Bethesda: "Buggar och oförutsedda problem att vänta vid lanseringen av Fallout 76"

Permalänk
Medlem

Ni som är elder scrolls fans eller fallout fans, är ni inte oroade att ifall fallout 76 blir storsäljare så kan vi glömma sp spel i framtiden för Elder scrolls lr Fallout?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Ni som är elder scrolls fans eller fallout fans, är ni inte oroade att ifall fallout 76 blir storsäljare så kan vi glömma sp spel i framtiden för Elder scrolls lr Fallout?

Till viss del. Jag anser att man gick för långt från grunderna redan i Fallout 4, medan andra ansåg att man gjorde det i Fallout 3 eller New Vegas. The Elder Scrolls Online är visserligen intressant (inte spelat det direkt) men samtidigt så är det förmodligen inte det de flesta tänker på när man säger The Elder Scrolls. Det finns ett värde i att hålla sig till det man kan, precis som det förstås finns ett värde i att bredda sig. Men man får vara försiktig så att man inte breddar sig såpass mycket att man inte längre har kvar det som gjorde serien unik.

Det vore tråkigt om en speltyp tar över diverse serier, exempelvis om multiplayer på något sätt blir normen för Fallout, The Elder Scrolls, Mass Effect eller The Witcher. Jag förstår varför man vill bredda det och inkludera multiplayer men samtidigt så kan man ju förlora mycket av det som gör spelen unika.

Samtidigt så tror jag inte att det kommer att hända, vi har ju TES VI någorlunda på gång och jag skulle tro att det blir SP. Jag hoppas verkligen att det blir det.

Med det sagt så är inte Fallout 76 särskilt intressant för mig, jag har åtskilliga timmar i Fallout-världen men ett multiplayer-Fallout intresserar mig inte särskilt mycket. Detsamma gäller TES, The Witcher, Mass Effect, XCOM och andra spelserier där singleplayer varit viktigare än multiplayer. Med det sagt så är jag inte emot multiplayer-delar i spel, men när det sker på bekostnad av SP i serier som är tradionellt kända för just singleplayer blir jag lite besviken.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Till viss del. Jag anser att man gick för långt från grunderna redan i Fallout 4, medan andra ansåg att man gjorde det i Fallout 3 eller New Vegas. The Elder Scrolls Online är visserligen intressant (inte spelat det direkt) men samtidigt så är det förmodligen inte det de flesta tänker på när man säger The Elder Scrolls. Det finns ett värde i att hålla sig till det man kan, precis som det förstås finns ett värde i att bredda sig. Men man får vara försiktig så att man inte breddar sig såpass mycket att man inte längre har kvar det som gjorde serien unik.

Det vore tråkigt om en speltyp tar över diverse serier, exempelvis om multiplayer på något sätt blir normen för Fallout, The Elder Scrolls, Mass Effect eller The Witcher. Jag förstår varför man vill bredda det och inkludera multiplayer men samtidigt så kan man ju förlora mycket av det som gör spelen unika.

Samtidigt så tror jag inte att det kommer att hända, vi har ju TES VI någorlunda på gång och jag skulle tro att det blir SP. Jag hoppas verkligen att det blir det.

Med det sagt så är inte Fallout 76 särskilt intressant för mig, jag har åtskilliga timmar i Fallout-världen men ett multiplayer-Fallout intresserar mig inte särskilt mycket. Detsamma gäller TES, The Witcher, Mass Effect, XCOM och andra spelserier där singleplayer varit viktigare än multiplayer. Med det sagt så är jag inte emot multiplayer-delar i spel, men när det sker på bekostnad av SP i serier som är tradionellt kända för just singleplayer blir jag lite besviken.

Jag kommer inte köpa Fallout 76 enbart för jag vill ha story och quester och möjligheten till SP.
MEN jag och många hade nog velat se Co-op i Fallout och Elder Scrolls, alltså spela med en eller flera polare och göra singel player questerna som vanligt, på så vis tar det inget ifrån SP storyn men spelet kan för dom som vill avnjutas med vänner.

