Surfplatta till stora pdf-filer

Permalänk
Medlem

Surfplatta till stora pdf-filer

Tjo! Inga erfarenheter av surfplattor och behöver en nu till mina studier. Ska mestadels läsa böcker i pdf-format och de är uppåt ca 200 MB ibland. Många stora medicinböcker, anatomi och fysiologi med många stora bilder. Vet inte hur krävande detta är men vill vara säker på att det flyter bra när man scrollar runt. Vill att texten ska vara skarp då det oftast är liten text kombinerat med bilder. Sedan är bra batteritid en prio. Ska använda den under tre års studier och vill inte behöva byta nästa år, så hyfsat framtidssäker alltså.

Var in på mediamarkt och tittade lite snabbt idag och kom fram till att 8" kändes perfekt så vill varken ha större eller mindre. Har inte stor budget och hoppas det ska duga med en billigare för mitt ändamål.

Skulle Lenovo Tab 4 fungera? Kostar 1090 kr på Netonnet -> https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-tab-4-8w... . Känner mig lite tveksam till upplösningen på 1280 x 800 men det kanske räcker i den storleken?

Även kollat lite Xiaomi Mi Pad 4 som ser ut att vara ett vrålåk jämfört med Lenovo Tab 4, men för dubbla priset då. Är det värt dubbla pengen i mitt fall? -> https://www.honorbuy.com/1469-xiaomi-mi-pad-4-64gb-tablet-bla...

Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

För bra flyt så är det nog bara den senaste ipaden som funkar ok. Jag ska inte ta gift på detta men det är intrycket jag har fått efter att sneglat på surfplattor men knappt använt någon själv. Just kombinationen stora pdf:er med bilder + bra flyt verkar fullkomligen äta prestanda. Och där ligger Apples A10x(?) chip i en klass för sig i mobila enheter.

Permalänk
99:e percentilen

Läser själv mycket på plattan och har den dessutom som mitt enda anteckningsblock (med Apple Pencil).

Som @Olegh skriver: Apples systemkretsar äter faktiskt allt annat till frukost. Sedan har ju iPad Pro 120 Hz-panel och 240 Hz-digitizer, så flytet är verkligen i en helt egen klass. Hur viktigt det är för dig när du ska läsa böcker är svårt för oss att säga, men skillnaden är avsevärd.

Jag hade iallafall inte gått för 1280 × 800 på 8 tum om jag skulle läsa mycket. Min platta har 2224 × 1668 på 10,5 tum och det är inte "perfekt skärpa".

Nu är ju iPad Pro väldigt dyr. Vad tror du om en vanlig iPad eller iPad Mini?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

För bra flyt så är det nog bara den senaste ipaden som funkar ok. Jag ska inte ta gift på detta men det är intrycket jag har fått efter att sneglat på surfplattor men knappt använt någon själv. Just kombinationen stora pdf:er med bilder + bra flyt verkar fullkomligen äta prestanda. Och där ligger Apples A10x(?) chip i en klass för sig i mobila enheter.

Jag tycker viktigaste egenskapen för en såda enhet är att den är i princip A4-format, så att man slipper skrolla på sidorna. PDF-dokument av varierande slag är ofta anpassade för att skrivas ut och läsas i detta format. Det är ju iof. dyrt, men ska man inte ha det tycker jag att man kan vara utan.

Tips:
https://www.sony.com/electronics/digital-paper-notepads/dpt-s...

Exemplet ovan arbetar med elektronisk bläck (antar jag), vilket gör att det blir behagligare att läsa, däremot tror jag att det blir svartvitt så att säga.

Permalänk
Inaktiv

Nu var det många år sedan jag jobbade så på en surfplatta, men en smart pdf läsare läser endast in det som behövs.

Problemet jag tycker är att det är för omständighet rent praktisk att jobba och göra anteckningar på en surfplatta. Detta leder till att om jag ska läsa pdf på min surfplatta så fjärrstyr jag en dator och läser på den. Så jag tycker fokus ska vara att hitta en grym pdf-läsare, men finesser som man borde ha. Förutom bookmark, markera texter, skriva anteckningar i pdf filen så kanske man vill kopiera ut en del från en pdf fil på surfplattan.

