Permalänk
Medlem

fråga kring cpu-z och vcore

Tjena tjena!
Jag har en 8086k och moderkort asus Hero X som jag testar lite olika OC profiler med.
Just nu så testade jag den i 4.8 ghz med vcore 1.265 volt. Jag har ställt in LLC på nivå 3.

När jag sedan körde igång prime95 så visar cpu-z att vcore = 1.200 vilket är markant lägre än det jag ställde in. Även HWmonitor visar 1.200. Stänger jag av prime95 och låter den va idle, så visar helt plötsligt båda programvarorna en vcore på 1.264 volt.
Varför sker detta? Vad missar jag?

Se printscreen:

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

låter som Vdroop, dvs för låg LLC t.ex.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Okej! Men om det är det som är fallet borde jag kunna köra med högre LLC och lägre vcore
Finns det någon anledning att vilja göra det?
Eftersom den ändå är stabil tänker jag, och jag har provkört längre än de få minuterna som den körde när jag tog printscreen, det var mest för att få med en bild i tråden!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

LLC nivå 3, men hur många nivåer finns det?

Sen var OC stabil eller inte, om stabil låter det som du bör sänka volten och ställa in en högre LLC nivå.

LLC är just till för att kompensera den vdrop som uppstår under load, och det verkar som du har just vdrop, flesta moderkort/CPU får detta i mer eller mindre grad.

Testa ställ in en vcore på strax under 1.2v och en LLC på nivå 6 eller vad det nu behövs...
vcore bör aldrig vara högre än vad som behövs då man får snabbt ökande temp på CPU med ökad spänningen.

Testa hur mycket du kan sänka vcore + LLC innan det blir ostabilt efter säg 10-15 minuter i prime, sen ökar du vcore med cirka 0.05v + LLC ett steg upp, sen kan du köra nån timme i prime och kolla om stabilt hela tiden.

Efter det kör du spel och program och kollar om allt verkar bra och stabilt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

LLC nivå 3, men hur många nivåer finns det?

Sen var OC stabil eller inte, om stabil låter det som du bör sänka volten och ställa in en högre LLC nivå.

LLC är just till för att kompensera den vdrop som uppstår under load, och det verkar som du har just vdrop, flesta moderkort/CPU får detta i mer eller mindre grad.

Testa ställ in en vcore på strax under 1.2v och en LLC på nivå 6 eller vad det nu behövs...
vcore bör aldrig vara högre än vad som behövs då man får snabbt ökande temp på CPU med ökad spänningen.

Testa hur mycket du kan sänka vcore + LLC innan det blir ostabilt efter säg 10-15 minuter i prime, sen ökar du vcore med cirka 0.05v + LLC ett steg upp, sen kan du köra nån timme i prime och kolla om stabilt hela tiden.

Efter det kör du spel och program och kollar om allt verkar bra och stabilt.

OC är stabil, så sänka spänningen känns ju bra och höja LLC. Precis som du säger.
Ja LLC går väl från 0 till 7 om jag inte missminner mig. Jag testar mig helt enkelt fram, men bra att förstå att det är vdrop då! Tack för svar!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |