Permalänk
Medlem

Ny dator, max 20-24k

Hej allesammans!

Dags för en ny dator och tänkt att samtliga komponenter skall köpas på Inet. Behöver klara följande;

-Klara av att driva en 34" 1440p skräm och en 27" 144hz 1440p skärm samtidigt.
-Wifi på moderkortet.
-Supportar helst inte Intel om möjligt, helst AMD (ok att förlora lite i spel) med i värsta fall kan ta Intel också.
-Mestadels för gaming, just nu en del Destiny 2.

Mycket tacksam för förslag. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@laydowns:

- Ska montering och OS ingå?
- Ska skärmarna ingå i budget?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@laydowns:

Om du vill lägga till OS och montering så finns det en del pengar kvar, annars kan man bara ta en annan kylare / ta bort den helt. 2700X kommer med en vettig kylare så länge du inte ska överklocka så hårt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Tror inte på att snåla in på moderkort och andra komponenter, då framförallt moderkortet ändå är kärnan i ditt system, jag vill iaf inte ha billiga komponenter och ogenomtänkta pci lanes.
Detta är vad jag föreslår:

Anledning till kylningen även om du inte överklockar själv är framförallt pga Ryzens "dynamiska överklockning" XFR. Ju bättre kylning du har desto mer kan CPUn klocka sina kärnor när det väl behövs. Utöver det får du även bla en lägre idle, gillar du att åka på lan är vattenkylning att föredra tycker jag iaf, lägger du datorn ner med vattenkylning fungerar det ju med, men så tänker jag iaf.

Du skulle kunna ta dyrare minnen, men skulle gå över budget en del, dessa g.skills hare Hynix M-die, som i början av Ryzen eran inte var lika bra som Samsungs b-die. Dock så är det säkert 1 år sen det kom bios uppdateringar som mer eller mindre tog bort detta problemet. Så det är lite upp till var och en, men tycker absolut du ska köra på 3200 Mhz iaf. (https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...)

Chassi är ju valfritt, tog bara det vanligaste som brukar gå hem. Bra chassi.

EVGA har oslagbara garantier och riktigt bra kort.

Corsair RM är bäst i sin prisklass, v2 ska vara yttligare lite uppdaterad

SSDn är nice om du har extern lagring eller inte behöver mer lagring, har själv en NAS som jag kör som nätverksdisk för lagring tex.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tror inte på att snåla in på moderkort och andra komponenter, då framförallt moderkortet ändå är kärnan i ditt system, jag vill iaf inte ha billiga komponenter och ogenomtänkta pci lanes.
Detta är vad jag föreslår:
https://i.imgur.com/KUOpq73.png

Anledning till kylningen även om du inte överklockar själv är framförallt pga Ryzens "dynamiska överklockning" XFR. Ju bättre kylning du har desto mer kan CPUn klocka sina kärnor när det väl behövs. Utöver det får du även bla en lägre idle, gillar du att åka på lan är vattenkylning att föredra tycker jag iaf, lägger du datorn ner med vattenkylning fungerar det ju med, men så tänker jag iaf.

Du skulle kunna ta dyrare minnen, men skulle gå över budget en del, dessa g.skills hare Hynix M-die, som i början av Ryzen eran inte var lika bra som Samsungs b-die. Dock så är det säkert 1 år sen det kom bios uppdateringar som mer eller mindre tog bort detta problemet. Så det är lite upp till var och en, men tycker absolut du ska köra på 3200 Mhz iaf. (https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...)

Chassi är ju valfritt, tog bara det vanligaste som brukar gå hem. Bra chassi.

EVGA har oslagbara garantier och riktigt bra kort.

Corsair RM är bäst i sin prisklass, v2 ska vara yttligare lite uppdaterad

SSDn är nice om du har extern lagring eller inte behöver mer lagring, har själv en NAS som jag kör som nätverksdisk för lagring tex.