Mitt råd är låna en surfplatta av en bekant och testa dina pdf-filer, det är inte så superstor skillnad på en bättre surfplatta från 2012 och en ny för ändamålet. -Alltså ni kör samma program, programmen har samma brister, sedan är det kanske lite snabbare på en ny men jag tycker du ändå pratar om saker som borde vara lättdrivna.

Angående iPad så kräver operativsystemet sin person, många som mig står ej ut med dem.

*edit*
Pdf läsare = pdf program i surfplattan.

Permalänk
Medlem

Har visserligen bara erfarenhet av E-ink plattor för läsning av PDF:er men då har jag upplevt 9.7" obekvämt litet om man inte zoomar in. Men att zooma in är mycket smidigare på vanliga plattor och kanske kan funka. Men vad som passar dig bäst kan bara du avgöra. Mitt tips är att du tar reda på hur det känns att läsa en PDF-fil på 8 tum innan du slår till.

Edit: såg nu Johans inlägg, en smart PDF-läsare kanske löser problemet

Permalänk
Medlem

Vänta till på tisdag och se vad Apple presenterar.
Ryktena pekar på en ny mini, stämmer det är det nästan garanterat det bästa du kan hitta i den storleken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Har visserligen bara erfarenhet av E-ink plattor för läsning av PDF:er men då har jag upplevt 9.7" obekvämt litet om man inte zoomar in. Men att zooma in är mycket smidigare på vanliga plattor och kanske kan funka. Men vad som passar dig bäst kan bara du avgöra. Mitt tips är att du tar reda på hur det känns att läsa en PDF-fil på 8 tum innan du slår till.

Edit: såg nu Johans inlägg, en smart PDF-läsare kanske löser problemet

Jag har länkar till 13-tums, vilket är lagom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funiculus:

Har visserligen bara erfarenhet av E-ink plattor för läsning av PDF:er men då har jag upplevt 9.7" obekvämt litet om man inte zoomar in. Men att zooma in är mycket smidigare på vanliga plattor och kanske kan funka. Men vad som passar dig bäst kan bara du avgöra. Mitt tips är att du tar reda på hur det känns att läsa en PDF-fil på 8 tum innan du slår till.

Edit: såg nu Johans inlägg, en smart PDF-läsare kanske löser problemet

Runt 2007 om jag minns rätt var jag mycket inne för E-ink plattor, jag köpte flera stycken när de blev bättre. Alla fungerade bra för böcker gjorda för dem(epub etc), men pdf filer var de för sega för. Alltså det gick ju läsa, men det var svårt att snabbt bläddra fram och tillbaka. Det blev att min ebook blev liggande i en låda.
Nu över 10år senare är e-ink såklart extremt mycket bättre, men när jag ej imponeras på mina surfplattor så är jag skeptisk.

Med PDF-läsare i mitt förra inlägg så syftar jag på programmen till surfplattorna, kolla in var den bästa pdf-läsaren finns. Det kan vara på android eller ios, jag vet inte. Det är detta jag tycker är viktigast, några Hz hit eller dit på en skärm, såvisst läser man över 60 sidor per sekunden som stålmannen så behövs detta.

*edit*
De absolut billigaste Androidplattorna har nog en skärm därefter som gör att man kan bli trött av att läsa. Alltså kostar surfplattan 1000kr så får de dra in på allt. Så om du ska läsa väldigt mycket kan det vara värt att lägga ner mer pengar för detta. Ett väldigt enkelt sätt är att gå upp i skärmstorlek som du ej ville, då 10" per definition blir större bild att läsa från.

Permalänk
Medlem

Det enda syftet med mitt inlägg var att beskriva svårigheterna med att läsa PDF:er på en liten skärm. En större skärm löser förstås problemet men TS verkade ha siktet inställt på en 8-tummare.

@anon159643 inte för att debattera för E-ink, håller med om att de fortfarande är mycket långsammare och bökigare på många sätt. Men det finns E-ink plattor med Android.

