Mozilla prövar sälja VPN-prenumeration direkt i webbläsaren

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Mozilla prövar sälja VPN-prenumeration direkt i webbläsaren

Mozilla ingår samarbete med ProtonVPN och testar en ny funktion i Firefox. Det handlar om möjligheten att köpa en prenumeration på VPN-tjänsten direkt i webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Jag säger bara en sak.

Tor + VPN = bra säkerhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

Inget emot ProtonVPN, men YUCK för reklam inbyggt i webbläsaren, för det är precis vad det är.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Som att det inte finns tillräcklig med reklam. Om det går igenom och inte går att stänga av faller firefox tyvärr lätt bort som webläsare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Finns redan till Opera, men där är det dock gratis!

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av deltascu:

Som att det inte finns tillräcklig med reklam. Om det går igenom och inte går att stänga av faller firefox tyvärr lätt bort som webläsare.

Enligt bilderna så verkar det som att de bara kommer visa det för användare som ansluter till ett osäkrat trådlöst nätverk, t.ex. en publik hotspot, och är man inte intresserad så klickar man bara i att inte visa erbjudandet igen. Mozilla har förstås ett visst egenintresse med tanke på att de troligtvis får en del av kakan, men att utbilda användare som ansluter till publika nätverk om VPN är alltid bra. Så länge de inte pushar mer än vad som visas i bilderna så tycker jag det är helt ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Smart av Mozilla. Detta är det enda som kan få mig gå tillbaka till FireFox efter 5 år

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Annars kan man använda en förkonfigurerad Docker container med IPsec (snart kommer väl WireGuard också) så pushar du själv upp den i molnet till valfri molnleverantör som t.ex. Amazon eller Microsoft Azure och har din alldeles egna VPN.

Finns förkonfigurerad containrar på Docker Hub.
https://hub.docker.com/r/hwdsl2/ipsec-vpn-server/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Visst, varför inte, bara man kan stänga av reklamen.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Corsair Gaming Sabre Optical |
Windows 10 x64 Enterprise LTSC | Integritet.net

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av tumvanten:

Jag säger bara en sak.

Tor + VPN = bra säkerhet

Så, vilket val tog du... lite nyfiken bara. Och hur länge har du haft det.

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Jag funderar på att skapa en ny mejl där jag slipper få min information insamlad (har idag Gmail). Någon som har ett tips? Kan tänka mig att betala om det är bra, säkert och någorlunda användarvänligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Ett VPN-alternativ är en intressant ny tillämpning av blockchain.
https://lethean.io/
Man accessar internet via olika exitnoder som betalas med cryptovaluta i realtid. Man kan även själv signa upp sig som exitnode och få betalt på samma sätt.
Blockkedjan är Cryptonight med full anonymitet.

Har man själv bandbredd över så kan man i princip tjäna pengar på att köra VPN.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av muSashi:

Finns redan till Opera, men där är det dock gratis!

Tunnla all trafik genom en kommersiell operatör, gratis? Det låter inte suspekt alls...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tunnla all trafik genom en kommersiell operatör, gratis? Det låter inte suspekt alls...

All trafik som du gör via webbläsaren ja, alltså inte t ex torrenter eller annat som sker utanför webbläsaren.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Tack! Ska kika på dem i helgen