CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jämförelsen görs för att teknikerna är extremt lika i vad (läs: hur lite) de tillför till sina respektive format samt i hur de marknadsförts och försökts tvingas på ointresserade och ovilliga konsumenter. Det handlar även i båda fallen om sämre sätt att uppleva samma gamla underhållning med skillnaden att man måste ge samma tillverkare ytterligare en bunt tusenlappar för nöjet. VR kommer aldrig bli stort, likt 3D i film kommer det gå i vågor där det är "på gång på riktigt" i ett par år för att sedan försvinna. VR hade sin andra våg 2016-207 och är nu dött igen.

Vilken sorts skärmar kör man i framtiden då ? Fortfarande vanlig 2D men inbyggt i väggen/tapeten ?
Själv tror jag på att VR kommer vara det normala sättet att se och integrera med media i framtiden men kanske inte förrän vr-brillorna blivit smidiga som vanliga glasögon så att man bara kan slänga på dom och köra. AR kommer säkerligen vara mer vanligt till att börja med men det är helt olika syften så svårt att jämföra.

Kollar man på hur långt vi kommit tekniskt på 20år och tänk 20år framåt från nu. Jag kan inte se att vi sitter med samma platta skärmar fortfarande.

Permalänk

"Nej, har inget men har planer på att skaffa" är mitt svar på frågan.

Permalänk
Medlem

Byggde precis upp mitt system igen efter att ha skaffat specifika hyllor för kamerorna till Oculus (var så jobbigt att montera upp och kalibrera hela tiden innan, men nu har jag tänkt köra). Finns ärligt talat mycket kul på att köra även om det inte ersätter andra spel helt och hållet för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

teknikerna är extremt lika i vad (läs: hur lite) de tillför till sina respektive format (...) sämre sätt att uppleva samma gamla underhållning

För mig hamnar vanlig TV, dataspel på skärm och 3DTV i samma kategori, medan VR gör en gigantisk skillnad eftersom man är inne i miljön. Varje vecka läser jag kommentarer från folk som testat VR för första gången och blivit totalt överväldigade, medan jag aldrig hört någon säga något bra om 3DTV.

Skrivet av RaZman:

samt i hur de marknadsförts och försökts tvingas på ointresserade och ovilliga konsumenter

Jag tycker att beskrivningen stämmer på 3DTV men är raka motsatsen till hur hypen för denna generation av VR startade: 18-åringen Palmer Luckey hackade ihop en prototyp i sina föräldrars garage, och efter att folk på olika forum gillat idén blev den påföljande Kickstarterkampanjen en jättesuccé bland teknikintresserade. Det var gräsrotsintresset för VR som startade allting, och storföretagen kom in i ett senare skede.

Permalänk
Medlem

Hade VR folket spenderat ens en sekund utanför sin egen haussade bubbla skulle dom rätt snabbt insett att VR aldrig kan bli annat än en nischprodukt.
VR har klart en plats även i framtiden.
Men att det skulle ta över hur vi lever var ju bara en dröm.

Permalänk
Medlem

Ägde ps4 VR i en vecka med skyrim. Svettigt som fan samt blev åksjuk av spelet. Riktigt jävla illamående. Klarade av max 5 minuter sen tog det en timme innan jag återhämtat mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Så de trodde seriöst på dåliga produkter till ockerpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilken sorts skärmar kör man i framtiden då ? Fortfarande vanlig 2D men inbyggt i väggen/tapeten ?
Själv tror jag på att VR kommer vara det normala sättet att se och integrera med media i framtiden men kanske inte förrän vr-brillorna blivit smidiga som vanliga glasögon så att man bara kan slänga på dom och köra. AR kommer säkerligen vara mer vanligt till att börja med men det är helt olika syften så svårt att jämföra.

Kollar man på hur långt vi kommit tekniskt på 20år och tänk 20år framåt från nu. Jag kan inte se att vi sitter med samma platta skärmar fortfarande.

