CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt ett HTC Vive och testat Hololens så tror jag att AR är framtiden då det går att använda som VR. Trodde man skulle se igenom glaset med AR men det blir verkligen svart och man ser inte bakgrunden.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Motionsickness?

Folk kanske ska sluta stå upp och åka en Rollercoaster.

Helt omöjligt att bli åksjuk av Rift/Vive om man nu inte gör allt fel, alltså självorsakat.

Förövrigt så är de flesta VR spelen rent sagt skit. SkyrimVR? FalloutVR? Inget värt. Det är som dåliga moddar till spelen. En sjukt dålig eftertanke. Man kan inte ens röra på händerna i konversationer och du har inga armar/händer i spelet, utan endast vapen.

Bättre spela något som t.ex. VRChat som är byggt från grunden för just VR där du även ser dina händer (kan göra flera gester med fingrarna irl som du ser i spelet, pratar om Rift, Vive är rena skräpet för sådant) och ingen delay på någonting.

Det vetetusan, jag har alltid suttit ner när jag åkt rollercoaster. När jag testat olika shooter spel så har jag gått runt etc. EVE-valkyre satt jag så klart ner, bilspel suttit ner etc.
Sen hör till saken att jag lätt blir åksjuk när jag åker bil. (Inte buss, tåg, flyg eller båt dock... Märkligt.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande på Oculus Rift DK2 och väntar på 4k/90Hz.

Jag hoppas att nästa höst ska bli då startskottet går för prisvärd hårdvara(PC priserna är rätt bisarra just nu), trådlöst och 4k/90HZ(90+), då kommer jag investera i VR igen.

Jag älskar VR men det är inte värt det just nu.

Edit* Paneler, linser, kablar etc känns som att det är i beta stadiet just nu, vilket är väldigt viktigt för helhetsintrycket för ofrälsta.

Permalänk
Medlem

VR var otroligt hype:at under andra halvan av 90-talet också, med t.ex. VFX-1, Virtual Boy, CYBERMAXX, Virtual IO Glasses (iGlasses, ej från Apple).

En av anledningarna att det inte blev så framgångsrikt var förstås att tekniken inte var tillräckligt bra (frågan är om den ens är det nu). Men det är också en väldigt nischad marknad som de flesta inte är så intresserade av. Det fungerar bara med en viss typ av spel, man blir åksjuk och man stänger ute allt annat. Tror det kommer att dö ut den här gången också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av ekipz:

De kanske underskattade hur mycket motion sickness folk skulle få...
Eller, det kanske bara är jag?

Skulle snarare säga kostnaden och adaptionen var de största problemet. De enda konsolen som har VR är PlayStation och de har 0 bra spel för VR. Och även bland PC gamers är de 970s, 780ti, 290 minimum för de flesta spel och de kapar bort en stor del av PC gamers. Och därefter kostnaden för headseten i sig.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

https://uploadvr.com/surgical-theater-neurosurgeons/

Som jag skrev, Billigare, högre upplösning, sladdlöst och när "industrin" tar riktigt fasta på det då kommer det ja jävlar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

VR var dödfött på samma sätt som 3DTV, hypades endast upp av en minoritet konsumenter som ville rationalisera att ha spenderat tusentals kronor på något ofärdigt och undermåligt.

Skitsnack. Som konsument var jag fullt medveten om att jag var teknikintresserad "early adopter" när jag köpte VR och har inget behov att rationalisera något. Misstänker att min inställning delas av fler som tidigt köpte VR men det är inget jag kan hävda för deras räkning... lika lite som du kan om motsatsen.

VR är inte dött - det är en nischprodukt / entusiast produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Dels är de för dyra (har sjunkit från 9.900kr till 6.490kr sen jag köpte men ändå), dels tycker jag det är för bökigt att ta fram och köra igång, så det ligger mest. Tror det kan bli stort när priset blir tillräckligt lågt, det blir trådlöst, och det är lätt att ha framme hela tiden.

Rift kostade bara 3990 när jag köpte mitt. Med Touch.

Dyrt?

