Inet spårar upp användare som ger dåliga omdömen på prisjakt o erbjuder mutor ?

Permalänk
Medlem

Inet spårar upp användare som ger dåliga omdömen på prisjakt o erbjuder mutor ?

Verkar som Inet har satt i system att försöka spåra upp användare som ger dåliga omdömen på prisjakt och erbjuder mutor mot att man ändrar sitt omdöme till positivt ? Detta tycker jag är rätt så allvarligt, här är t ex ett omdöme hur en användare upplever, jag tycker inte detta är ok som Inet gör verkligen inte...

Ringa och trakassera folk sena kvällar? hur är detta acceptabelt att ens göra kan man undra? skärpning alltså!

Uppdatering 2018-09-21: Inet har förföljt mig på diverse forum och försökt "kompensera" mig till att ändra mitt omdöme. De har även ringt mig ett antal gånger sena kvällar. Nu har de även anmält mitt omdöme till Prisjakt och försöker få det borttaget. Du kan ju som konsument själv avgöra om detta är ett seriöst företag du vill handla av... Jag kommer ALDRIG mer handla av Inet!

Ursprungligt omdöme:

Mycket strul på sista tiden. Kundtjänst har ingen aning om vad som händer och är ofta oförskämda, det verkar inte finnas någon kommunikation inom företaget. Har en retur som mottogs den 21/8 och inte ens är påbörjad ännu. Med tanke på att Inet oftast har högre priser än konkurrenterna så handlar jag nog någon annan stans nästa gång.

Permalänk
Medlem

Den faktiska recensionen kan för övrigt läsas här i original:

https://prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=141&o=rating&rev=1

Användaren Zeecors verkar överlag ha det svårt hos flera välrenomerade återförsäljare.

https://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Zeecor&do=omdomen

Permalänk
Medlem

Det här tar jag med en stor näve salt, luktar missnöjd kund som överdriver en aning.

Självklart förnekar jag inte att det eventuellt varit problem, men läggs det fram något som helst bevis?
Eller åtminstone något som understryker att personen faktiskt talar sanning?

Permalänk
Medlem

Det är ju en sak att se att man kanske kunde behandlat en kund böttre och erbjuda någon kompensation. Det är ju bra PR. Men att göra det emot att en konsument skall ändra ett redan lagt omdömme om ett händelseförlopp som redan skett tycker jag i det närmaste kan kallas vid ek muta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zixxel:

Det här tar jag med en stor näve salt, luktar missnöjd kund som överdriver en aning.

Självklart förnekar jag inte att det eventuellt varit problem, men läggs det fram något som helst bevis?
Eller åtminstone något som understryker att personen faktiskt talar sanning?

Man skall alltof vara skeptisk. Dock har detta beteende på andra platformar rapporterats som urspitt. Så det låter inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

Att ha vilja att kompensera missnöjda kunder är ju aldrig fel, men inte på detta sätt om det visar sig finnas sanning bakom. Är dock skeptisk.

Permalänk
Medlem

Användaren i fråga verkar ha extrem otur med alla sina köp! Jag ifrågasätter även faktan i omdömet i och med att det inte finns några som helst bevis för någonting alls. Det enda vi har är en anonym användare som skrivit ett omdöme på prisjakt.

Att företag vill kompensera/muta för att få tyst på folk är inget nytt. Jag fick själv en Hue+ gratis från NZXT bara för att jag klagade över produkten på deras subreddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är ju en sak att se att man kanske kunde behandlat en kund böttre och erbjuda någon kompensation. Det är ju bra PR. Men att göra det emot att en konsument skall ändra ett redan lagt omdömme om ett händelseförlopp som redan skett tycker jag i det närmaste kan kallas vid ek muta.

Alla företag som har någon form av dedikerad kundservice arbetar normalt aktivt på olika sätt att försöka vända missnöjda kunder?! All form av kompensation för att du är missnöjd är en form av muta för att du ska bli nöjd. Att dom ringer upp missnöjda kunder är ett sätt att visa att de "bryr sig".

Permalänk
Medlem

Kanske dags för @jacob att gör lite grävande journalistik, och se om det finns någon sanning?

