Permalänk
Medlem

Ny speldator

Hejsan, dags att köpa en gaming dator till grabben. Spel som kommer spelas är väl mest overwatch, fortnite, Minecraft och scrapmechanic. Vore ju bra om den klarar lite mer när han kommer över på andra spel.

https://www.inet.se/produkt/1978835/lenovo-c730-cube-i5-8gb-2...-

Vad säger ni om denna? Har tyvärr inget intresse av att bygga själv, jag spelar mest på konsoll själv. Så vill ha en färdigbyggd som en 9 åring klarar sig på ett tag helt enkelt. Skadar ju inte att han tycker den ser sjukt cool ut när den lyser 😂. Kommer ju black friday sen också om man Ska vänta tills dess. Men denna lär väl inte bli billigare.
Mvh

Permalänk
Medlem

Allt som krävs är nog lite mer lagring så kommer det funka fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är uppgraderingsmöjligheterna på en sån här låda? Obefintlig eller?? Finns det plats för mer lagring eller får man byta ut befintlig??
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att veta säkert så ser det ut att i alla fall finnas vissa expansionsmöjligheter. Det ser ut att vara ett "standard" 2-slots PCI-kort med blower-kylare som sitter som grafikkort. Att byta grafikkortet borde alltså inte vara omöjligt i framtiden. (Jag lovar inget.)

Hittar ingen information om expansionsmöjligheter för hårddisk. Men ett alternativ som alltid funkar är att USB-ansluta en extern hårddisk.

Maskinen i fråga är kompetent nog att driva i princip allt på rimliga inställningar i 1080p/60 Hz dock skulle jag säga. Tråkigt med 8 GB RAM, men om han stänger ovidkommande program när han spelar ska det inte vara ett problem. Går alltid att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Jo det var det med ram minnet som jag också funderade på, vad kostar det att uppgradera till 16gb??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Jo det var det med ram minnet som jag också funderade på, vad kostar det att uppgradera till 16gb??

Enligt Lenovos spec (och Komplett säger samma sak) så ska det sitta en 8GB-sticka i datorn. Att bara ha en sticka är ej optimalt eftersom man då bara får ut halva minnesbandbredden, men det är ju bra för er eftersom ni då bara kan stoppa i en till 8GB-sticka.

Här har ni en lista på 8GB DDR4-2666 stickor. Det bästa är att ni köper datorn, kollar vilket minne som sitter i (med t.ex. CPU-Z) och köper ett likadant minne om det går. Men det är ju inte säkert att de använt minnen som går att köpa i butik, i så fall är det bra att försöka matcha CL på stickorna i alla fall. Eller så köper ni bara valfri sticka och hoppas på det bästa, oftast fungerar det bra ändå.

Tillägg: När det gäller extra lagring så verkar det finnas plats för minst en hårddisk i alla fall, och Lenovo har t.o.m. instruktionsvideor som visar hur man installerar en. Däremot lite oklart exakt hur många man kan stoppa i, enligt Kompletts spec så är det antingen 1 eller 3 medan buren i videon ser ut att ha plats för 2.

Permalänk
Medlem

Men det verkar ju ganska lovande då, vad säger ni om priset i förhållande till prestandan, känns det som en okej deal eller ska man vänta till black friday och hoppas på att det dyker upp något då??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Men det verkar ju ganska lovande då, vad säger ni om priset i förhållande till prestandan, känns det som en okej deal eller ska man vänta till black friday och hoppas på att det dyker upp något då??

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta till black friday, den kommer ju inte direkt gå upp i pris. Du förlorar inget på att vänta förutom om den skulle sälja slut...
Va på hugget!

Permalänk
Medlem

Ja det priset höll sig inte speciellt länge, ligger nu 2000:- högre igen, får ställa mitt hopp till black friday, annars kommer jag ångra att jag inte sig till 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komplett dator i delar

Hejsan, ska köpa speldator till grabben. Det som kommer spelas mest är fortnite, overwatch, scrapmechanic och Minecraft. Men vore ju bra om den klarar lite mer än så inför kommande spel han vill spela.

