CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Under förra året lade CCP Games ned VR-spelet Eve: Valkyrie, något som företagets VD nu berättar berodde på att de överskattat hur snabbt marknaden skulle växa.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

De kanske underskattade hur mycket motion sickness folk skulle få...
Eller, det kanske bara är jag?

//Ekipz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Samma sak för HDR.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Vr är inte där den behöver vara för att vara ett attraktivt val. När även bra spel saknas så finns det ingen marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014

Köpt, testat och sålt ett Oculus Rift... (Blir åksjuk, oavsett spel... *SUCK*)

Intel i7 7700K @4,8Ghz, MSI Z270i Pro Carbon, Corsair H115i, G-Skill DDR4 2x8gb @3200mhz, Colorful GTX 1070ti U-TOP 8gb, Samsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, med 1x ML120 Pro och 3x ML140 Pro, AOC 144hz G-sync G2460PG
-----------------------------------------------
Intel i5 6600k, MSI Z270-Pro, Coolermaster GTS V8, Crucial 2133mhz DDR4 8gb, XFX RX 580 8gb, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair CX750W, Corsair Air 540, Dell IPS 60hz 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

VR headset måste ner i pris något, upplösningen måste upp mer (4K), samt fps måste upp till runt 90+ för att det ska bli vettigt utan åksjuka mm. vilket i sin tur kräver kraftigt grafikkort = dyrt om det ens är möjligt att driva VR med dagens hårdvara på ett acceptabelt vis..

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2008

Ägde själv Oculus Rift tidigt, va en av de som förbokade
Gillade det skarpt och fick väldigt liten motion sickness, Eve Valkyrie va det spelet jag va mest imponerad av, så sjukt coolt!

Sålde det dock då jag ansåg att upplösningen va något i underkant, förstår att det ej gick att få högre då, utan sålde då jag planerar att köpa i framtiden när tekniken kommit längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av ggustavsson:

VR headset måste ner i pris något, upplösningen måste upp mer (4K), samt fps måste upp till runt 90+ för att det ska bli vettigt utan åksjuka mm. vilket i sin tur kräver kraftigt grafikkort = dyrt om det ens är möjligt att driva VR med dagens hårdvara på ett acceptabelt vis..

Skrivet av _Merc_:

Vr är inte där den behöver vara för att vara ett attraktivt val. När även bra spel saknas så finns det ingen marknad.
Skickades från m.sweclockers.com

Japp, dessa två poster summerar väldigt bra bristerna med VR för privatkonsumenter.

Det blir nog svårt att hitta ett startskott för VR framöver. Jag tror inte investerare på hårdvarusidan är jätteintresserade att investera stort utan att veta att storspel licenseras för det, samtidigt som spelutvecklare (som artikeln i fråga påvisar) inte vill utveckla för en död plattform.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Det är väl prislappen som gör att det inte direkt blir nån rusning.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Kör iRacing så ett antal timmar i veckan där sedan kanske lite andra spel som beat saber, the lab om jag har tid.
För mig var det helt klart värt det och jag hade inte velat vara utan det.
Utanför det så tror det är lite svårt för massan att ha något som drar om man inte har något som är sådär "perfekt" för VR såsom racing är med sin rätt milda grad av åksjuksrisk och full immersion.

Skyrim VR hade kunnat vara något som hade varit en dragning för fler folk men hoppig ground mesh och annat skumt gör det ospelbart och det är stora spel som dem som behöver visa att VR är en grej idag...vilket det inte är för de spelen.

För några spel är det väldigt trevligt idag men de är lite nishade eller inte så stora för att kunna vara "the thing" och de spel som behöver driva det finns inte (eller suger). Någon dag kanske men inte idag

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Jag har aldrig blivit åksjuk av VR, har en snabb dator, och kan tänka mig att lägga över 10.000 kr på VR, men jag har fortfarande inte köpt något headset eftersom jag väntar på modeller med högre upplösning och bredare synfält. Förmodligen kommer Oculus ut med något bra om 1,5 år, och kanske köper jag en Oculus Quest eller Pimax innan dess, om jag inte orkar vänta. Men just nu är helt enkelt bildkvaliteten aningen sämre än jag skulle önska för ett köp. StarVR One verkar iofs riktigt bra, men den är inte prissatt än och blir förmodligen extremt dyr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2013