Permalänk
Avstängd

Min rent praktiska erfarenhet är att för några år sedan var deras kundservice katastrofal, men de senare åren har de skärpt sig, det har fungerat bra de gånger jag beställt i senare tid. Ja, de har ju förstås mutat mig litet med pingvinstänger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Verkar som Inet har satt i system att försöka spåra upp användare som ger dåliga omdömen på prisjakt och erbjuder mutor mot att man ändrar sitt omdöme till positivt ? Detta tycker jag är rätt så allvarligt, här är t ex ett omdöme hur en användare upplever, jag tycker inte detta är ok som Inet gör verkligen inte...

Ringa och trakassera folk sena kvällar? hur är detta acceptabelt att ens göra kan man undra? skärpning alltså!

Uppdatering 2018-09-21: Inet har förföljt mig på diverse forum och försökt "kompensera" mig till att ändra mitt omdöme. De har även ringt mig ett antal gånger sena kvällar. Nu har de även anmält mitt omdöme till Prisjakt och försöker få det borttaget. Du kan ju som konsument själv avgöra om detta är ett seriöst företag du vill handla av... Jag kommer ALDRIG mer handla av Inet!

Ursprungligt omdöme:

Mycket strul på sista tiden. Kundtjänst har ingen aning om vad som händer och är ofta oförskämda, det verkar inte finnas någon kommunikation inom företaget. Har en retur som mottogs den 21/8 och inte ens är påbörjad ännu. Med tanke på att Inet oftast har högre priser än konkurrenterna så handlar jag nog någon annan stans nästa gång.

Finns snart ingenstans för dig att handla längre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla företag som har någon form av dedikerad kundservice arbetar normalt aktivt på olika sätt att försöka vända missnöjda kunder?! All form av kompensation för att du är missnöjd är en form av muta för att du ska bli nöjd. Att dom ringer upp missnöjda kunder är ett sätt att visa att de "bryr sig".

Dock skillnad oå att ringa och fråga vad som gick fel i ett arbete att förböttra för framtiden, eller tex skicka med npgot litet extra i ett paket och en lapp där det står "ber om ursäkt att leveransen dröjt" och att erbjuda någon ersättning för att ändra ett omdömme. Det är lika ok som att en recensent skriver vad de verkligen tycker om en produkt och sedan erbjuds pengar för att ändra sin recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Dock skillnad oå att ringa och fråga vad som gick fel i ett arbete att förböttra för framtiden, eller tex skicka med npgot litet extra i ett paket och en lapp där det står "ber om ursäkt att leveransen dröjt" och att erbjuda någon ersättning för att ändra ett omdömme. Det är lika ok som att en recensent skriver vad de verkligen tycker om en produkt och sedan erbjuds pengar för att ändra sin recension.

Jag ser ingen skillnad. Det är ett företag som vill tjäna pengar?! Bättre att de talar klarspråk och säger vad de vill än att låtsas bry sig? Jag hade uppskattat ärligheten om det var jag. Det är dina pengar dom vill åt, inte klappa dig på huvudet för att vara snälla. Klart de samtidigt förbättrar sina rutiner i den mån det är ekonomiskt gångbart för största möjliga vinst. I vissa fall är det mer ekonomiskt gångbart att betala någon att hålla käften, uppenbarligen.

Det är inte alltid förändrade rutiner kostar mindre än några få missnöjda kunder som man kan försöka stryka medhårs när det väl behövs. Sen kan man ju alltid säga att man är tacksam för feedbacken och att man ska se över rutinerna för framtiden. Men det är som sagt bara ord många gånger.

Tycker däremot synd om dessa människor som ska vara företagets "human shield" och tvingas ta dessa samtal med kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Användaren i fråga verkar ha extrem otur med alla sina köp! Jag ifrågasätter även faktan i omdömet i och med att det inte finns några som helst bevis för någonting alls. Det enda vi har är en anonym användare som skrivit ett omdöme på prisjakt.

Att företag vill kompensera/muta för att få tyst på folk är inget nytt. Jag fick själv en Hue+ gratis från NZXT bara för att jag klagade över produkten på deras subreddit.

Ja, visst alla kan råka ut för dålig support. Att se att personen i fråga har råkat ut för dålig support från Classe, komplett, skruvat och inet känns ju föga rimligt.