Skärm 1895:

Skärm 1946:

Skärm 1954:

Skärm 1961:

Skärm 1990:

Skärm 2005:

Skärm 2018:

Dold text

Ser man till utvecklingen sedan kinetoskopet (första tv-lika upplevelsen skulle jag argumentera) till 40-talets hem-tv (drygt 50 år) till 2000-talets platt-tv (drygt 55 år) till dagens OLED (drygt 15 år) så har sättet vi föredrar att konsumera mediet på inte ändrats avsevärt, nej. Konsumenterna vänder ryggen till så fort det börjar talas om flera enheter för att tillgodose flera tittare (3D-glasögon), extra krav på konsumtion (sensorer och sladdar överallt för VR) eller någon som helst form av polarisering (yrsel och illamående samt utebliven upplevelse av effekten för såväl VR som 3D). Räkna 20 år framåt och vi kommer sitta med större, billigare och mer högupplösta skärmar. Inte hjälmar och glasögon.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag tycker att beskrivningen stämmer på 3DTV men är raka motsatsen till hur hypen för denna generation av VR startade: 18-åringen Palmer Luckey hackade ihop en prototyp i sina föräldrars garage, och efter att folk på olika forum gillat idén blev den påföljande Kickstarterkampanjen en jättesuccé bland teknikintresserade. Det var gräsrotsintresset för VR som startade allting, och storföretagen kom in i ett senare skede.

VR är ingenting nytt !
Herregud, VR utvecklingen startade inte med en kickstarter kampanj.
Vad som har hänt de senaste 10 åren eller så är en brist på annan innovation och att jakten på nästa "killer tech" blev så desperat att nästan vad som helst såg ut som en bra ide för gubbarna med de stora plånböckerna.

Och att jämföra 3DTV med VR är ju bara konstigt.
Det är ju 2 olika saker som inte har med varandra att göra.

Därmed inte sagt att VR inte har sin plats.
Men troligen inte i varje hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

För mig hamnar vanlig TV, dataspel på skärm och 3DTV i samma kategori, medan VR gör en gigantisk skillnad eftersom man är inne i miljön. Varje vecka läser jag kommentarer från folk som testat VR för första gången och blivit totalt överväldigade, medan jag aldrig hört någon säga något bra om 3DTV.

https://image.slidesharecdn.com/masaruohnogicasualconnectsberlinslidesfinal-170227204104/95/asia-the-world-and-the-future-of-vr-masaru-ohnogi-58-638.jpg?cb=1488228648

Jag tycker att beskrivningen stämmer på 3DTV men är raka motsatsen till hur hypen för denna generation av VR startade: 18-åringen Palmer Luckey hackade ihop en prototyp i sina föräldrars garage, och efter att folk på olika forum gillat idén blev den påföljande Kickstarterkampanjen en jättesuccé bland teknikintresserade. Det var gräsrotsintresset för VR som startade allting, och storföretagen kom in i ett senare skede.

Fast den där illustrationen stämmer inte. Det finns ingen konsumentvänlig teknik varken för taktil perception och ingen konsumentvänlig lösning för att komplettera simulationen med rörelse. Det finns heller inte något alternativ för vettig FOV i VR-miljön, istället har du en 3D-miljö där du inte kan röra dig naturligt, inte kan interagera naturligt med någonting och där du dessutom ser allt genom ett litet fönster. Bilden du använde dig av bygger på marknadsföringen och vad branschen vill att konsumenterna skall förvänta sig.

Man kan såklart peka på gräsrotsintresse på VR, det ändrar dock inte att sådant intresse endast agerat marknadsindikation för storföretagen (se CCP Games felaktiga bild av marknadsintresset). Dessa har sedan byggt vidare på konceptet och försökt tvinga fram ett intresse hos övriga konsumenter (majoriteten).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ny teknik behöver väl lite hype train ;). Det fanns det gott om när VR först kom. Kanske lite skralt med spel, men med en hårdvarubas hade det där kanske kunnat lösas efterhand. Men med tanke på att tekniken kändes lite... ja inte ofärdig men i ett tidigt skede så blev prislappen på tok för hög.

The first actual VR head-mounted display (HMD) was created in 1968 by computer scientist Ivan Sutherland.

Jo det var skralt med VR spel på 60-talet

Det kom en VR våg på 90-talet också.

Nintendo släppte även Virtual Boy 1995 som var en slags VR headset.
Virtualboy lanserades för 180$ USD.

