IBM köper Red Hat för dryga 310 miljarder kronor

Permalänk
Hedersmedlem

IBM köper Red Hat för dryga 310 miljarder kronor

Under eftermiddagen började rykten florera online att IBM var i sluttampen i samtal med Red Hat om ett förvärv.. [Källa]

Senare under Kvällen släpptes bomben och en av de större förvärven inom IT-branschen presenterades på Red Hats hemsida där de berättar om upphandlingen som uppgår till omkring 310 miljarder svenska kronor.

I pressmeddelande framkommer följande:

  • Red Hat kommer drivas separat och fungera som det gör idag.

  • IBM kommer fortsatt bidra till alla open source projekt som Red Hat idag bidrar till.

  • IBM blir den största aktören på Hybrid cloud marknaden.

Under morgondagen kommer Red Hat gå ut med information till partners och kunder hur framtiden ser ut. Informationen kommer släppas imorgon måndag 13:30 (svensk tid) och kan ses här: https://www.ibm.com/investor/events/ibm-acquires-redhat102018...

Hela press releasen kan hittas här: https://www.redhat.com/en/about/press-releases/ibm-acquire-re...

Kort efter att nyheten slog internet med storm gick Red Hats CEO Jim Whitehurst ut med ett email till partners där han berättar om den otroliga historian och tillväxten företaget varit med om. Mailet i sin helhet kan läsas på Red Hats blogg: https://www.redhat.com/en/blog/red-hat-ibm-creating-leading-h...

Detta Inlägg uppdateras löpande med mer information.

Vad tror övriga medlemmar? är vi på väg mot en ny revolution?

la till mer info
Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det troligen som alltid när konkurrens försvinner och någon blir för stor på sin marknad, priserna går upp och tjänsten/varan blir sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av difi:

Tyvärr blir det troligen som alltid när konkurrens försvinner och någon blir för stor på sin marknad, priserna går upp och tjänsten/varan blir sämre.

Vad har du fått det ifrån, när Oracle köpte upp java så gick det bra. Såpas bra så de kunde smitta ner miljontals datorer med malwaret ask när de skulle installera/uppdatera java:
https://www.idg.se/2.1085/1.630990/microsoft-fimpar-ask-toolb...

Annars Red Hat får mig att tänka på runt 1997, då den ingick i med många datortidningar och det var det linux de flesta kände till. Nu idag hr jag inte hört någon nämna Red Hat på typ 15år.
Men de äger säkert skitmycket som jag ej känner till, sedan jobbar jag ej heller med linuxmiljöer så..

*edit*
På deras hemsida: https://www.redhat.com/en/about/press-releases/ibm-acquire-re...

IBM TO ACQUIRE RED HAT, COMPLETELY CHANGING THE CLOUD LANDSCAPE AND BECOMING WORLD’S #1 HYBRID CLOUD PROVIDER

Cloud är framtiden, där finns det mycket pengar att tjäna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av difi:

Tyvärr blir det troligen som alltid när konkurrens försvinner och någon blir för stor på sin marknad, priserna går upp och tjänsten/varan blir sämre.

Skrivet av anon159643:

Vad har du fått det ifrån, när Oracle köpte upp java så gick det bra. Såpas bra så de kunde smitta ner miljontals datorer med malwaret ask när de skulle installera/uppdatera java:
https://www.idg.se/2.1085/1.630990/microsoft-fimpar-ask-toolb...

Annars Red Hat får mig att tänka på runt 1997, då den ingick i med många datortidningar och det var det linux de flesta kände till. Nu idag hr jag inte hört någon nämna Red Hat på typ 15år.
Men de äger säkert skitmycket som jag ej känner till, sedan jobbar jag ej heller med linuxmiljöer så..

Vi har ju andra uppköp som skett inom branschen som inte förändrat allt för mycket.
Senaste är ju Github som köptes av Microsoft.
Red Hat är ju även ett företag som bidrar mycket kod till open source projekt som exempelvis openstack samt kubernetes som används av dem själva men även en stor mängd andra företag.

Vi får hoppas på det bästa. De har ju gått ut med att Red Hat kommer fungera i stort sett som idag.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars Red Hat får mig att tänka på runt 1997, då den ingick i med många datortidningar och det var det linux de flesta kände till. Nu idag hr jag inte hört någon nämna Red Hat på typ 15år.
Men de äger säkert skitmycket som jag ej känner till, sedan jobbar jag ej heller med linuxmiljöer så..