Permalänk
Medlem

Klassisk person som ger högsta eller lägsta betyg, noll självinsikt om hur hur man själv ska bete sig i sociala sammanhang. Jag kan lova att personen i fråga använder en skarp ton redan vid första kontakt med supporten.
Vet inte om det kan ses som muta om någon vill kompensera dig med motprestation för att något gått lite snett, det känns helt legitimt och definitivt något jag skulle se som positivt OM jag inte var tvungen att ge en 10a och låtsas att allt var guld och gröna skogar.

Permalänk
Forumledare

Hej alla

Det kan vara bra att tänka på att det nödvändigtvis inte är TS som har postat omdömet på prisjakt utan endast uppmärksammar det

Permalänk
Medlem

Praktexempel på person som bara ser världen svart eller vitt, bara ignorera och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt känslig och kritisera inet på Sweclockers.
Personligen har jag haft både positivta men även negativa erfarenheter från detta företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag ser ingen skillnad. Det är ett företag som vill tjäna pengar?! Bättre att de talar klarspråk och säger vad de vill än att låtsas bry sig? Jag hade uppskattat ärligheten om det var jag. Det är dina pengar dom vill åt, inte klappa dig på huvudet för att vara snälla. Klart de samtidigt förbättrar sina rutiner i den mån det är ekonomiskt gångbart för största möjliga vinst. I vissa fall är det mer ekonomiskt gångbart att betala någon att hålla käften, uppenbarligen.

Det är inte alltid förändrade rutiner kostar mindre än några få missnöjda kunder som man kan försöka stryka medhårs när det väl behövs. Sen kan man ju alltid säga att man är tacksam för feedbacken och att man ska se över rutinerna för framtiden. Men det är som sagt bara ord många gånger.

Tycker däremot synd om dessa människor som ska vara företagets "human shield" och tvingas ta dessa samtal med kunder.

Att tycka eller inte tycka att uppföljande kundservice med frågor om vad man kan göra bättre och sammtidigt acceptera ett legitimt omdöme man fått och att betala folk för att ändra legitima omdömen är olika saker talar mer om var persons moraliska kompass.

Förutom det jag anser som moraliskt oförsvarbart i detta beteende så är det i mpnga andra sammanhang olagligt vilket talar tilo sakens omoraliska natur. Om lagskrivarna inte tänkt på förhållandet där företag mutar privata konsumenter när de skrev lagarna så må det inte vara olagligt i sig. Men om detta rör sig om en företagskund som köpt en vara och sedan mutas för att lämna positivt omdöme så är man nog ute på tunn is.

Permalänk
Medlem

Dont shoot the messenger som det säger, jag bara läste en annan tråd hur nån skrev att inet rapporterat omdömen och spårar upp en viss användare som la upp det specifika omdömet på prisjakt, att man sen gör en slags häxjakt på användaren med sena telefonsamtal o mutor får faktiskt Inet stå och svara för och inte jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dont shoot the messenger som det säger, jag bara läste en annan tråd hur nån skrev att inet rapporterat omdömen och spårar upp en viss användare som la upp det specifika omdömet på prisjakt, att man sen gör en slags häxjakt på användaren med sena telefonsamtal o mutor får faktiskt Inet stå och svara för och inte jag..

Det är dock du som, tämligen okritiskt, sprider denna individs påståenden vidare.

Permalänk
Medlem

Låter ju kanon att de vill kompensera missnöjda kunder för att bättra på sitt rykte.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från typ alla stora . Hjälps inte Inet är långt från perfekt men dom verkar verkligen försöka vara det . Kommer handla av Inet igen

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Elektron:

Det är väldigt känslig och kritisera inet på Sweclockers.
Personligen har jag haft både positivta men även negativa erfarenheter från detta företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det? Hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det? Hur menar du då?

Jag har själv mestadels positiva erfarenheter från Inet och brukar handla där rätt ofta, men att det ibland varit lite väl mkt Halleluja här kring Inet är väl ingen hemlighet. Samtidigt, om nu folk är väldigt nöjda med Inet och rekommenderar dom överallt så är det väl helt upp till dom

Permalänk
Medlem

Noterar att det tidigare verkar funnits en användare här med samma användarnamn som det på Prisjakt, men som nu verkar ha ändrats till något annat användarnamn istället. Kan så klart vara ett rent sammanträffande så snälla dra inga förhastade slutsatser av det, men skulle det vara samma person kanske hen själv kan beskriva vad som hänt eller iaf sin syn på det. Noterar för övrigt att användaren Inet på Minhembio.com besökt användaren Zeecors profil för drygt en månad sedan men vad det innebär får var och en dra sina egna slutsatser om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det? Hur menar du då?