@Fetskaft om du är Tele2-kund skulle jag åtminstone överväga detta erbjudande: https://www.tele2.se/surfplattor/samsung-galaxy-tab-a-10. 10 tum för 984 kr med avbetalning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tydligt att de flesta inte gillar billiga plattor. Ska se om någon jag känner äger en platta så jag kan prova några böcker på. Annars får jag ta och köpa en på öppet köp på Netonnet och se hur det fungerar. Min telefon är en Oneplus 5 och jag kör med ett program som heter eReader Prestigio på den och det flyter väldigt fin, men det blir ju ett evigt zoomande in och ut för att manövrera och läsa så en större skärm behövs. Provade som sagt en 8-tummare lite idag och tyckte det kändes bra. Ska släpa runt på plattan en hel del så vill inte ha för stor.
Ja ja! Inte lätt detta. Får läsa runt lite tester och försöka prova mig fram.
Tack för input!

*EDIT*
Kanske värt att vänta till black friday och se om det dyker upp något lämpligt!?

Permalänk
Medlem

Attans! Nu sitter jag med fingret på avtryckaren och är nära beställa iPad 6:e generationen med pencil för 4600 kr. Liiiite över den budget jag satte från start. Sitter med Windows PC hemma. Kommer det bli problem med filer mellan enheterna? Sparar mina böcker på Onedrive, finns det väl fungerande till iPad? Kommer det fungera bra att göra anteckningar, markeringar osv i pdf-filer?

Svettigt detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Attans! Nu sitter jag med fingret på avtryckaren och är nära beställa iPad 6:e generationen med pencil för 4600 kr. Liiiite över den budget jag satte från start. Sitter med Windows PC hemma. Kommer det bli problem med filer mellan enheterna? Sparar mina böcker på Onedrive, finns det väl fungerande till iPad? Kommer det fungera bra att göra anteckningar, markeringar osv i pdf-filer?

Svettigt detta!

Dotterns skola kör med IPads 2018 och jag skaffade en Logitech Crayon för 600kr till henne. Funkar hur bra som helst, finns inget som klår den kombinationen (om du inte då går upp till iPad Pro ). Kolla blocket i dagarna, lär ju komma ut en drös med beg iPads efter dagens Apple event med nya iPads.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Attans! Nu sitter jag med fingret på avtryckaren och är nära beställa iPad 6:e generationen med pencil för 4600 kr. Liiiite över den budget jag satte från start. Sitter med Windows PC hemma. Kommer det bli problem med filer mellan enheterna? Sparar mina böcker på Onedrive, finns det väl fungerande till iPad? Kommer det fungera bra att göra anteckningar, markeringar osv i pdf-filer?

Svettigt detta!

Onedrive fungerar fint, vilka filer som fungerar beror på om det finns appar för dem.

PDF är absolut inga problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Dotterns skola kör med IPads 2018 och jag skaffade en Logitech Crayon för 600kr till henne. Funkar hur bra som helst, finns inget som klår den kombinationen (om du inte då går upp till iPad Pro ). Kolla blocket i dagarna, lär ju komma ut en drös med beg iPads efter dagens Apple event med nya iPads.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg den pennan men den verkar kosta nästan lika mycket som Apple Pencil och saknar tryckkänslighet om jag förstått det rätt. Ser inte riktigt varför man ska välja den framför Apple!?

Skrivet av Json_81:

Onedrive fungerar fint, vilka filer som fungerar beror på om det finns appar för dem.

PDF är absolut inga problem.

Låter bra det!

Fick syn på denna platta från Huawei -> https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/huawei-mediapad...
2990 kr och penna inkluderad. Kanske inte håller samma klass som iPad men verkar ju ändå vara ganska vettig. Ska iväg och försöka klämma och känna på båda idag så får vi se vad jag väljer.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det blev en standard iPad (2018) med Apple Pencil och det fungerar perfekt. Tog ner en app som heter PDF Viewer, inte testat några andra, drog ner mina tyngsta böcker från OneDrive och det flyter enormt bra. Största boken är på 200 MB och över 1200 sidor men det laggar inte det minsta. Slår upp ord i lexikon, skriver noteringar och markerar text hur smidigt som helst. Är en ren fröjd att plugga.

Min första produkt från Apple och den levererar verkligen. MEN! Jag kommer inte skaffa en iPhone!