MSI 1080ti Gaming X håller inte klocken vid belastning

Permalänk
Medlem

MSI 1080ti Gaming X håller inte klocken vid belastning

Det känns inte riktigt som att det är min helg när det gäller datorer, det är mest problem.

Jag köpte igår kväll ett begagnat MSI 1080ti Gaming X. När jag kom hem kastade jag in det i datorn, installerade senaste drivrutinerna och testade lite PUBG och Black Ops 4. Prestandan kändes motsvarande och jag var nöjd eftersom det kändes som att jag fått kraften som saknats för att driva 3440x1440.

Därefter började jag felsöka mitt coil whine, vilket går att läsa om i den här tråden om man känner för det.

Efter all felsökning fram och tillbaka med olika kort, drivrutiner så ville inte det nya grafikkortet klocka upp sig och hålla klocken i spel, så jag fick inte någon vettig prestanda. Jag valde här att helt enkelt skita i allt och bara formatera. Det brukar vara lättas så. Nu stöter jag dock fortfarande på problem.

Problem 1 - Jag kan inte installera drivrutiner från Nvidias hemsida, utan får det här felmeddelandet.

Jag har dubbel och trippelkollat att jag väljer rätt vid sökningen av drivrutin. Har även testat äldre versioner men får samma fel. Windows är alltså en helt nyformaterad och uppdaterad Windows 10 Pro 1809 17763.55 och inga fler uppdateringar finns att tillgå. Jag löste det genom att följa rådet att installera via Geforce Experience då det fungerar, men det känns inte som att allt står rätt till, inte sant?

Problem 2 - Kortet klockar inte upp sig vid spel, eller annan GPU belastning, och om/när det väl gör det så håller det inte klocken utan pendlar mellan 200-2000MHz. Kika exempelvis på den här grafen från GPU-Z över klockfrekvens:

Testade några rundor 3D mark, och här är resultatet från en av dem:

Att jämföra med en runda jag tidigare kört med mitt 1070Ti

Jag tänkte att det kunde vara något med kortets BIOS, så efter mycket krångel lyckades jag uppdatera det till senaste. Körde en DDU i safe mode och installerade nya drivrutiner igen (samma visa den här gången, var tvungen att gå via Geforce Experience)

Drog igång en runda 3DMark och BAM, nu klockade kortet inte ned sig! ...trodde jag. Efter att första testet var klart började det bete sig likadant igen. Den rundans poäng blev något bättre

Så.. vad finns kvar att göra? Kan väl nämna att om jag stoppar tillbaka mitt 1070Ti tycks det fungera som det ska, och 1080Ti verkade göra det igår. Om det inte var en likadan tillfällighet som första 3Dmark-testet efter BIOS-uppdateringen...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Fel på kortet.
Bör reklameras. Borde ha gjorts istället för att säljas men tyvärr finns det folk för allt.

OBS. Egna erfarenheter från tidigare gpus med liknande beteende som reklameras och ersatts, har inte varit med om det på ett 1080.

Edit: för att ge något konkret att prova så testa kortet i en annan dator (borde va bekymmer med strömförsörjningen om det fungerar där). Helst en dator med ett nyare nätagg

Permalänk
Medlem

@milkab: Det är så pass ändå.. Ja jag fick ju kvittot och kortet är under 2år, enligt prisjakt har MSI 3 år dessutom. Om inga fler tips inkommer får jag ta det med komplett.

edit* Ja jag får försöka hitta på något. Jag ska låna ett annat nätagg av annan anledning. Dock förmodligen inte nyare, har även ett äldre corsair jag kan ta och testa med.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@milkab: Det var som tusan. Kopplade in mitt gamla HX650 och efter det gick kortet under 1500 en gång under 3Dmark-rundan Däremot klockar det inte upp sig speciellt högt och poängen landade bara på 16 736. Får testa vidare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Felet med nvidia deivare vet jag beror på att den drivre som windows tankar hem automatiskt och installerar är buggig och gör så att du inte kan installera en senare utan att få detta felmeddelande. Lösningen är precis som du verkar ha gjort ta bort med ddu, dock bör man ha den ej inkopplad till näret medans du installerar nya nvidia drivaren för har varit med om att windows update hibner börja köra in den felaktiga igen. Vad gäller kortet så känns det spontant som ett garantiärende, har du prövat det i en annan dator för att utesluta något annat knas?