Ja det räcker väl att läsa tråden. En kund är missnöjd, direkt respons - det måste va fel på kunden.
Det fina med prisjakt är att man kan läsa både de nöjda men även missnöjd kunderna och bilda sig en egen uppfattning. Det vore väl synd om företag går in och tar bort sina negativa omdömen på prisjakt.

Jag säger inte att man inte ska vara kritisk, jag menar mer att mottagandet och responsen på trådarna tenderar att skilja sig en aning om man skriver negativt om inet kontra något annat företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Ja, trådnamnet var ju inte alls en enorm överdrift.....

I övrigt så ser personen ut att vara en bitter gnällig person.

Har handlat från samtliga företag han ger 1or i över 15år utan problem.
Dustin t.ex är fantastiska när det kommer till reklamationer.

Köpte en laptop en gång och upptäckte att varan varit uppackad tidigare och hade en repa i chassit.
Ringde upp Dustin som omedelbart bad om ursäkt, de skickade en ny samma dag och sa "returnera den gamla i lådan du tar emot med den nya datorn, packsedel finns däri"
Den nya laptopen var framme kvällen efter.

Tveksamt att nästan alla företag han recenserat har fallerat totalt i leverans av produkt, kundservice och reklamation. Lika tveksamt som att rubriken har något värde över huvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är dock du som, tämligen okritiskt, sprider denna individs påståenden vidare.

Kan ju vara fler som detta hänt för som läser tråden och som kommer fram då.
Men visst, kunde ju döpt tråden lite mildare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hej alla

Det kan vara bra att tänka på att det nödvändigtvis inte är TS som har postat omdömet på prisjakt utan endast uppmärksammar det

Kan så vara men det ändrar inte det faktum att det verkar vara en skum användare generellt som verkar ha antingen otur var denne än vänder sig eller alt. överdriver.

Skrivet av Elektron:

Det är väldigt känslig och kritisera inet på Sweclockers.
Personligen har jag haft både positivta men även negativa erfarenheter från detta företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju till att börja med ha mer på fötterna än anekdotisk bevisföring.

Skrivet av HazZarD:

Dont shoot the messenger som det säger, jag bara läste en annan tråd hur nån skrev att inet rapporterat omdömen och spårar upp en viss användare som la upp det specifika omdömet på prisjakt, att man sen gör en slags häxjakt på användaren med sena telefonsamtal o mutor får faktiskt Inet stå och svara för och inte jag..

Som du ganska naivt sväljer och sprider vidare. Det är en sak om personen ifråga har bevis i form av emails, loggar etc men här utgår vi helt från en kommentar på prisjakt som i sig inte är belägg. Kan lika gärna vara ett troll som inte har något bättre för sig. Att Inet skulle kontakta just honom ser jag inte heller som troligt. Räcker ju med att de muta folk med pingvinstänger.

Skrivet av Elektron:

Ja det räcker väl att läsa tråden. En kund är missnöjd, direkt respons - det måste va fel på kunden.
Det fina med prisjakt är att man kan läsa både de nöjda men även missnöjd kunderna och bilda sig en egen uppfattning. Det vore väl synd om företag går in och tar bort sina negativa omdömen på prisjakt.

Jag säger inte att man inte ska vara kritisk, jag menar mer att mottagandet och responsen på trådarna tenderar att skilja sig en aning om man skriver negativt om inet kontra något annat företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som du verkar ha förutsatt att kunden har rätt? Sedan kanske du borde fråga VARFÖR det är på detta sättet? Kan ju inte vara så att Inet byggt upp ett bra rykte runt sig genom att just hålla sig ifrån att göra det som denna person påstår att de gjort? De är ju trots allt inte någon sunkig butik på hörnet utan ett stort företag som faktiskt gjort sig förtjänt av sitt rykte.

Sedan detta med trackrecord.. Om en person bara sprider negativa kommentarer runt sig så är chansen ganska stor att han inte är seriös i sin kritik alt. är bitter. Många av de inlägg han gjort är hyfsat skumma måste jag säga.