Stort tack, behöver ha samtliga komponenter dock hos Inet då de skall montera dessa och skall köpas via företag. Annars såg det fint ut, förslag på liknande fast inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@laydowns:

Om du vill lägga till OS och montering så finns det en del pengar kvar, annars kan man bara ta en annan kylare / ta bort den helt. 2700X kommer med en vettig kylare så länge du inte ska överklocka så hårt.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1033735/laydowns

Ser också fint ut, ska köpa en OS via ebay och Inet ska sätta ihop det. Osäker på hur mkt jag behöver kylare, har noll koll på det. Ev lägga till bättre SSD. Helt riktigt, skärm skall köpas separat. Hade det gått att köra samma paket, utan extra fläkt fast med 2080 TI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laydowns:

Ser också fint ut, ska köpa en OS via ebay och Inet ska sätta ihop det. Osäker på hur mkt jag behöver kylare, har noll koll på det. Ev lägga till bättre SSD. Helt riktigt, skärm skall köpas separat. Hade det gått att köra samma paket, utan extra fläkt fast med 2080 TI?

Tog ett tråkigare chassi (fortfarande ljuddämpat!), men vem bryr sig när Inet ska sätta ihop det, och tog bort extra fläkten för processorn.
Märk gärna att detta är det billigaste 2080 Ti som Inet har. Jag utlovar inga awesome temps eller någonting.
Jasg lade även till montering i budgeten.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@laydowns: Respekterar ditt val av AMD men vet med dig att en 2700x kommer att flaska en 2080ti i flera fall, redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

@laydowns: Respekterar ditt val av AMD men vet med dig att en 2700x kommer att flaska en 2080ti i flera fall, redan idag.

I vilka fall då tänker du på?

Jag har sett benchmarks där 2700X och i7-8700K båda flaskar ett 2080 Ti, men det var i 4K. Ja, 2700X kommer inte prestera lika bra i spel som Intel, men OP har redan sagt att han inte bryr sig, och att försöka slänga AMD under bussen när samma saker händer Intel är lite fult i min mening, såvida du inte kan visa exempel när AMD flaskar mer än Intel.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av laydowns:

Stort tack, behöver ha samtliga komponenter dock hos Inet då de skall montera dessa och skall köpas via företag. Annars såg det fint ut, förslag på liknande fast inet?

Hmm... Vore intressant att veta vilket företag som köper en dator för spel - mestadels Destiny 2.
Eller det är kanske för "personalrekreation och återhämtning", haha.

I alla fall, jag instämmer med förslagen. Ser ut at vara rimliga förslag du fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

I vilka fall då tänker du på?

Jag har sett benchmarks där 2700X och i7-8700K båda flaskar ett 2080 Ti, men det var i 4K. Ja, 2700X kommer inte prestera lika bra i spel som Intel, men OP har redan sagt att han inte bryr sig, och att försöka slänga AMD under bussen när samma saker händer Intel är lite fult i min mening, såvida du inte kan visa exempel när AMD flaskar mer än Intel.

Alla i 1440p i höga inställningar.

Jag kan ha misstolkat dig, men flaska mer för mig innebär lägre FPS.

Permalänk
Medlem

@datoriserad:

Tack för det

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Hmm... Vore intressant att veta vilket företag som köper en dator för spel - mestadels Destiny 2.
Eller det är kanske för "personalrekreation och återhämtning", haha.

I alla fall, jag instämmer med förslagen. Ser ut at vara rimliga förslag du fått.

Viktigt att kunna ordna med fakturor etc ;D

Intressant diskussion med AMD och Intel, men Intel har ocker priser och fuskar i tester till höger och vänster, känns sådär. Men som sagt, om det flaskhalsar grafikkortet kan jag ju köra intel. Kan ju gå upp till 25k som max men jag kommer nog köra på alternativet med GTX 1080 ti om nån annan inte har annat att tillägga?