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Felet med nvidia deivare vet jag beror på att den drivre som windows tankar hem automatiskt och installerar är buggig och gör så att du inte kan installera en senare utan att få detta felmeddelande. Lösningen är precis som du verkar ha gjort ta bort med ddu, dock bör man ha den ej inkopplad till näret medans du installerar nya nvidia drivaren för har varit med om att windows update hibner börja köra in den felaktiga igen. Vad gäller kortet så känns det spontant som ett garantiärende, har du prövat det i en annan dator för att utesluta något annat knas?

Så kan det ju vara ja.

Nej inte annan dator, men nu sitter jag med annat nätagg. Senaste rundan landade på 21 288 poäng, så nu börjar det ju likna något. Första rundan klockade den inte upp sig mer än ca 1600, runda två hoppade den upp till 1924 och i combined tested så pendlade den mellan 500-1500 igen. Nu är ju förmodligen inte mitt HX650 världens mest stabila nätagg heller så jag får väl kolla vidare.. testa lite Power target m.m.

edit* Nej nu börjar det hoppa igen... håller sig inte stabilt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Så kan det ju vara ja.

Nej inte annan dator, men nu sitter jag med annat nätagg. Senaste rundan landade på 21 288 poäng, så nu börjar det ju likna något. Första rundan klockade den inte upp sig mer än ca 1600, runda två hoppade den upp till 1924 och i combined tested så pendlade den mellan 500-1500 igen. Nu är ju förmodligen inte mitt HX650 världens mest stabila nätagg heller så jag får väl kolla vidare.. testa lite Power target m.m.

edit* Nej nu börjar det hoppa igen... håller sig inte stabilt.

Jag skulle göra som kaninjägarn skriver skicka tbx kortet på garantin. För det låter nästan som det var mitt gtx 1080 gjorde. Jag startade ett spel sen så la det bara ner efter typ 10 sec ibland hann jag lira ett helt comp på csgo. Typ som om det var utbränd eller npgot fast funkade ialla fall till filmer och sånna lätta saker. Så med det nya har jag klockat ner den lite istället för att klockat upp den.. har du testat spela något? Har du fått ett meddelande om detta då NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 306.97 slutade svara och har återställts? Fast kanske inte om den drivrutinen då fast liknande....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Jag skulle göra som kaninjägarn skriver skicka tbx kortet på garantin. För det låter nästan som det var mitt gtx 1080 gjorde. Jag startade ett spel sen så la det bara ner efter typ 10 sec ibland hann jag lira ett helt comp på csgo. Typ som om det var utbränd eller npgot fast funkade ialla fall till filmer och sånna lätta saker. Så med det nya har jag klockat ner den lite istället för att klockat upp den.. har du testat spela något? Har du fått ett meddelande om detta då NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 306.97 slutade svara och har återställts? Fast kanske inte om den drivrutinen då fast liknande....

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte fått några drivrutinskrascher nej.

Kortet beter sig likadant i spel. Kan funka en stund men sen dyker det. Så ja. Nu har jag testat 2 nätagg. Ska testa ett till under dagen samt se om lokala Netonnet kan köra det en sväng i sin testbänk. Därefter kontakta Komplett på måndag om problemen kvarstår

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag nu testat ytterligare ett nätagg. Samma fel. Får bli till att slänga iväg ett mail till Komplett och se vad dom säger...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1:

Notera att det är en reklamation du vill göra. Brukar vara viktigt att man nämner det

Permalänk
Medlem

@milkab: Har skrivit att det är ett garantiärende jag vill göra Tar för givet att kortet kommer behöva skickas in och testas, men såg att det fanns ett demoex av samma modell tillgängligt så frågade om det gick att få det på något vis. Har iaf kvar mitt 1070Ti så sitter inte helt i sjön.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Köpte du kortet begagnat av en privatperson?
Vilka är nätaggen du testat med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Köpte du kortet begagnat av en privatperson?
Vilka är nätaggen du testat med?

Ja, begagnat av privatperson.

RM750, HX650 och ett FD Newton R2 650W. Äldre varianter men allihop fungerar hur bra som helst med mitt 1070ti. Nog skulle jag kunna åka och köpa ett nyare och testa men samtliga funkar utan några problem alls med mitt 1070Ti.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ok eftersom jag är lite paranoid av mig och verkligen inte vill skicka in en produkt som fungerar som den ska så har jag nu slitit loss mitt EVGA Supernova G2 750W som jag har i servern, och testat med det. Nyare än så kommer jag nog inte kunna testa, det är inköpt i Augusti.

