Benq EX3203R – 32-tums VA-panel med 144 Hz och Freesync 2 HDR

Permalänk
Melding Plague

Benq EX3203R – 32-tums VA-panel med 144 Hz och Freesync 2 HDR

SweClockers testar Benq:s skärm EX3203R och möts av en skärm som uppvisar många goda egenskaper, men dras ned av problem med hantering av HDR och uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"problemet är då att det ser ut som skit"

Kan det vara årets citat av Laxpudding?

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

"problemet är då att det ser ut som skit"

Kan det vara årets citat av Laxpudding?

OOF.

Ser ut som det börjar bli dax att införskaffa sig en 144 skärm. 1080p gaming ser ut att dö sakta men säkert.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Nvidias modeller saknar idag stöd för Freesync-skärmarnas adaptiva synkronisering, något som ofta övertolkas som att Nvidia-ägare bör köpa G-Sync-skärmar i första hand.

Detta med att alla andra skärmar är ”Freesync” ska normalt inte innebära några problem för dem med Nvidia-grafikkort. Det är ju som förr, innan vi ens diskuterade Freesync eller G-Sync. Förutom de gånger där skärmen faktiskt blir ett problem för de med Nvidia-grafikkort. Vilket är precis det som sker här med Benq EX3203R.

Citat:

Det ska dock sägas att inte heller Nvidia-ägare får en helt klockren upplevelse med denna skärm i vilket fall, då vi inte kommer åt 144 Hz-alternativet. Bildrutor hoppas över vid 144 Hz med ryckig bild som följd.

För Nvidia-kort måste vi ställa skärmen i "Freesync: Premium"-läget där 120 Hz är maximal frekvens, fast då med otrevligt mörka eftersläpsskuggor. Allra bäst för Nvidia-kort är att köra HDMI och 100 Hz med "Freesync: Premium" aktiverat. Då ger skärmen som allra minst eftersläp, även mindre än vad som uppstår med AMD-kort och Freesync-kapacitet.

Med ovanstående som bakgrund kan jag faktiskt i någon mån förstå att folk tror/tycker att Nvidia och FreeSync är en dålig matchning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Verkar som en fin skärm förutom HDRn!

trist att den är krökt, "curvad", böjd, ej platt etc, det är något som gärna får försvinna.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vilken Citron!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu får vi se om jag förstår detta rätt när det gäller bildskärmen Benq EX3203R

Den fungerar bra med AMD grafikkort och 144Hz via DP om man inte aktiverar HDR i windows.

Och den fungerar bra med Nvidia grafikkort och 100Hz via HDMI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hm, undra om Aoc AG322qc4 som jag misstänker använder samma panel också har problem med 144hz om man kör Nvidia?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hm, undra om Aoc AG322qc4 som jag misstänker använder samma panel också har problem med 144hz om man kör Nvidia?

Undrar samma sak.
Skulle vara intressant om @Laxpudding kunde testa den och jämföra mot denna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Laxpudding gör riktigt intressanta recensioner. Även om jag inte ska köpa så lär man sig alltid något!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Undrar samma sak.
Skulle vara intressant om @Laxpudding kunde testa den och jämföra mot denna.

+1

Är själv lite sugen på AOC:n och man vill ju gärna kunna köra 144hz 😊 Tanken är att byta till AMD när de släppt nya kort men fram tills dess är jag fast med mitt GTX 1070..

Har sökt som en tok efter recensioner men har inte hittat en enda vettig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Med ovanstående som bakgrund kan jag faktiskt i någon mån förstå att folk tror/tycker att Nvidia och FreeSync är en dålig matchning.

Finns rätt många Freesync skärmar där de körs ihop med Nvidia innebär t.ex. Frameskipping. Vissa märker såklart inte av det, men vissa gör, oftast får man ta en bild på testufos frameskipping test där man fyller hela bilden med en färgad rad.

Permalänk
Medlem

Där lär man sig något nytt fungerar free sync med NVIDIA kort ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Vad är prisnivån? Vilka skärmar kan man jämföra den med?

Permalänk

Hur står den sig mot Acers predator XZ321QU? (https://www.inet.se/produkt/2212259/acer-32-predator-xz321qu-...) har funderat på båda inför black friday men om HDR-funktionen är skit kanske acern är vettigare? Beroende på prisbilden just vid rean då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Vad är prisnivån? Vilka skärmar kan man jämföra den med?

Benq EX3203R på Prisjakt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4841190

Bildskärmar 30-32 tum 100-144Hz med upplösning 2560 x 1440 på Prisjakt https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s3790323...

Med AMD Freesync https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s379032352#rparams=l=s...

Med AMD Freesync 2 https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s379032352#rparams=l=s...

Med Nvidia G-sync https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s379032352#rparams=l=s...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har sett via DigitalFoundry att FreeSync finns för Xbox One? Skulle denna skärmen eller liknande funka, finns det för PS4 också?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Min blick är fortfarande inställd på Samsung C32HG70.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Min blick är fortfarande inställd på Samsung C32HG70.

But why? Du vet om att den använder PWM och pga det flimrar i bakgrundsbelysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

But why? Du vet om att den använder PWM och pga det flimrar i bakgrundsbelysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Humm, får googla lite. Det jag läst om den hittills har varit mycket positivt, men jag kanske får bredda mina källor.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Humm, får googla lite. Det jag läst om den hittills har varit mycket positivt, men jag kanske får bredda mina källor.

