Råd önskas, förbättra nuvarande filbackupplösning

Permalänk
Medlem

Råd önskas, förbättra nuvarande filbackupplösning

Hej, skulle behöva lite synpunkter om vad ni tror om mitt förslag på backupsystem och om jag borde tänka annorlunda.

Har idag cirka 500 GB filer (mest foton/video) som jag sparar på följande sätt:

Nas #1, onsite: synology dual bay (nyttjar endast 1 disk). Här sparas allt i första hand.
Nas #2, offsite: synology single bay. Till denna görs backuper med jämna mellanrum.
PC: alla filer lagras även här, backup sker manuellt varje månad.
Usb HD: endast inkopplad under backup. alla filer lagras även här, backup sker ett par gånger per år.

Min fråga är om ni tycker att detta är tillräckligt?

Min idé är att även skaffa molnlagring (1TB) från Google drive eller Microsoft OneDrive och även köra systematisk backup till detta från Nas #1. Prisökning skulle vara cirka 800 kr/år. Smidigheten i detta vore enormt, synology kan automatiskt backa upp varje natt eller liknande och jag behöver aldrig oroa mig för konfigurering, nätändringar eller annat "kul" som en offsite kan innebära.

Permalänk
Medlem

Hur sker kopieringen mellan enheterna? Skulle du märka om en del filer raderats av misstag eller kommer det bara synkas vidare och raderas på b säkerhetskopian också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"PC: alla filer lagras även här, backup sker manuellt varje månad."
Låter som att vad du vill uppnå är backup av PCns foton/video filer?

Så, backupårdningen går i stil med;
Dator > Nas1 > Nas2 ?

Det är väl inga dirket fel med det, men, allt som går manuellt måste också underhållas.
Med "sker manuellt varje månad" betyder det att du Skulle kunna tappa 1månad-1dags data, i värsta fall?

En notering är "synology dual bay (nyttjar endast 1 disk)", betyder det här att du bara har en disk i NASet? och på så sätt inte har lagringen redundant? En till disk i RAID1 konfiguration är en stark rekommendation.
Detsamma gäller Nas2.

Gällande Offsite på PC sidan;
Backblaze är starkt rekommenderat- https://www.backblaze.com/cloud-backup.html
Det går på hela 5$/månad/enhet, men oändlig mängd data.
Det är betydligt billigare än Drive / OneDrive, men ja, det inkluderar inte alla finesser som Drive/OneDrive har, då de är fildelning/hantering/lagring tjänster, inte backupsystem.

Med Backblaze B2 kan du låta Nas1 putta data dit direkt, dvs, byt ut Nas2 i slingan- https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage.html

Permalänk
Medlem

Du har samma fil på typ 4 ställen mha. backupper - det är mer än 99% av alla som faktiskt gör någon backup alls då få orka hålla ordning på mer än 3 kopior på 3 olika media.

Använd molntjänst om du ser fördel med det - men tänk på att molntjänst betraktas som något som alltid kan förloras precis när som helst[1] och se till att allt som finns på molntjänst också finns kopia på dina diskar hemma eller så snart som möjligt om filer har sänts upp på molntjänst först.

Molntjänst kräver också att du har anständig lina och att tex. köra på en ADSL med bara 1 MBit som max i upplänk kan resulterar att backuppen aldrig blir klar trots att det går månader - av enkla anledningen att det fyller på mer förändringar per dag än det hinner att kopiera upp.

blackblazes klient för 5$ har för mig fungerat sämre än att köra via duplicati och via blackblaze B2 via ADSL enligt ovan, men även sistnämnda för en 'c-disk-backup' tar sin rejäla tid, (typ 4-8 timmar) bara för en vanlig backup - medans kör man samma sak mot en nätverksvolym så handlar det om 3-12 minuter...

En sak till, blackblazes klient och 5$/månaden tar bara klientdatorns fysiska diskar, inga nätverksvolymer (om man inte gömmer dessa som ISCSI-diskar då det uppfattas som fysiska diskar av windows och därmed också av klienten) med duplicati och B2 så finns inga sådana begränsningar då man betalar för upptagen plats.

Den andra saken att fundera på är hur fungerar din lagringsstrategi om du får ransomware på någon klientdator och den får verka oupptäckt under någon månad (tex. när du är på en semester och inte ser det i tid) och ett antal automatiska backupsessioner hinner utföras under den tiden

dvs. har du generationsbackupper och backupper lagrade på ställen där windows inte kan komma åt alls ?? (eftersom det är via window och mac som en angrepp kommer att utföras till 99.99% sannolikhet)

Folk bli arga när en disk havererar och förlorar en massa data och under många år efter svartmåla en viss tillverkare av hårddiskar för att de själva varit ignoranta och inte skött sina backupper - men en ransomware ger ännu djupare trauman för den gruppen som ändå gör backupper och upptäcker för sent att även deras backupper har blivit överskrivna av ransomware som började arbeta samma sekund de anslöt USB-sladden för sin externa backupphårddisk/USB-sticka till datorn...

Jag skulle lägga in en stor HD på den andre slotten i din NAS#1 och med rsync spegla innehållet för nätverket den synliga delen av data mängden på den förste disk och sedan med 'cp -laR dir1 dir2' göra hårdlänkade direktorys på daglig basis via den speglader direktoryn och med script och 'mv' sedan rotera dessa så att man har typ 30 eller 60 dagars daglig historia på sina backupper. - hårdlänkade direktory-kopior tar nämligen ingen extra plats på disken (förutom filer som läggs till och/eller ändras) och rsync bryter alltid en hård länk om någon fil är förändrad på något sätt.

Det finns en del färdiga script för den typen av management - men kan vara lärorikt att göra sådan själv också - och gör man det på helt ny disk i sin NAS som inte syns över nätverket så är labrationerna relativt ofarliga om det inte skulle bli rätt på en gång.

Har du snapshot på din NAS (dvs. är ofta baserad på btrfs som filsystem) så är den delen lämplig att att aktivera då en snapshot är totalt oberoende vad som sedan händer med diskimagen man tog snapshoten ifrån - det är bokstavligen som att klona ett helt filträd utan att det tar mer plats på disken och båda kan sedan modifieras fritt utan att påverka varandra (ny data tar dock ny diskplats)

[1] tex. får kontot stängt pga ett luddigt 'otillåten aktivitet på kontot' och det kan vara väldigt mycket trassel att få tillbaka denna igen - om det är möjligt alls vill säga.

Microsoft-användare har råkat ut för sådant och en del har aldrig lyckats får tillbaka sina data igen då de bara hamnar i supportringar som bara skickar till varandra och hoppas att kunden tröttnar...

Permalänk
Medlem

solarwinds krypteradea molnbackup. Snabb och enkel att installera. bra pris.