En runda i Firestrike kör den på kring 1550MHz genom hela testet, minnet ligger enligt GPU-Z på 1377MHz, är inte det också lågt? Fick bara 16k i firestrike, swec får kring 28k i sitt.

Iallafall, power consumption ligger som mest på 125W och typ 40-50%, återigen enligt GPU-Z. Startade MSI afterburner också och ökade power limit till max. I testet efter det gick klocken upp till ca 1900 då och då, samt TDP upp till 250W, men klocken hoppar upp och ner ändå (ända ner till 500).

Dessa testerna gjorde jag dessutom även med en äldre drivrutin, eftersom jag hade problem med GPU usage med mitt 1070ti i vissa spel med senaste drivrutinen. Samma problem

@Kaninjägarn Du hade iallafall rätt gällande drivrutinerna, när jag bytte grafikkort inför det här testet så bootade jag till safe mode, körde DDU, stängde av och bytte grafikkort. Ryckte även nätverkssladden. Då gick drivrutinen att installera utan felmeddelande

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Hur står det till med garantier och har du bra kontakt med tidigare ägare och kanske kan få hjälp av han för garantiärendet?
Jag vet inte om någon garanti gäller för dig när du köpt ett begagnat grafikkort även om du har kvittot.

Det värsta som kan hända om man skickar in en vara på garantiärende är att man får betala frakt och felsökningsavgift.

Du borde få minst 20k+ i firestrike så något är knasigt.
Har du provat att byta port i moderkortet och se om de hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hur står det till med garantier och har du bra kontakt med tidigare ägare och kanske kan få hjälp av han för garantiärendet?
Jag vet inte om någon garanti gäller för dig när du köpt ett begagnat grafikkort även om du har kvittot.

Komplett ger garanti även för andrahandsköpare. Står i deras villkor och jag minns även när dom gick ut med den ändringen, så där är jag inte orolig

Skrivet av gabriel15:

Du borde få minst 20k+ i firestrike så något är knasigt.
Har du provat att byta port i moderkortet och se om de hjälper?

Precis, sweclockers recension med samma kort ger nästan 30k så ja, 8k är lite väl hårt när mitt 1070ti landar på 20k

Jo jag har testat en annan port också, samma fel.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Efter ett obesvarat mail till Komplett och en chattsupport senare så hag jag fått en fraktsedel att skicka in kortet med i alla fall. Bara att hålla tummarna för snabb hantering.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Efter ett obesvarat mail till Komplett och en chattsupport senare så hag jag fått en fraktsedel att skicka in kortet med i alla fall. Bara att hålla tummarna för snabb hantering.

Hehe snabb hantering har iallafall non (netonnet). När jag var där och pratade med kundservicen så kollade han bara upp om dem hade en på lager ich sen sa att dem har en hemma om jag kan tänka mig att ta den.. snabbt enkelt och lagerpris.. hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Hehe snabb hantering har iallafall non (netonnet). När jag var där och pratade med kundservicen så kollade han bara upp om dem hade en på lager ich sen sa att dem har en hemma om jag kan tänka mig att ta den.. snabbt enkelt och lagerpris.. hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja samma här. Men det kan skilja sig från butik till butik också. Utnyttjade garantin på mitt 1070ti i somras. Lokala Netonnet hade berättat vid ett tidigare tillfälle att jag måste skicka in det. Eftersom jag inte ville vara utan kortet så väntade jag tills dess att vi åkte på semester. Tog med kortet i bilen och svängde in på en annan Netonnet och sa att jag kunde hämta det igen på vägen upp, eller i värsta fall att det kunde skickas till min lokala Netonnet. Fick istället kortet utbytt på plats.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@macmann1 har du en g-sync skärm, och g sync på slaget när du kör 3dmark ? Isånna fall bör du stänga av g sync innan och testa igen

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Hehe ja samma här. Men det kan skilja sig från butik till butik också. Utnyttjade garantin på mitt 1070ti i somras. Lokala Netonnet hade berättat vid ett tidigare tillfälle att jag måste skicka in det. Eftersom jag inte ville vara utan kortet så väntade jag tills dess att vi åkte på semester. Tog med kortet i bilen och svängde in på en annan Netonnet och sa att jag kunde hämta det igen på vägen upp, eller i värsta fall att det kunde skickas till min lokala Netonnet. Fick istället kortet utbytt på plats.

