Digital fullformatare för ca 15K

Permalänk
Medlem

Digital fullformatare för ca 15K

Hej!

Har börjat kolla lite på en fullformatare då jag är less på crop-sensor och behöver ett lite snabbare komplement till min RB67. Har kollat på ungefär 15K för enbart huset och ser att man kan få lite av varje i den prisklassen. Jag fotar mest landskap och natur, samt att jag gillar att ha med kameran på semestern. Något jag skulle vilja kunna göra mer är astrofoto med vidvinkel, där jag antar att bättre upplösning och ISO-hantering är bättre.

Jag har en stor uppsättning äldre optiker som jag ämnar att använda med en adapter om det går, men kommer inte uteslutande använda dessa.

Av dom jag har kollat på så får man tex en sprillans ny Canon 6D mkii för ungefär dom pengarna, och även Sony A7R faller inom rimlig prisgrupp. Pentax K-1 går också för dessa pengar och ser inte alls dum ut, men jag vet inget om Pentax då den nyaste modellen jag fotat med är en Pentax 67.

Vad är era tips?

Permalänk

@bagfalls: Pentax K1 hadde jag valt, använder själv en K30 nu och är mer än nöjd.
Om man generalisera lite så får man bättre byggkvalite med pentax men brukar vara sämre på videofilmning iaf på APSC kamerorna och för typ 2-5 år sedan

Permalänk
Medlem

@huricane4: K1 ser riktigt bra ut, gillar att den har stabiliseringen i huset också. Men priset jag såg var ett kort erbjudande, nu är den rätt dyr igen.

Tycker att 6D mkII ser rätt schysst ut med tanke på det relativt låga priset. Undrar om det finns nått kasst med den som man missar?

Permalänk
Medlem

6D mkii har riktigt uselt dynamisk omfång. Där skiner K-1 enligt vad jag snabbgooglade. Jag personligen skulle aldrig låsa in mig i ett så obskyrt system som Pentax (även om jag gärna skulle ha en

Jag skulle skaffat en Sony, det finns väl bra adaptrar till de flesta gamla gluggar. Något som väl är svårt med Canon om jag inte har fattat fel.

Permalänk
Medlem

Generellt sett brukar Nikon vara väldigt bra på stillbilder och Canon bättre på video.
D610 ligger inom dina ramar och D750 straxt utanför

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

Jag skulle skaffat en Sony, det finns väl bra adaptrar till de flesta gamla gluggar. Något som väl är svårt med Canon om jag inte har fattat fel.

Korrekt, en adapter måste vara lång nog så att objektivet hamnar på samma avstånd från sensorn som på kameran det är gjort för, s.k. registeravstånd. Är det avståndet fel så kommer fokus hamna fel, och är det flera mm fel så kan det hända att man inte kan fokusera på någonting alls.

För Canon EF är registeravståndet 44mm p.g.a. spegelhuset, medan det för Sony E som saknar spegel ligger på 18mm. Så man kan t.ex. använda Canon EF-objektiv på Sony E genom att använda en adapter som flyttar ut objektivet 26mm, men man kan inte använda Sony E-objektiv på Canon EF eftersom man då skulle behöva en adapter som går in 26mm i kameran. Och då är förstås både objektivfattningen och spegeln i vägen.

Så vill man använda gamla objektiv kan man kolla på t.ex. denna lista. Generellt gäller att man kan använda objektiv till fattningar som är nedanför den aktuella fattningen i listan, d.v.s. som har längre "flange focal distance". Ett undantag är när skillnaden är väldigt liten, då kanske det inte går att göra en adapter som är tunn nog. Och till SLR-kameror kan även spegeln vara i vägen om objektiven sticker in för mycket i kameran, t.ex. Contax C/Y vet jag att bara vissa objektiv passar till Canon EF.

Det finns för övrigt en del adaptrar som undviker denna begränsning genom att de innehåller korrigerande linser, men då blir bildkvalitén lidande. Så det är inget man brukar använda om man kan undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

6D mkii har riktigt uselt dynamisk omfång. Där skiner K-1 enligt vad jag snabbgooglade. Jag personligen skulle aldrig låsa in mig i ett så obskyrt system som Pentax (även om jag gärna skulle ha en

Jag skulle skaffat en Sony, det finns väl bra adaptrar till de flesta gamla gluggar. Något som väl är svårt med Canon om jag inte har fattat fel.

Hmm, låter inte bra alls, är van vid riktigt bra dynamiskt omfång (fotar vanligtvis bara analogt). Sony har jag hört massa bra saker om, men jag är skeptisk till formen på husen och den kassa batteritiden.

Skrivet av mats42:

Generellt sett brukar Nikon vara väldigt bra på stillbilder och Canon bättre på video.
D610 ligger inom dina ramar och D750 straxt utanför

Aldrig ens skänkt en tanke åt nikon, men det kan vara värt att kika närmare på. Jag kanske har missat något alldeles speciellt!

Skrivet av perost:

Korrekt, en adapter måste vara lång nog så att objektivet hamnar på samma avstånd från sensorn som på kameran det är gjort för, s.k. registeravstånd. Är det avståndet fel så kommer fokus hamna fel, och är det flera mm fel så kan det hända att man inte kan fokusera på någonting alls.

För Canon EF är registeravståndet 44mm p.g.a. spegelhuset, medan det för Sony E som saknar spegel ligger på 18mm. Så man kan t.ex. använda Canon EF-objektiv på Sony E genom att använda en adapter som flyttar ut objektivet 26mm, men man kan inte använda Sony E-objektiv på Canon EF eftersom man då skulle behöva en adapter som går in 26mm i kameran. Och då är förstås både objektivfattningen och spegeln i vägen.

Så vill man använda gamla objektiv kan man kolla på t.ex. denna lista. Generellt gäller att man kan använda objektiv till fattningar som är nedanför den aktuella fattningen i listan, d.v.s. som har längre "flange focal distance". Ett undantag är när skillnaden är väldigt liten, då kanske det inte går att göra en adapter som är tunn nog. Och till SLR-kameror kan även spegeln vara i vägen om objektiven sticker in för mycket i kameran, t.ex. Contax C/Y vet jag att bara vissa objektiv passar till Canon EF.

Det finns för övrigt en del adaptrar som undviker denna begränsning genom att de innehåller korrigerande linser, men då blir bildkvalitén lidande. Så det är inget man brukar använda om man kan undvika det.

På så vis skulle en Sony antagligen vara ganska bra för mig då större delen av mina riktigt bra optiker är Minoltaglas, dom kräver en mellanlins på en Canon vilket totalt slaktar bildkvalitén...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

På så vis skulle en Sony antagligen vara ganska bra för mig då större delen av mina riktigt bra optiker är Minoltaglas, dom kräver en mellanlins på en Canon vilket totalt slaktar bildkvalitén...

Sony köpte ju Minolta så förmodligen fungerar Sonys egna konverterar perfekt med dessa. Du kan ju kolla om du hittar en ny alternativt begagnad a7ii eller a7iir för prislappen du tänkt. Senaste generationen(tredje) verkar vara den som tagit steget och faktiskt blivit bättre än DSLR på nästan allt men dom kostar också mer.