Co-op vill jag ha, renodlad MP är bara skit, det fins inte i Fallout eller Elders Scrolls DNA och ska aldrig finnas heller.

Har F3, FNV och 4 och dom flesta Elders Scroll spelen så klarar mig ett tag, men co-op hade varit grymt, spela med en polare.... får dröma vidare.

Jag hoppas F76 fallerar hårt så dom går tillbaks till rötterna, nu med MP koden kanske Co-op kan få en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag kommer inte köpa Fallout 76 enbart för jag vill ha story och quester och möjligheten till SP.
MEN jag och många hade nog velat se Co-op i Fallout och Elder Scrolls, alltså spela med en eller flera polare och göra singel player questerna som vanligt, på så vis tar det inget ifrån SP storyn men spelet kan för dom som vill avnjutas med vänner.

Co-op vill jag ha, renodlad MP är bara skit, det fins inte i Fallout eller Elders Scrolls DNA och ska aldrig finnas heller.

Har F3, FNV och 4 och dom flesta Elders Scroll spelen så klarar mig ett tag, men co-op hade varit grymt, spela med en polare.... får dröma vidare.

Jag hoppas F76 fallerar hårt så dom går tillbaks till rötterna, nu med MP koden kanske Co-op kan få en chans.

Absolut, jag var nog otydlig där. Det jag menar med multiplayer är väl snarare just den typen som Fallout 76 har. Co-op vill jag verkligen ha, särskilt i Fallout.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

... innebär att spelet inte är färdigt nog för release.

Den slutsatsen tror jag inte man kan dra.
Det finns gott om problem som inte kan upptäckas förrän man testar i full skala med många användare.

Jag lovar att du aldrig skulle vilja köpa ett spel som utvecklaren väntat med att släppa tills alla buggar hittats och åtgärdats.
Till exempel om Bethesda hållit inne Skyrim tills nu, samma (med dagens mått mätt inte så imponerande) grafik men buggfritt efter ytterligare sju år av interna tester och finpolerande av koden.

Skrivet av Shudnawz:

Det som stör mig mest är nog att de låste betan till de som förbokat. Den nyligen avslutade betan av Generation Zero var ju öppen för alla som anmälde sig i tid och fick en nyckel, vilket gjorde att det blev ett schysst demo av spelet för oss som väger lite på om man ska skaffa eller inte.

Man kan ju förstå att de vill premiera förhandsbokningar, men du har en poäng.

Skrivet av Yatagarasu:

... i Skryim's fall så är den sista versionen "1.9.32.0.8" och den kom knappt 1½ år efter släppet.
Fallout 4 har fortfarande än idag problem med prestandan och i vissa fall memory leakage, och även här så patchas inte spelet alls längre...

Skyrim SE har både släppts och uppdaterats flera gånger efter 2013.
FO4 har fått flera patchar senaste halvåret, även om det nog är mer än en månad sedan senast.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Olle P:

Skyrim SE har både släppts och uppdaterats flera gånger efter 2013.
FO4 har fått flera patchar senaste halvåret, även om det nog är mer än en månad sedan senast.

Well, att Skyrim SE får/fått uppdateringar förvånar mig inte då spelet släpptes October 28, 2016. Men det hjälper inte folk som fick spela original versionen med spelbrytande buggar i 4 ½ år efter Bethesda slutade patcha det - Nu finns ju Unofficial Patches modden, men det ironiska är att moddare blev tvungen att porta den modden då Bethesda även i SE versionen lämnade kvar hundratals om inte tusentals buggar som fanns i första.

Har inte spelat FO4 sedan 8.e Juni enligt Steam, och då var det VÄLDIGT mycket problem med spelet, speciellt när det kommer till prestandan. Sedan avsaknaden av stöd för UW-skärmar i ett sådant nytt AAA-spel är något som förbluffar mig, och om det stödet inte finns i FO76 så blir det 100% inte ett köp från min sida kan jag säga direkt, även om det skulle vara århundradets spel.