Utvecklingen har gått framåt.
Så 2010 talets VR är bättre än 1990-talets VR som i sin tur är mycket bättre än 1960-1970-talets VR.
Undrar om VR blir stort på 2020-talet eller om det dröjer ytterligare ett decennium?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Jämförelsen görs för att teknikerna är extremt lika i vad (läs: hur lite) de tillför till sina respektive format samt i hur de marknadsförts och försökts tvingas på ointresserade och ovilliga konsumenter. Det handlar även i båda fallen om sämre sätt att uppleva samma gamla underhållning med skillnaden att man måste ge samma tillverkare ytterligare en bunt tusenlappar för nöjet. VR kommer aldrig bli stort, likt 3D i film kommer det gå i vågor där det är "på gång på riktigt" i ett par år för att sedan försvinna. VR hade sin andra våg 2016-207 och är nu dött igen.

Jag håller inte med. VR tillför väldigt mycket till upplevelsen, mycket mer än 3D-film eller -tv, i mina ögon. Sen är förstås varken hårdvaran eller mjukvaran där riktigt än. Vi behöver högre upplösningar på headseten och förstås att de blir lättare och smidigare, likväl som trådlösa. Datorhårdvaran orkar knappt med dagens headset heller dock, så den behöver också gå framåt en bit men det kommer den förstås att göra. Allt detta är ju mer eller mindre på gång redan dock, det är mestadels en prisfråga idag. Och när hårdvaran finns så lär också mjukvaran komma, det är i alla fall min förhoppning.

En annan aspekt är att man använder VR en hel del på företag till diverse saker. Volvo stod exempelvis utanför mitt kontor och marknadsförde sig med Vive och en specialversion av Euro Truck Simulator med en icke släppt lastbil kopplat till en Volvo-ratt som alla fick provköra. Mitt företag jobbar också med VR-headsets för att exempelvis visualisera saker. Mäklare och byggföretag använder VR för att låta potentiella köpare gå runt i ännu inte byggda hus och lägenheter, osv.

Permalänk
Medlem

Har ju fortfarande inte råd med ett!

Permalänk
Medlem

Stor chans att samma sak händer med raytracing/strålspårning. Kostnaden för det är dyrt, speciellt om man vill ha det i någon acceptabel upplösning och framerate, vilken innebär att bara ett fåtal kommer att ha det, så varför lägga ner kostnaden för utveckling för det i spel...

Inte då sagt att framsteg inte gjorts eller att de inte skulle ta över, men det är nog för tidigt.

Permalänk
Medlem

Ägde ett oculus rift DK2. ÄLSKADE FPS i VR med mus/tangentbord (Quake2 WOW). Men sålde då jag trodde CV1 skulle dramatiskt förbättra SDE. Var inte kul se på film.

Testade HTC Vive (Tack @anon38900 & @FZ !Var ett par roliga timmar). Men kände att roomscale var inte min grej och SDE...var fortfarande för "kass".

Ägde Oculus Rift CV1. Insåg snart att mus/tangentbord och FPS hade i princip dött!?!?! Allt var nästan roomscale anpassat och SDE var som på HTC vive=för dålig för min smak. Se på film eller använda virtual desktop var inte roligt. Krångligt med kablar och sensorer så sålde.

Köpte Pimax4K. "Billigt". LCD paneler som positivt överraskade mig. Endast "1" kabel från headsetet (well 2 då den delas upp på slutet hdmi/usb3). SDE var mer en okej. Riktigt riktigt nice. Detta satte standarden för hur lägsta SDE ska vara för att jag ska vilja använda VR headset kontinuerligt. Dock inga bra spel att spela då som sagt alla spel fokuserar på roomscale/standing alternativt anpassat för oculus/vive kontroller. Riktig tråkig utveckling att vi sedan första DK1 är fast vid att Quake2 VR mod är den bästa FPS upplevelsen i VR.
Det som är negativt med Pimax är att panelerna är snäppet för "mörka"/dålig brightness och en djävulsk mängd av ghosting om du rör på huvudet. Ghostingen syns inte om man håller huvudet still och tex lirar Quake2 och snabbt flyttar perspektivet horisontalt/vertikalt utan bara när du rör på huvudet. Saknade faktiskt möjligheten att kunna "flytta" fram/bak huvudet i VR som pimax ej stödjer. Även så är pimax lite väl dålig skärpa utanför "centrum". Dock har Pimax/Oculus/Vive visat mig vad framtiden inom VR har att erbjuda och jag är positiv men även ledsen att fokusen är lite väl fokuserad på dom som lätt blir "VR sjuka" och glömmer oss andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Just nu tycker jag den dåliga upplösningen är det som fallerar.