@Laxpudding tar upp det i hans recension av den skärmen.
https://m.sweclockers.com/test/25622-samsung-c32hg70qq-32-tum...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Shit, har vi en inhouse-recension av skärmen?! Tackar!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Shit, har vi en inhouse-recension av skärmen?! Tackar!

Om du kan tänka dig mindre än 32" så är nog deras 27" modell ett bättre alternativ, den flimrar dessutom inte.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4348856

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Med ovanstående som bakgrund kan jag faktiskt i någon mån förstå att folk tror/tycker att Nvidia och FreeSync är en dålig matchning.

Det har varit enstaka märkliga problem här och där med Nvidia-GPU och just över Displayport. Men jag skulle säga att det handlar om dålig kvalitetskontroll som slår igenom i enstaka fall. Nvidia har 2/3-delar av marknaden. Då missar man inte (dessutom att utan att upplysa köparen) att 144 Hz är trasigt. Då är något allvarligt fel i organisationen.

På rak arm kan jag komma på dessa tester från mig där det varit specifika fel mot Nvidia-kort.

Viewsonic XG2530: https://www.sweclockers.com/test/25179-viewsonic-xg2530-tn-ga... – mindre problem då 240 Hz fungerar problemfritt över HDMI. Testades i år.

Acer XR341CK (Freesync-varianten av X34): https://www.sweclockers.com/test/21273-acer-xr341ck-34-tum-br... - ville inte kör 75 Hz med Nivida-kort. Testades 2015.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av janee:

Nu får vi se om jag förstår detta rätt när det gäller bildskärmen Benq EX3203R

Den fungerar bra med AMD grafikkort och 144Hz via DP om man inte aktiverar HDR i windows.

Och den fungerar bra med Nvidia grafikkort och 100Hz via HDMI

Ungefär så. HDR fungerar dock alls inte bra överlag då det klipper nivåer. Men HDR blir än värre med ett AMD kort på grund av "Freesync 2 HDR" där tone-mappingen är helt fel. FUBAR. Så man kan undra hur mycket kvalitetskontroll AMD faktiskt genomför inom "Freesync 2"-stämpeln om de släpper igenom detta som en godkänd lösning?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ottoblom:

Där lär man sig något nytt fungerar free sync med NVIDIA kort ?

Nej - AMD Freesync eller VESA Adaptive Sync är en specifik funktion för adaptiv sync som än så länge enbart fungerar med AMD-GPU:er. Nvidia har en egen lösning, G-Sync som då enbart fungerar med Nvidia-GPU:er och förekommer på ett mindre antal skärmar, oftast på premiumnivå.

Men den funktionen med adaptiv sync – att skärmen anpassar sin frekvens efter grafikkortets renderingsfrekvens – är egentligen bara intressant för en viss situation, till exempel när man har svårt att hålla frekvensen över en viss nivå. Adaptiv sync gör att du slipper välja mellan V-Sync ON eller OFF och de nackdelar de medför när frekvensen är låg.

Assassin's Creed Odyssey är ett typexempel där du knappast drar runt spelet i 144 Hz ens med 2080Ti, Very High och Full HD: https://www.sweclockers.com/test/26384 – De flesta måste där välja mellan ryckighet eller tearing, något adaptiv sync eliminerar.

Där det blir förvirring är att det oftare och oftare beskrivs som att "Freesync" är en generell beskrivning av skärmar som avsedda för AMD-kort och G-Sync som skärmar avsedda för Nvidia-kort. Vilket blir än mer förvirrande när kvalitetskontrollen brister likt här.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SwedenVirre:

Verkar som en fin skärm förutom HDRn!

Japp! Hade de löst Nvidia/144 Hz och fått hyfsad ordning på HDR – ingen väntar sig att DisplayHDR400 är "bra" på HDR, bara att det blir rätt – skulle skärmen definitivt vara värd en "bra"-utmärkelse.

Hade de utöver det fått i ordning eftersläpsnivåer lika väl som när man kör Nvidia/HDMI/100 Hz/Freesync: premium/AMA:premium hade det nog varit en "utmärkt" i luften.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Japp! Hade de löst Nvidia/144 Hz och fått hyfsad ordning på HDR – ingen väntar sig att DisplayHDR400 är "bra" på HDR, bara att det blir rätt – skulle skärmen definitivt vara värd en "bra"-utmärkelse.

Hade de utöver det fått i ordning eftersläpsnivåer lika väl som när man kör Nvidia/HDMI/100 Hz/Freesync: premium/AMA:premium hade det nog varit en "utmärkt" i luften.

Så det du säger är typ "hade det bara varit en bättre produkt skulle den varit bra"?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av emilakered:

Så det du säger är typ "hade det bara varit en bättre produkt skulle den varit bra"?

Whattt?? makes 0 sense

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det finns så många 32" VA val men inget IPS 144Hz(+) fortfarande. Icke böjd helst oxå.

Skulle betala en fin slant för:

- 31.5" 1440p IPS 10bit panel
- Inbyggd strobing kapabel av 144Hz
- HDR stöd

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional