik/snabb webbhandel där man kan få tag på en?

Alternativt om någon har ett kopplingsschema för att göra en egen adapter?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Vågar inte lova något men för mig har sådana adaptrar följt med grafikkort i vissa fall. kan vara värt att titta på en unboxing video kanske?

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Vågar inte lova något men för mig har sådana adaptrar följt med grafikkort i vissa fall. kan vara värt att titta på en unboxing video kanske?

Bra tips! Försökte hitta på tillverkarens hemsida men där stod bara att manual och CD följde med. Skall kolla.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

@Henrik-W: vad är det för PSU ni har ?

Permalänk
Medlem

@Henrik-W: Är du helt säker på att nätagget bara har 6-pin kontakter och inte 6+2-kontakter? En del klena budgetagg har bara en 6-pin, men om nätagget har flera PCIe-kontakter så är det lite konstigt om de bara är 6-pin.

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker @perost PSUn är ett "Antec 650W" semi-modulärt men det är inte riktigt original längre. Från början hade den 2x8 pin men när jag sleevade gjorde jag om den till 2x6 pin (ja, dumt, jag vet).

Datorn den sitter i finns i denna bygloggen: Bygglogg TEB.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

PSUn är ett "Antec 650W" semi-modulärt men det är inte riktigt original längre. Från början hade den 2x8 pin men när jag sleevade gjorde jag om den till 2x6 pin (ja, dumt, jag vet).

Aha, ja då får du skylla dig själv Det är som sagt ovanligt med nätagg som har flera PCIe-kontakter men bara 6-pin, så det är nog ingen adapter som vanliga datorbutiker bryr sig om att ta in. Däremot finns en del 1x6-pin till 1x8-pin, t.ex. denna, som vanligtvis fungerar bra men egentligen är utanför spec (en 6-pin är specad för 75W, 8-pin för 150W). Men om du vill ha en 2x6 till 8 så är det nog eBay och liknande som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Skall byta grafikkort i sonens dator och har nu 2x6 pin inkopplat. Det nya kortet vi kikat på (Radeon 580 8G) är bestycket med 1x8 pins kontakt.

Försöker hitta en adapter att sätta mellan 2x6 kontakterna så vi får en 8 pin kontakt att stoppa i nya kortet. Lyckas inte hitta någon varken på Inet, Webbhallen eller andra normala ställen. Däremot säljs det en del på ebay/Tradera. Eftersom jag vill ha tag på en snabbt så undrar jag om någon vet en butik/snabb webbhandel där man kan få tag på en?

Alternativt om någon har ett kopplingsschema för att göra en egen adapter?

https://www.databyran.nu/bigimages/products/kablage/asus_14001-00610100.jpg

Är det märkesdator? Det finns väl knappast annars någon ATX-nätdel som inte har åtminstone EN 8 ledares anslutning mot grafikkort?

Om då vågar kan du annars använda denna:

https://www.dustinhome.se/product/5011030538/pcie-adapterkabe...

Det kan fungera, eventuellt kan det också bli problem om den ensamma 6-pinnarskontakten inte klarar belstningen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Bra tips men jag har ingen Molex ledig. Vågar man köra en singel 6 pin till 8 pin, blir det tillräckligt hög ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

@Henrik-W: Jag hade hellre köpt ett ny nätdel om det nu är så brått menar man får en okej för 500-600 kr som har kontakten du efterfrågar hellre det en att alltid fundera på vad som kan gå sönder i datorn .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Bra tips men jag har ingen Molex ledig. Vågar man köra en singel 6 pin till 8 pin, blir det tillräckligt hög ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning men körde själv med liknande på mitt 7970 och de kortet åt ju ström iaf känns rimligt att de funkar single hittade ingen dubbel. Sen nytt agg för 600kr är ju säkert det bättre förslaget.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Bra tips men jag har ingen Molex ledig. Vågar man köra en singel 6 pin till 8 pin, blir det tillräckligt hög ström?

Skickades från m.sweclockers.com

6+2-pin från ett corsair TX550M, de två "extra" pinnarna är alltså kopplade direkt till jord. Mitt Seasonic Platinum XP2 860W ser likadant ut. Jag hade kopplat in 6-pin i 8-pin-kontakten och hoppats på det bästa.