Vi får se, Oculus Quest kan förändra mycket.

Permalänk
Medlem

No shit säger jag, VR är inte något man bara startar upp och lirar hursomhelst, det är precis som alla andra typer av spel där man har en massa extra tillbehör, dessutom är dom mest populära spelen på PC idag tävlingsinriktade spel som LoL, CS, Dota med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

VR var dödfött på samma sätt som 3DTV, hypades endast upp av en minoritet konsumenter som ville rationalisera att ha spenderat tusentals kronor på något ofärdigt och undermåligt.

Skrivet av Ureet:

Jag kan inte begripa att någon fortfarande gör den jämförelsen. Jag skulle själv inte vilja ha en 3DTV även om jag fick den gratis

Har inte så bra koll på vilka TV modeller som finns ute nu.
Men ett tag var de flesta TV över budgetklassen 3DTV.
För vissa var det något att jaga efter, "åå jag måste ha en 3DTV", men för många var det något man fick på köpet.
Att vara så anti att man inte ens skulle vilja ha en om man fick en gratis är onödigt, eftersom en bra tv är en bra tv oavsett om den stöder 3DTV eller inte. Man kan bara välja att inte använda 3D funktionerna.

Jag antar att det är möjligt att visa 2D bild i ett VR headset också.
Men då får du ändå ha det på huvudet och det finns inga andra vettiga användningsområden för VR headset än att använda som VR headset.
Till skillnad från en 3DTV som ändå fungerar bra som 2D TV.

Skrivet av SCORPIUS:

Önskar det fanns 3D utan glasögon

Jag har sett glasögonfri 3DTV på mässa.
Jag har också Nintendo 3DS som har glasögonfri 3D.

I båda fallen så spelar vinkeln mellan 3D skärmen och åskådaren roll.
Om vinkeln mellan skärmen och ögonen hamnar precis rätt så funkar det bra.
Men om vinkeln blir lite för mycket fel så fungerar det inte bra.
Åtminstone med de jag sett.

Hade man fått till 3D som både är glasögonfri och okänslig för betraktningsvinklar så hade det varit rätt tufft.

Permalänk
Medlem

En sak jag gör gör med VR är se film. Bah ligga i sängen på rygg o slöa. Gött.
Med Hörlurar försvinner omvärlden. Avkopplande.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har inte så bra koll på vilka TV modeller som finns ute nu.
Men ett tag var de flesta TV över budgetklassen 3DTV.
För vissa var det något att jaga efter, "åå jag måste ha en 3DTV", men för många var det något man fick på köpet.
Att vara så anti att man inte ens skulle vilja ha en om man fick en gratis är onödigt, eftersom en bra tv är en bra tv oavsett om den stöder 3DTV eller inte. Man kan bara välja att inte använda 3D funktionerna.

Jag antar att det är möjligt att visa 2D bild i ett VR headset också.
Men då får du ändå ha det på huvudet och det finns inga andra vettiga användningsområden för VR headset än att använda som VR headset.
Till skillnad från en 3DTV som ändå fungerar bra som 2D TV.

Jag har sett glasögonfri 3DTV på mässa.
Jag har också Nintendo 3DS som har glasögonfri 3D.

I båda fallen så spelar vinkeln mellan 3D skärmen och åskådaren roll.
Om vinkeln mellan skärmen och ögonen hamnar precis rätt så funkar det bra.
Men om vinkeln blir lite för mycket fel så fungerar det inte bra.
Åtminstone med de jag sett.

Hade man fått till 3D som både är glasögonfri och okänslig för betraktningsvinklar så hade det varit rätt tufft.

Well att visa 2D "kräver" ofta "extra" mjukvara. Dock är det inte som du får det att låta som meh. Tänk dig mer så här att i VR kan du få din 2D att bli PRECIS som du vill. Vill du ha Ultrawide/superWide/16:9/4:3/5:4 eller vad du nu vill så "får" du det och tänk dig sen att du kan få det i PRECIS den storlek (och böjd, ej böjd skärm) som DU vill. Dock är ju SDE dålig om du inte tar typ Pimax4k eller bättre men det är där "alla" snart är hoppas jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

VR är för tidigt i utvecklingen.
Den måste utvecklas mer och mer spel måste finnas.
de måste fixa kablaget också.