När vi kompilerade våran kod i gymnasiet på tidigt 2000-tal så fick man välja på att reboota till just Red Hat (vissa körde Fedora med) eller vänta på att en dator med licens blev ledig. Har inte rört varken Red Hat eller Fedora sedan dess dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars Red Hat får mig att tänka på runt 1997, då den ingick i med många datortidningar och det var det linux de flesta kände till. Nu idag hr jag inte hört någon nämna Red Hat på typ 15år.
Men de äger säkert skitmycket som jag ej känner till, sedan jobbar jag ej heller med linuxmiljöer så..

Nej, jobbar man inte med linuxmiljöer så kanske man har lyckats slå dövörat till och blundat hårt. I enterprisemiljöer är RedHat det enda vettiga valet om man vill ha QA och support värd namnet, tyvärr.

---

Gällande affären så kan jag väl inte säga att jag blev jätteöverraskad, men ja ... Knappast något att hurra över är jag rädd för spontant. Det här med "ska drivas vidare separat och fungera som idag" låter alltid bra på pappret, men det brukar för det mesta bara gälla tills dess att de nya ägarna bestämt sig för vad de ska göra utav det hela.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Frågan är Hur detta kommer påverka Fedora i slutändan?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kul att ett mjukvaruföretag som byggts upp huvudsakligen på open source Linux kan var värt 310 milijarder.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Huvudsakligen så besitter de på värdefull kunskap och folk för att effektivt utnyttja mjukvaran, som råkade vara open source

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

Frågan är Hur detta kommer påverka Fedora i slutändan?

Tror du att det finns skäl för IBM att förändra något, om avtalet tillåter det vill säga? Konceptet med sponsrat community-projekt har ju bevisligen fungerat i många år och Fedora har aldrig varit ett hot mot Red Hats affärsmodell. Jag tror Fedora fortsatt ger mer valuta för pengarna än det kostar. Att så pass många främst använder Fedora för skrivbordet stör nog inte IBM. CentOS är kanske mer speciellt och även det sponsrat av Red Hat.

I slutändan borde dessa projekt inkräkta på IBM:s affärer. IBM:s kundkrets är knappast de som väljer att drifta utan support och långa kontrakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Kul att ett mjukvaruföretag som byggts upp huvudsakligen på open source Linux kan var värt 310 milijarder.

Är det? Tror vi har en till som slått dövörat till och blundat hårt här för vi snackar trots allt om världens ledande OS med råge. Man vet att M$ har förlorat när de själva skiftar över fokus till att basera sina tjänster på Linux. Desktop är den enda marknaden där Windows fortfarande har en stor marknadsandel och det är inte en så stor marknad som du kanske tror. Hela internet drivs av Linux i princip. Världens 500 just nu snabbaste superdatorer kör alla Linux samtidigt som de flesta mobila enheter och allt däremellan utom desktop kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kul att ett mjukvaruföretag som byggts upp huvudsakligen på open source Linux kan var värt 310 milijarder.

Open Source: - Inte lika med gratis.
Tror inte man kan uppskatta hur mycket Open Source (OSS) mjukvara faktiskt vore värt i dagsläget.
Än mindre då det inte förs någon användarstatistik över det likt för mer kommersiella aktörer (Microsoft/Apple)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

@CFSsss: Huvudsakligen så besitter de på värdefull kunskap och folk för att effektivt utnyttja mjukvaran, som råkade vara open source

Låt oss inte glömma att någon ska utveckla mjukvaran också. Linux idag är inte ett hobby-OS utvecklat i någons källare i en svensktalande del av Finland. Det kanske började på det sättet men som det ser ut idag utvecklas det av professionella programmerare varav många jobbar på olika storföretag så som Red Hat, Intel, AMD, Google, Valve och till och med M$ och många andra. Red Hat's kunder behöver inte bara support, de behöver även mjukvara som gör det de behöver och även om det är open source så finns det kunder som är villiga att betala gott för det. Bara Linux-kerneln i sig har tusentals aktiva programmerare och för många av dem är det ett heltidsjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kul att ett mjukvaruföretag som byggts upp huvudsakligen på open source Linux kan var värt 310 milijarder.