Lite mer läsning om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Henrik-W: Jag hade hellre köpt ett ny nätdel om det nu är så brått menar man får en okej för 500-600 kr som har kontakten du efterfrågar hellre det en att alltid fundera på vad som kan gå sönder i datorn .

Helt klart säkraste kortet men pojken har ju lite tight budget så vi vill undersäka möjligheterna att komma billigt undan först.

Skrivet av Mordin:

Ingen aning men körde själv med liknande på mitt 7970 och de kortet åt ju ström iaf känns rimligt att de funkar single hittade ingen dubbel. Sen nytt agg för 600kr är ju säkert det bättre förslaget.

Mvh

Det verkar vara fler som kommer undan med den lösningen så det måste vara möjligt. Fast fler kablar att fördela lasten på skulle kännas trevligt.

Skrivet av Olle3:

https://i.imgur.com/YDQdPvM.jpg

6+2-pin från ett corsair TX550M, de två "extra" pinnarna är alltså kopplade direkt till jord. Mitt Seasonic Platinum XP2 860W ser likadant ut. Jag hade kopplat in 6-pin i 8-pin-kontakten och hoppats på det bästa.

Lite mer läsning om saken

Skall kolla om jag har kvar 2 pins delen från när jag sleevade, kanske kan modda dit den. Tack för länk och bild!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Det verkar vara fler som kommer undan med den lösningen så det måste vara möjligt. Fast fler kablar att fördela lasten på skulle kännas trevligt.

Använde du inte originalkablarna när du sleevade? I så fall är den ju gjord för att klara minst en 8-pin, troligtvis två. Den enda del som i så fall potentiellt kan vara ett problem är själva kontakten i sig, men vanligtvis används ju 8-pin PCIe-liknande kontakter för att koppla in modulära kablar med 2x8-pin i nätagget (och 2x8 = 4x6, i alla fall när det gäller PCIe ). D.v.s. kontakterna klarar mycket mer än vad som krävs av PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Använde du inte originalkablarna när du sleevade? I så fall är den ju gjord för att klara minst en 8-pin, troligtvis två. Den enda del som i så fall potentiellt kan vara ett problem är själva kontakten i sig, men vanligtvis används ju 8-pin PCIe-liknande kontakter för att koppla in modulära kablar med 2x8-pin i nätagget (och 2x8 = 4x6, i alla fall när det gäller PCIe ). D.v.s. kontakterna klarar mycket mer än vad som krävs av PCIe.

Ja det har du ju rätt i! Då lär det ju inte vara någon risk med att helt enkelt modda tillbaka 2 pins delen eller bara köpa en 8 pins kontakt och byta, handlar ju i princip bara om att återställa till det som var innan jag sleevade.

Tack för att du har hjärnan påslagen @perost, min var tydligen kvar på kudden där hemma!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Bara för att berätta hur det slutade om någon i framtiden har samma problem: jag hittade den borttagna 2-pinsdelen och flyttade helt enkelt två av jord (ground) kablarna från den ena 6-pinskontakten över till 2-pinskontakten. Kopplade in det nya kortet och allt fungerade utmärkt.

Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jaha, ytterligare en liten uppdatering så här 2 år senare. Nu köpte pojken ett 2070 Super som krävde 6+8 pin. Då fick jag helt enkelt bygla mellan de två kablar jag flyttade till 2 pin delen och tillbaka till de tomma platserna jag knyckt innan.

Nu är kablarna till den PSUn så söndermoddade så det blir ett nytt nästa gång.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men gör ett försök.

Jag söker en adapter 2 st 6pin till 1st 8pin pcie.

Ska köra ett rx580 och har ingen 8 pins kontakt, men däremot 2st 6pins lediga från psu. Kortet drar 185w, så känns klent att köra en enkel 6 till 8pin adapter (75w + 75w)

Jag har sett att dessa "två 6 till en 8" kablar ibland följer med grafikkort men det följde inte med något till mitt.
Nätaggregatet ligger på 875w så det ska inte vara några problem (äldre t5500).

Tacksam för svar om någon vet var man kan beställa från en svensk (helst) leverantör.