Permalänk
Medlem

Jag själv har aldrig varit intresserad av VR överhuvud taget som dessutom är dyrt. En tjej jag känner har VR men använder det inte i spel. Hon sa nåt att hon höll på att riva ner inredningen med det där skiten tack vare att inte ser var hon går

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det har ju varit för dyrt för att man skulle "chansa" på teknologin och så länge det inte riktigt finns ett must-have spel med gigantiskt genomslag så kommer det inte nån riktig anledning att köpa förutom att bara skaffa en dyr och temporär leksak. Som en dildo med diamanter på, det ser lyxigt ut men sen inser du att dom där diamanterna inte gör så där mycket för nyttan.

Permalänk
Medlem

känns som att de la ner miljontals kronor på att utveckla hårdvara utan att bry sig om mjukvaran och nu har hypen lagt sig... krävs ett ready player one... eller ännu bättre, nån wrapper som gör att man kan spela icke-vr spel i vr

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Well att visa 2D "kräver" ofta "extra" mjukvara. Dock är det inte som du får det att låta som meh. Tänk dig mer så här att i VR kan du få din 2D att bli PRECIS som du vill. Vill du ha Ultrawide/superWide/16:9/4:3/5:4 eller vad du nu vill så "får" du det och tänk dig sen att du kan få det i PRECIS den storlek (och böjd, ej böjd skärm) som DU vill. Dock är ju SDE dålig om du inte tar typ Pimax4k eller bättre men det är där "alla" snart är hoppas jag.

Det du nämner låter så klart som ett plus. Men det kan inte vara många som köper ett VR headset enbart för det användningsområdet.
Undrar om det ens är någon som tar fram flera VR headset när de ska se 2D film med familjen eller vänner.

Däremot är det många som har 3DTV men bara eller mestadels ser 2D material.
Bara att inte ta på sig 3D glasögon och inte aktivera 3D läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det du nämner låter så klart som ett plus. Men det kan inte vara många som köper ett VR headset enbart för det användningsområdet.
Undrar om det ens är någon som tar fram flera VR headset när de ska se 2D film med familjen eller vänner.

Däremot är det många som har 3DTV men bara eller mestadels ser 2D material.
Bara att inte ta på sig 3D glasögon och inte aktivera 3D läge.

Du har en STARK poäng. VR är för "ensam" användning i nuläget. Att "dela" på VR lär troligen vara slutpunkten och lååååångt borta. Men tänk dig detta: att se på VR är lika "jobbigt" som att ta på dig ett par solglasögon men ger dig all "frihet" som VR gör. Varför skulle du INTE vilja ha det? Speciellt om alla som vill se på tex en film kan välja "hur" dom vill se den? Skulle du fortfarande säga VR vill jag inte ha?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag själv har aldrig varit intresserad av VR överhuvud taget som dessutom är dyrt. En tjej jag känner har VR men använder det inte i spel. Hon sa nåt att hon höll på att riva ner inredningen med det där skiten tack vare att inte ser var hon går

Då har hon ställt in den fel. Man får göra upp en "säker zon" och går man utanför den blir man varnad, om man gjort det korrekt dvs.

Jag har aldrig upplevt en coolare spelupplevelse än att spela bilspel i VR och man står där på startlinjen med massa skrikande bilar runt sig i skala 1:1. Det kan bli bättre så klart men det här är good enough för mig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Samma sak för HDR.

Ehh, va?

Det är illa nog att folk jämför VR med 3DTV men det där är i en annan liga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

VR var the shit 1995, jag kollade typ på varenda avsnitt på kanal 6 när de hade tävlare där som spelade doom med Vr. Jag tror de hade Forte_VFX1
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forte_VFX1

Nu 23 år efter har VR blivit lite bättre men jag vill ej påstå så mycket om man ser per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Du har en STARK poäng. VR är för "ensam" användning i nuläget. Att "dela" på VR lär troligen vara slutpunkten och lååååångt borta. Men tänk dig detta: att se på VR är lika "jobbigt" som att ta på dig ett par solglasögon men ger dig all "frihet" som VR gör. Varför skulle du INTE vilja ha det? Speciellt om alla som vill se på tex en film kan välja "hur" dom vill se den? Skulle du fortfarande säga VR vill jag inte ha?

Du har en bra vision
Om VR en dag blir lika smidigt som att ta på sig ett par solglasögon och rimliga priser så kan jag se VR som något för nästan alla.