dator startar inte efter blinkande CPU-led

Permalänk
Medlem

dator startar inte efter blinkande CPU-led

Hej,

Har en några år gammal dator (i5-3570k, asus P8Z77-v Pro moderkort och titan grafikkort) som efter att inte varit använd i två veckor vägrar att starta. Vidd försök att starta datorn blinkar CPU-leden rött en gång varefter datorn försöker göra en omstart och samma sak sker. Vidd uppstart hör man att fläktarna går igång men annars syns ingen bild eller signal till mus eller tangentbord.

Skulle vara mycket tacksam för eventuella lösningar till problemet om någon haft liknande problem.

Permalänk
Medlem

Det kan ju tyvärr vara lite vad som helst som gått fel. Du kan testa att ta ur grafikkortet och se om du får någon bild från moderkortets bildutgångar då. Om du får det så är det troligtvis antingen grafikkortet eller nätagget som gett upp. Om det ändå inte fungerar så är det väl moderkortet och nätagget som är de statistiskt troligaste felkällorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan ju tyvärr vara lite vad som helst som gått fel. Du kan testa att ta ur grafikkortet och se om du får någon bild från moderkortets bildutgångar då. Om du får det så är det troligtvis antingen grafikkortet eller nätagget som gett upp. Om det ändå inte fungerar så är det väl moderkortet och nätagget som är de statistiskt troligaste felkällorna.

Tack för svaret, skall ta och prova grafikkortet till en början i alla fall.

Problemet är att datorn är vattenkyld så all felsökning som betyder byte av delar är mångfallt mer arbetssamt och jag skulle gärna prova allt annat först

Provade att använda den integrerade grafiken utan någon framgång. Jag skall fortfarande försöka byta ramslots med enstaka minnen efter vilket allt skulle antagligen tyda på ett problem i moderkort, processor eller nätagg. En aning udda att detta uppstått under två veckor av inaktivitet.

Permalänk
Medlem

Jag prövade nyss båda ram minnena i alla olika slottar samt kopplade om alla ledningar utan någon förbättring. till slut försökte jag att clear CMOS men det resulterade inte heller i något.

Är detta nog att utesluta att felet ligger i axeln CPU/moderkort/processor?