Provade EVE Valkyrie på CCPs högkvarter för 2 år sedan och blev rätt så åksjuk av den hehe Vive löste lite av problemet med room scale men det kändes som ett spel man provar och sedan lägger ner. Många VR-spel funkar bra som tech demos men inte något man kan sänka 500+ timmar i. Kanske när omni-treadmills blir prisvärda och upplösningen/refresh rate blir bättre kanske VR blir värt att titta på igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Sålde mitt Vive för länge sedan.
Största problemet tyckte jag var upplösningen och screendoor effect.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2008

För litet användningsområde i vargasmiljö och ett förstort anskaffning pris för att få det att fungera optimalt. Det är många faktorer som påverkar den stora massan till att hoppa på något som VR. Precis så som tidigare nämnts. För att en sak skall gå igenom så är det den stora massan man skall vända sig till. Tyvärr så har man inte gjort det med VR. Kanske om några år när priser sjunkit och tekniken blivit billigare så kan VR vara på tapeten igen.

Dell U2311H
[ FD R3 Black ][ Asus P8Z77- V Deluxe ][ I5 3570K ][ Noctau NH-D14 ][ Corsair Vengeance 16GB LP 1600 ][ Crucial M4 128 GB ]
[ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Asus DRW-24B5ST ][ BeQuiet E9CM 680W ] [ Asus STRIX GTX 970 OC 4GB ]
[ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB & Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Raw Rubberized ]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Ny teknik behöver väl lite hype train ;). Det fanns det gott om när VR först kom. Kanske lite skralt med spel, men med en hårdvarubas hade det där kanske kunnat lösas efterhand. Men med tanke på att tekniken kändes lite... ja inte ofärdig men i ett tidigt skede så blev prislappen på tok för hög. Skulle det komma bättre runt hörnet för billigare peng? Vilken typ av kontroller gällde? Hell, oculus kom ju till och med med en xboxkontroll istället för sticks ;). Vilken mjukvara skulle funka på vilken plattform?
Jag känner 2-3 pers som skaffat VRheadset till sina playstations för kostanaden var rimlig, men ingen jag vet köpte headsets.
De kostade mer än de smakade vid lanseringen.

Nu är det mycket billigare. Men nu är hypen också förbi och mjukvaruutbudet är... bättre men kanske inte jättemaffigt.

Had det kunnat göras annorlunda? Säkert på flertalet sätt, men det här var nog inge vidare lätt att få till oasvett. Att göra första generationen VR billig var nog inte nå vidare lätt uppgift...

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2002

Har varit sugen sedan dag 1. Men det har alltid funnits anledningar att inte skaffa något. Allt från motion sickness till låg upplösning och uppdateringsfrekvens. Jag kommer köpa ett VR-headset, men tekniken har inte mognat ännu helt enkelt. Jag tror många är i samma sits, man är sugen men inte tillräckligt sugen för att lägga massor av pengar på något som man vet egentligen inte är redo för konsumentmarknaden.

:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2006

För något år sen fick jag ett Samsung Gear VR vid köp av en telefon.
Testade ett par spel/demon, tyckte det var ganska häftigt med tanke på priset. Men efter någon timme men avtog "wow" känslan och jag har sen dess inte rört det.

Tyvärr verkar det som att det krävs en rejäl förbättring på grafikfronten, förmodligen minst x2 dagens grafikkort samt en pixeldensitet på runt 1000ppi innan det kommer bli aktuellt för mig att slå till.

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | Asus GTX 1070 | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | Samsung EVO 500GB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

De måste få ner responstiden för att få bukt med "åksjuka" helt innan det blir någon gigantisk hit.

Nästa problem är att det krävs väldigt bra hårdvara för att driva runt VR på ett rimligt sätt. Det är helt enkelt dyrt vilket i sin tur begränsar målgruppen.

Eve Online var ju en av få titlar där jag tycker att de faktiskt skulle kunna fungera riktigt bra i.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av M-atri-X:

Har varit sugen sedan dag 1. Men det har alltid funnits anledningar att inte skaffa något. Allt från motion sickness till låg upplösning och uppdateringsfrekvens. Jag kommer köpa ett VR-headset, men tekniken har inte mognat ännu helt enkelt. Jag tror många är i samma sits, man är sugen men inte tillräckligt sugen för att lägga massor av pengar på något som man vet egentligen inte är redo för konsumentmarknaden.

