Permalänk
Medlem

Vega56 vs Navi?

Hejsan grafikkortsexperter!

Jag sitter just nu på ett Sapphire 390X Tri-X OC och funderar på om man kanske skulle byta ut det mot ett Sapphire Vega 56 Nitro+.
Tänker Black Friday...
Har kollat upp lite grand om Vega56an och den verkar onekligen ge mig en schysst boost i 1080p och jag misstänker att beräkningskraften i det kommer att göra att det hänger med ett bra tag till, Dx12, DXR etc. De matchar ett 2080 i TFLOPS (TPUerna exkluderade) och jag vill minnas att Vega-korten är starka i FP16. Något som inte börjat användas ännu, men jag anar att det kommer att ändras nu när Nvidias 2000-kort släppts.

Vad som talar emot är priset, lite mer än 5500 kr.
Så, vad tycker folkmassan att man bör/skall/måste göra?
1) Slå till vid BF?
2) Sitta ned i båten till Navi släpps. De kommer antagligen att lägga sig lite ovanför Vega56an i prestanda om jag förstått rätt, till ett lägre pris. Men om ett år eller så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan grafikkortsexperter!

Jag sitter just nu på ett Sapphire 390X Tri-X OC och funderar på om man kanske skulle byta ut det mot ett Sapphire Vega 56 Nitro+.
Tänker Black Friday...
Har kollat upp lite grand om Vega56an och den verkar onekligen ge mig en schysst boost i 1080p och jag misstänker att beräkningskraften i det kommer att göra att det hänger med ett bra tag till, Dx12, DXR etc. De matchar ett 2080 i TFLOPS (TPUerna exkluderade) och jag vill minnas att Vega-korten är starka i FP16. Något som inte börjat användas ännu, men jag anar att det kommer att ändras nu när Nvidias 2000-kort släppts.

Vad som talar emot är priset, lite mer än 5500 kr.
Så, vad tycker folkmassan att man bör/skall/måste göra?
1) Slå till vid BF?
2) Sitta ned i båten till Navi släpps. De kommer antagligen att lägga sig lite ovanför Vega56an i prestanda om jag förstått rätt, till ett lägre pris. Men om ett år eller så...

Vega 56 för 5500 kr är för dyrt max 4500 kr enligt mig när man får tag på RTX 2070 för runt 5700 kr idag tänk på att TFLOPS inte spelar någon roll ifall det inte går att utnyttja effektivt.

AMD har haft högre TFLOPS sedan 7000-serien men Nvidia har haft bättre spelprestanda från Kepler till Turing med lägre TFLOPS.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB