Permalänk
Medlem

Ingen signal. nya datorkomponenter

Tja! Bestämde mig i helgen att köpa lite nya delar till min dator. Moderkort, ram, grafikkort och CPU.

Kopplat ihop kablar och hårdvara enligt guider, men får problemet och meddelandet ”ingen signal/ No signal” när jag startar min dator.

Fläktar och dioder tänds upp som de ska. På moderkortet blinkar 2 lampor som jag misstänker har en orsak till felet. DRAM blinkar gult och CPU blinkar rött. Någon som har några förslag till en lösning?

Länk hårdvara: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11893846/

Permalänk
Medlem

Lite saker du kan testa:

  • Kontrollera att du kopplat in både 24-pin och 8-pin ström till moderkortet.

  • Kontrollera att du kopplat in ström till grafikkortet (1x6-pin PCIe).

  • Kontrollera att minnena verkligen sitter i ordentligt, och testa även ett minne i taget ifall någon av dem är trasiga.

  • Koppla in skärmen i moderkortet och se om du får bild den vägen (den integrerade grafiken avaktiveras normalt när det sitter ett grafikkort i moderkortet, så du behöver troligtvis ta ur grafikkortet för att få bild den vägen).

  • Montera bort processorn och kontrollera att du inte har några böjda pinnar i processornsockeln.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för snabbt och snyggt svar! Jag ska kontrollera de tips du gav mig när jag kommer hem från jobb. Kan återkoppla om hur det gick senare.