För min del vill man ha VR som inte är som en stor hjälm som man sätter på huvudet, utan är i samma storlek som ett par solglasögon.
När det kommer så anser iallafall jag att tekniken börjar mogna.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

För egen del är det en aning för bökigt att använda i vardagen om man inte har ett dedikerat VR-Rum.
Skulle behöva möblera om vid varje speltillfälle typ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Jag avvaktar tills VR är i klass med "holodeck" från Star Trek

Det är ju väldigt spännande teknik men känns inte så lockande att köpa för mig förrän utvecklingen har kommit längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

VR var dödfött på samma sätt som 3DTV, hypades endast upp av en minoritet konsumenter som ville rationalisera att ha spenderat tusentals kronor på något ofärdigt och undermåligt.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || RTX 2080 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av RaZman:

VR var dödfött på samma sätt som 3DTV

Jag kan inte begripa att någon fortfarande gör den jämförelsen. Jag skulle själv inte vilja ha en 3DTV även om jag fick den gratis, medan jag (och många andra bara i den här tråden) tycker att VR vore fantastiskt om man bara fick lite mer (upplösning, etc) för pengarna. Det kommer ta några år, men det finns ingen tvekan om att VR kommer bli stort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Ureet:

Jag kan inte begripa att någon fortfarande gör den jämförelsen. Jag skulle själv inte vilja ha en 3DTV även om jag fick den gratis, medan jag (och många andra bara i den här tråden) tycker att VR vore fantastiskt om man bara fick lite mer (upplösning, etc) för pengarna. Det kommer ta några år, men det finns ingen tvekan om att VR kommer bli stort.

Jämförelsen görs för att teknikerna är extremt lika i vad (läs: hur lite) de tillför till sina respektive format samt i hur de marknadsförts och försökts tvingas på ointresserade och ovilliga konsumenter. Det handlar även i båda fallen om sämre sätt att uppleva samma gamla underhållning med skillnaden att man måste ge samma tillverkare ytterligare en bunt tusenlappar för nöjet. VR kommer aldrig bli stort, likt 3D i film kommer det gå i vågor där det är "på gång på riktigt" i ett par år för att sedan försvinna. VR hade sin andra våg 2016-207 och är nu dött igen.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || RTX 2080 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015

VR är på tok för dyrt och det känns inte riktigt som att tekniken är redo ännu.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Älskar både vanlig 3D och VR. Önskar det fanns 3D utan glasögon och är helt säker på att VR/AR kommer bli enormt stort när det är små lätta glasögon med hög upplösning utan kablar och till överkomligt pris.

VR och AR ÄR framtiden. Så är det bara.
Det kommer bli kommersiellt gångbart så fort det fart i industrin, läkevetenskapen, undervisning både i grundskola och högre studier osv.

Vi tar det igen för säkerhets skull.
"är helt säker på att VR/AR kommer bli enormt stort när det är små lätta glasögon med hög upplösning utan kablar och till överkomligt pris."

Btw.. på tal om hjälm.. Jag skulle inte ha något imot att ha en VR-hjälm om den var LÄTT, hade fantastiskt ljud och förhöjde upplevelsen.
Tänk er denna ca. Med den skulle det gå att byta hud om du spelade ett fps spel eller du flög osv. Oändliga möjligheter.

Använd fantasin.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Får bara ont i huvudet och tråkiga spel.

TIME SPY
TIME SPY EXTREME
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Virtual Reality - Största succén sedan 3D-TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@SCORPIUS: vissa av oss får bara ont i huvudet av 3d, vilket bara är en irriterande premium på bio tex. Sjukt jobbigt att gå o se en 3d bio, Glasögon som är tunga och har man redan glasögon så blir det ännu mer irriterande. Sen ser jag knappt 3dn då kvaliteten oftast är skit.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av _Merc_:

@SCORPIUS: vissa av oss får bara ont i huvudet av 3d, vilket bara är en irriterande premium på bio tex. Sjukt jobbigt att gå o se en 3d bio, Glasögon som är tunga och har man redan glasögon så blir det ännu mer irriterande. Sen ser jag knappt 3dn då kvaliteten oftast är skit.

Tänk då vad skönt att du inte behöver befatta dig med det

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.