Bara kontrollen är ljussår framför vives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hmm ja och nej. HDR är faktiskt riktigt grymt men om man inte upplevt det så förstår jag din synpunkt. HDR kommer INTE försvinna då det bara är så mycket bättre.

Jo det var ju min poäng. Har själv en HDR 4K uppsättning hemma, men tycker ändå inte det är värt 3x gånger kostnaden för ultra blu-ray jämfört med vanlig blu-ray

Permalänk
Medlem

Har varit nära att köpa Playstation VR flera gånger...det kostar ju bara 2500....men 2500 är ändå mycket pengar för något som jag troligen kommer lägga i ett skåp efter 2 månader.
Tycker också att Playstation VR är alldeles för dålig kvalite jämfört med HTC, men snackar vi ju helt andra pengar.
Så antingen skaffa billigt och riskera att det inte används p.g.a dålig kvalite, eller sats på nåt dyrt och riskera ännu mer att det inte kommer användas....nja...avvaktar nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Du är den andra personen i den här tråden som av oklar anledning påpekar för mig att VR inte är nytt.

Jag är ledsen för detta och ber ödmjukast om ursäkt för denna förfärliga fadäs. Sorry.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

VR är inte dött - det är en nischprodukt / entusiast produkt.

Det håller jag helt med om.

Därav låga volymer -> höga priser och dåligt ekosystem/app/spelutbud.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Flera i tråden som säger att uppdateringsfrekvens/responstid måste bli bättre. Fattar inte alls den kritiken, det är ju supersnabbt och flyter väldigt bra. Både bild och kontrollerna. Åksjukan har ju inget med det här att göra, spel där man rör sig fritt "roomscale" är det svårt att bli åksjuk i, jag är känslig och blir aldrig det i sådana spel.

Däremot förstår jag om man vill ha bättre upplösning, fov och liknande. Det vill jag med, även om det absolut duger just nu för att ha kul och vara värt ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En annan aspekt är att man använder VR en hel del på företag till diverse saker. Volvo stod exempelvis utanför mitt kontor och marknadsförde sig med Vive och en specialversion av Euro Truck Simulator med en icke släppt lastbil kopplat till en Volvo-ratt som alla fick provköra. Mitt företag jobbar också med VR-headsets för att exempelvis visualisera saker. Mäklare och byggföretag använder VR för att låta potentiella köpare gå runt i ännu inte byggda hus och lägenheter, osv.

Den här professionella delen av marknaden för VR och AR tror jag mycket mer på än som generell användning hos oss slutkonsumenter (för dyrt, komplicerat och tar för mycket plats för de flesta av oss privat, men är oftast inte ett problem för företag som har en affärsnytta av det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har inte så bra koll på vilka TV modeller som finns ute nu.
Men ett tag var de flesta TV över budgetklassen 3DTV.
För vissa var det något att jaga efter, "åå jag måste ha en 3DTV", men för många var det något man fick på köpet.
Att vara så anti att man inte ens skulle vilja ha en om man fick en gratis är onödigt, eftersom en bra tv är en bra tv oavsett om den stöder 3DTV eller inte. Man kan bara välja att inte använda 3D funktionerna.

Jag antar att det är möjligt att visa 2D bild i ett VR headset också.
Men då får du ändå ha det på huvudet och det finns inga andra vettiga användningsområden för VR headset än att använda som VR headset.
Till skillnad från en 3DTV som ändå fungerar bra som 2D TV.

Håller med dig om att det var enklare och billigare att få till stöd för 3D än VR.

Det sagt så skedde faktiskt en viss försämring när jag köpte min 60" plasma-TV för 10 år sedan när 3D kom. Jämfört med modellerna innan utan 3D-stöd så ökade inbränningseffekten något när 3D kom till de större plasmaskärmarna.

Så inte riktigt helt sant att de inte skedde någon försämring för oss som inte använde det (blev också något dyrare pris på skärmarna då det var något lite dyrare att tillverka, men det kan jag acceptera då det inte var ett enormt påslag).

Annars så håller jag med dig i sak att VR har betydligt dyrare och tuffare för konsumenter att ta till sig jämfört med 3D.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/