Jag chattade först med dem på deras hemsida. Och då sa dem att jag skulle skicka in den till dem.. men jag åkte till Borås dagen efter och fick en ny på plats trots att det hade gått längre än ett år hehe.. 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

@macmann1 har du en g-sync skärm, och g sync på slaget när du kör 3dmark ? Isånna fall bör du stänga av g sync innan och testa igen

Tack för tipset, det har dock testats Jag tycker inte heller att det ska ge resultatet jag fått, dessutom är det samma i spel. Men man vet ju aldrig.

Skrivet av Shadow666:

Jag chattade först med dem på deras hemsida. Och då sa dem att jag skulle skicka in den till dem.. men jag åkte till Borås dagen efter och fick en ny på plats trots att det hade gått längre än ett år hehe.. 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så man vill att det ska gå till

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hur gick det till slut? Man blir ju nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillm:

Hur gick det till slut? Man blir ju nyfiken!

Hehe jag kommer uppdatera så snart jag vet mer. Kortet skickades in till Komplett förra veckan och togs emot på fredagen kring lunch. Inte hört något mer sen dess. Skickade med mer eller mindre all info jag hade från den här tråden på ett utskrivet A4 också.

Jag vet dock inte vad jag hittar på om dom säger att det inte är något fel på det, för jag har inga fler idéer. Pratade lite med säljaren av kortet och det hade fungerat tre dagar innan försäljning. Vi satt och diskuterade en stund men kom inte på några fler saker att testa

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1:

Okej!

Hoppas det går bra. Köpte själv ett 1080 ti strix OC, som vart så varmt så det inte var hållbart. Lyckades lösa problemet med dubbla noctua 120 mm. Men man är inte så glad när man lagt många tusenlappar och förväntar sig en massa, så förstår hur du kan ha känt. Skriv gärna sen så man får veta hur det gick, och hoppas såklart du får ett nytt kort som presterar som det ska göra.

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar från Komplett, så felsökning får fortsätta... Om problemet kvarstår när jag får tillbaka kortet får det bli att testa nytt moderkort tror jag...

Saxat från kompletta mail:

Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet.
* Stresstest, FurMark Stability Test, Xtreme Burning mode i 17 timmar - OK
* Stresstest, MSI Kombustor v4 i 17h5min – OK
* Stresstest, Unigine Valley Benchmark i 16h15min - OK
* Benchmark, 3DMark Firestrike kört vid 7 tillfällen, dels direkt efter uppstart, efter andra stresstester gjorts och direkt efter varandra.
Grafikpoängen har varit konsekvent:
27913p, 28191p, 28107p, 26357p, 27985p, 28194p och 28012p.

Inga klockfrekvenssänkningar har visat sig på det sätt som grafikkortet visar i ditt system.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1:
Ok. Det borde innebära att kortet fungerar, och det är väl positivt. Då är det nog bara moderkortet som återstår.. Känns bara riktigt skumt..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillm:

@macmann1:
Ok. Det borde innebära att kortet fungerar, och det är väl positivt. Då är det nog bara moderkortet som återstår.. Känns bara riktigt skumt..!

Ja verkligen. Jag förstår inte vad som skulle vara skillnaden mot det 1070ti jag kör nu som fungerar hur bra som helst. Det vill väl inte ha mer kräm från PCIe platsen?

Även om problemet inte kvarstår med ett nytt moderkort så tvivlar jag ju på att jag kan lyckas få asus att återskapa problemet så jag kan få igenom ett garantiärende.

Men frågan är då också vad jag ska satsa på för moderkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1:

Just det ja! Du hade ju ett 1070ti! Hm, det borde väl inte innebära såna skillnader som du har?
Visst hade du prövat ditt 1080ti i någon annan dator? Vill minnas att du testat olika nätagg.

Permalänk
Medlem

@Grillm: Nej inte i annan dator tyvärr. Däremot fyra olika nätagg. Och visst, ska man lyfta på varje sten så KAN det vara något fel på samtliga nätag:

Corsair RM750 (daily driver): Det är första versionen, börjar bli till åren, kanske inte pallar.
Corsair HX650: Riktigt gammalt nu, så kan mycket väl vara föråldrat och inte nätagg nog
FD Newton R2: Samma som ovan
EVGA Supernova G2: Har aldrig använts till grafikkort innan då det sitter i en server, KAN vara dåligt på PCI-e delen.

Samtliga nätagg fungerar dock med mitt 1070Ti och jag tycker det är lite långsökt, men vem vet...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450