Edit:
Jag har inget direkt emot Bethesda egentligen, enda jag kan störa mig på är hur dom försökte kapitalisera på modding communityn (det är även sjukt kul att se att SE versionen av Skyrim har Flora Overhaul och JK's Skyrim direkt i sig, utan cred för skaparna ska tilläggas). Men jag har absolut 0 tillit till att dom kan göra ett spel som är bra optimerat, patchas som man kan förvänta sig eller erbjuda moderna funktioner/stöd.

Deras BS ursäkt till att komplexa öppna världar skulle vara så fyllda av buggar som dom hävdar är inget jag köper. Finns gott om exempel på spel som gjort detta bra, bara att kolla på GTA5 (singleplayer) eller Witcher 3. Betydligt mer detaljerade världar, ser bättre ut grafiskt och kan spelas på dom flesta maskiner då det skalar otroligt väl beroende på hårdvaran.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klotim:

Ni som är elder scrolls fans eller fallout fans, är ni inte oroade att ifall fallout 76 blir storsäljare så kan vi glömma sp spel i framtiden för Elder scrolls lr Fallout?

Nä, finns en marknad för det så es5 kommer samt deras rymdspel ochs en f5.
Fallout76 ser ut som det bästa fallout spelet i serien så fattar inte varför en liten minoritet klagar så förbannat.
Har allt man kan kräva av ett spel och lite till och de andra 90% av spelarna kommer njuta av att spela Fallout 76.

DICE har hittills aldrig släppt ett spel buggfritt.
Betydligt svårare med quests i spelen, så är det med större spel.
ass creed serien har ju det värre och folk köper de än.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Flopper:

Nä, finns en marknad för det så es5 kommer samt deras rymdspel ochs en f5.
Fallout76 ser ut som det bästa fallout spelet i serien så fattar inte varför en liten minoritet klagar så förbannat.
Har allt man kan kräva av ett spel och lite till och de andra 90% av spelarna kommer njuta av att spela Fallout 76.

DICE har hittills aldrig släppt ett spel buggfritt.
Betydligt svårare med quests i spelen, så är det med större spel.
ass creed serien har ju det värre och folk köper de än.

Lär hålla med här till en viss mån, dom som gör framförallt Elder Scrolls spelen gör det av passion för dom själv vill spela spelet. Men med det sagt är det ändå ett företag som vill göra vinst, och det är varken ett litet företag eller små vinster dom kan göra på att börja med flera MP-orienterade spel, speciellt om dom kan lyckas få in MTX på något vis i det hela.

Jag har aldrig varit ett die-hard Bethesda fan, men jag kan tycka att deras spel har en viss charm. Dock har jag inte kunnat spela klart ett enda spel av dem utan en massa mods som antingen fixar buggar dom själv inte fixat eller för att lägga till content/balance saker.

Vart jag och många jag pratat med ställer sig skeptisk är hur länge FO76 kommer vara underhållande med just ovanstående i åtanke. Vad kommer det finnas att göra väl på "max level" utöver att farma för Nuke-codes? Hur mycket grind kommer det bli för att nå dit? Hur mycket kommer jag behöva bry mig om saker som mat/vatten o.s.v. (kommer det komma i vägen för resten av spelet)?

Av det jag läst från det pressen fick testa så ställer jag mig lite tveksam, då många kunde gå 20-30minuter utan att stöta på en annan spelare, vilket kan kännas väldigt tomt när det saknas NPC. Jag är väldigt hyped på att kunna lira Fallout med vänner, men beroende på hur mycket fokus dom lagt på "survival game"-aspekten kan vara en dealbreaker både för mig och alla dom jag tänkt spela med, är en rätt uttjatad spel genre; Lite som med Zombies och spel som H1Z1 (Left 4 Dead och Dying Light är nog undantaget här då det är en helt annan typ av zombie-genre var för sig).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >