Kalasbra fiber men laggar i allting

Permalänk

Kalasbra fiber men laggar i allting

Hej! Har en kompis med Mac som sitter på ett irriterande problem (för han och alla andra....)

Han har skaffat 100/100 nyss, får ut stabilt 80-100 upp/ner med bra ping enligt bredbandskollen. Pingat google med "cmd" motsvarigheten och ligger avarage 40 ping. Men han har över 300 ping i discord och laggar även i Lol. Vad kan felet bero på? Trevlig kväll!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Dålig router?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Att "pinga google" är kanske inte ett super-pålitligt sätt att mäta latens på. Pinga mot någon gemensam IP istället (exempelvis varandras publika IP, förutsatt att ni tillåter NAT-ping i era brandväggar/routrar) och jämför.

I övrigt skulle jag be polaren testa att stänga av först QoS, och sen brandväggen, i sin router, och testa om respektive åtgärd gör någon skillnad.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av fisken92:

Dålig router?

Högst troligt, det är telias egna router, kan ta med min och låta han prova nån dag

Skrivet av Gorian:

Att "pinga google" är kanske inte ett super-pålitligt sätt att mäta latens på. Pinga mot någon gemensam IP istället (exempelvis varandras publika IP, förutsatt att ni tillåter NAT-ping i era brandväggar/routrar) och jämför.

I övrigt skulle jag be polaren testa att stänga av först QoS, och sen brandväggen, i sin router, och testa om respektive åtgärd gör någon skillnad.

Bra tips, ska be han testa!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Högst troligt, det är telias egna router, kan ta med min och låta han prova nån dag

Bra tips, ska be han testa!

Skall man göra relevanta bredbandsmätningar på sin fiber skall man mäta med kabel. Är det det han har gjort? Det är alldeles för många parametrar som påverkar om man klagar på dålig fart på sin wifi... Grannars nät, micro, DECT telefoner med mera med mera!

Telias router routar trafiken bra. Punkt. Däremot så är AP delen inte något vidare bra, men köper man och hänger på en vettig AP, och slår av RGWns wifi, på den så är det inga problem.