Portabel eller liten nätverkslagring/NAS för smb v2 och v3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Portabel eller liten nätverkslagring/NAS för smb v2 och v3?

Hej alla

Jag har nu sökt varje kväll efter info gällande att hitta en ny portabel lagringsenhet som stödjer en högre version än det numera gamla smbv1 protokollet så provar jag lyckan här. Har mailat och frågat i butiker men ingen kan tyvärr inte svara på vad jag ska välja.

Jag behöver hjälp att hitta en portabel eller liten lagringsenhet att ha med mig till kund, vilken typ som helst, en router, en NAS, bara den går att montera som en nätverkshårddisk dvs \\192.x.x.x högerklick, mount drive. De pga att jag har sökvägar riktade mot disken för att både hämta och skriva information och behandla dessa mellan 2-3 datorer.

Jag har hittills använt mig utav en router med usb server (dovado pro ac) på smbv1 protocol.
Då både windows och IT avdelningar numera börjat blocka användandet av smbv1 (pga ransomware?) så är det bara att lägga den på hyllan tills dovado lyckas komma med en uppdatering (har mailat support och de har ingen lösning i dagsläget).

Den bärbara Qnap qg-103-n ser intressant ut, likaså dessa trådlösa hårddiskar som tex WD har. Har mailat både amerikansk support och europeisk gällande smb men inget svar från nått håll.

Väldigt tacksam för tips om en liten nas, lr router som stödjer windows senaste uppdatering/blockering om smbv1. Bara de inte är för besvärligt att ha med sig.

Obs, Min IT avdelning har blockerT smbv1 och går inte att aktivera igen. Likaså hos kund.

Hälsningar Ari

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

just QNAP QG-103N verkar vara eol, så vet inte om det är ett bra val, men alla QNAP som kommit ut de senaste åren ska stödja minst smb2, och även smb3.

TBS-453A verkar spännande, men kanske inte vad du hade tänkt dig?