Hittade detta paket på komplett
https://www.komplett.se/product/986452/datorutrustning/datork...

Tycker det låter väldigt prisvärt eller vad säger ni?? Har tyvärr aldrig byggt någon PC innan men känner lite, hur svårt kan det vara?? Kan komplett bygga ihop datorn åt mig så som Inet gör?? Har en skärm med freesync så kanske hade varit bättre med ett rx580 8gb egentligen eller?? Kan man plocka ihop ett liknande paket för samma pris på till exempel Inet så man kan få det monterat??
Mvh

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så går vissa datorpaket på Komplett att konfigurera lite efter egna önskemål, medan Inet och Webbhallen har datorbyggen på alla komponenter oavsett vad du väljer.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Jo det verkar vara så det är, men känns som komplett PC är lite dyra mot vad man får eller vad säger ni??

Har kollat en del på denna också.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade väntat till Black Friday och hittat så många prisvärda produkter som möjligt på t ex Inet och samtidigt slängt ihop en hel dator med montering. Den datorn på komplett finns väl till 30/11 så hittar du inget som passar på BF kan du köra på en sådan. Jag hade absolut inte köpt en helt färdigbyggd som den där Lenovo på netonnet. Svårt att uppgradera senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Hejsan, ska köpa speldator till grabben. Det som kommer spelas mest är fortnite, overwatch, scrapmechanic och Minecraft. Men vore ju bra om den klarar lite mer än så inför kommande spel han vill spela.

Hittade detta paket på komplett
https://www.komplett.se/product/986452/datorutrustning/datork...

Tycker det låter väldigt prisvärt eller vad säger ni?? Har tyvärr aldrig byggt någon PC innan men känner lite, hur svårt kan det vara?? Kan komplett bygga ihop datorn åt mig så som Inet gör?? Har en skärm med freesync så kanske hade varit bättre med ett rx580 8gb egentligen eller?? Kan man plocka ihop ett liknande paket för samma pris på till exempel Inet så man kan få det monterat??
Mvh

För nästan 9000:- bör 16GB ram ingå. 8GB är verkligen i lägsta laget och hör egentligen bara i budgetbyggen, och med budgetbyggen menar jag 5000:- och inte det dubbla.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Denna datorn från itsale

https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-e...

Vad finns det för anledning att inte köpa den?? Tycker den är riktigt prisvärd. Butiken har också fått bra omdömen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dator från itsale eller Inet..

Hejsan alla.

https://www.itsale.se/shop/alla-produkter/speldatorer/super-e...

Hur mycket billigare kan det bli (om det blir billigare) om man sätter ihop en dator på Inet själv med samma prestanda?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men du har ju redan en lista med komponenter bara söka rätt på dom eller motsvarande och se priset.
Hittar du inte rätt komponent kan du alltid fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upp till dig om du vill beställa en dator från en företagare utan anställda med en årlig omsättning på 5,8 miljoner eller ett företag på drygt 80 anställda och 750 miljoner i omsättning, med kundtjänstavdelning och köret.

Det sagt, du har inga problem att bygga ihop eller sätta ihop delar från Inet (eller någon annan) och låta de bygga ihop en vettig dator till dig för runt samma pris.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@eltuv:
*trådar sammanfogade*
Jag har sammanfogat tre av dina trådar som verkar vara relaterade till samma ämne. Just ditt datorköp.
Tänk på att hålla dig till en tråd om ämnet så att alla medlemmar får samma chans att synas och få hjälp i forumet. Detta beskrivs i våra forumregler §3.3. Att sprida sig till massa trådar gör det svåröverskådligt och du får inte samma bra hjälp som du får om du håller dig till en tråd.

Vänligen läs genom dessa forumregler innan du postar på nytt och lycka till med datorköpet till grabben din.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad säger vi om detta black friday erbjudandet på komplett?? Känns ju spontant billigt med ett 1070ti, sätter ett frågetecken på ram minnena dock, eller????

https://www.komplett.se/product/1109563/datorer/komplett-pc/f...

Skickades från m.sweclockers.com