Och vad tror du licens kostnaden för Red Hat är? Bara för att det är open-source betyder det inte att det är gratis, läs upp om vad Open-Source innebär egentligen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Är det? Tror vi har en till som slått dövörat till och blundat hårt här för vi snackar trots allt om världens ledande OS med råge. Man vet att M$ har förlorat när de själva skiftar över fokus till att basera sina tjänster på Linux. Desktop är den enda marknaden där Windows fortfarande har en stor marknadsandel och det är inte en så stor marknad som du kanske tror. Hela internet drivs av Linux i princip. Världens 500 just nu snabbaste superdatorer kör alla Linux samtidigt som de flesta mobila enheter och allt däremellan utom desktop kör Linux.

Skrivet av krigelkorren:

Open Source: - Inte lika med gratis.
Tror inte man kan uppskatta hur mycket Open Source (OSS) mjukvara faktiskt vore värt i dagsläget.
Än mindre då det inte förs någon användarstatistik över det likt för mer kommersiella aktörer (Microsoft/Apple)

Skrivet av Philippk:

Och vad tror du licens kostnaden för Red Hat är? Bara för att det är open-source betyder det inte att det är gratis, läs upp om vad Open-Source innebär egentligen...

Vilken tråkig ton. Jag tolkar det som att CFSsss tycker att det är roligt att ett företag som jobbar med open source mjukvara har lyckats så bra, men vad vet jag. Varför lägger ni ord i munnen på användaren och påstar det ena och det andra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon228747:

Vilken tråkig ton. Jag tolkar det som att CFSsss tycker att det är roligt att ett företag som jobbar med open source mjukvara har lyckats så bra, men vad vet jag. Varför lägger ni ord i munnen på användaren och påstar det ena och det andra?

Klart det är roligt, men om jag känner detta forumet rätt så var CFSsss's inlägg menat som sarkasm, men sarkasm är svårt på internet så vad vet jag.

"open source Linux kan var värt 310 milijarder."

Själv skulle jag inte uttrycka det så om jag inte var sarkastisk. Jag hade skrivit "är värt".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon78208:

Klart det är roligt, men om jag känner detta forumet rätt så var CFSsss's inlägg menat som sarkasm, men sarkasm är svårt på internet så vad vet jag.

"open source Linux kan var värt 310 milijarder."

Själv skulle jag inte uttrycka det så om jag inte var sarkastisk. Jag hade skrivit "är värt".

Personligen tolkade jag det som att det är ironiskt/kul/you name it att ett företag vars affärsmodell baserar sig på Open-Source kan tjäna & vara värt så mycket, såg ingen direkt sarkasm i det.

Det som gör att jag tolkar det ironiskt är att så många företag håller stenhårt på sina patenter, propritära mjukvaror o.s.v. och sedan kommer någon tjomme som baserar hela sin verksamhet på något alla kan ta del av och går om dom med magnitud

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"What do you get when you add a Red Hat to Big Blue?"
"A Big Purple Hat"

Många som har följt vad som hänt på andra företag som IBM köpt upp är upprörda. De är rädda att Red Hat kan komma att minska ner på sin utveckling och säga upp personal. När sånt händer brukar nyckelpersoner också söka sig vidare. Det har hänt så många gånger att det kallas "Blue-Washing" (efter Big Blue - ett smeknamn på IBM).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Vilken tråkig ton. Jag tolkar det som att CFSsss tycker att det är roligt att ett företag som jobbar med open source mjukvara har lyckats så bra, men vad vet jag. Varför lägger ni ord i munnen på användaren och påstar det ena och det andra?

Det som @anon78208 skrev.

OnT: Kan väl inte påstå att jag blev mäkta imponerad av denna nyhet... Tror inte att de här med stora bolag köper upp mindre bolag för att tillskansa sig stora marknadsandelar är så hälsosamt i längden.

Det som faktiskt är en smula ironiskt i sammanhanget är väl dem som migrerat från t.ex. AIX system till RHEL och snart kommer att kunna se sig som IBM:are igen! -Blir SUSE nästa steg för dem kanske?

Får se om IBM lyckas hålla fingrarna borta från kakburken eller om de lägger sig i och nystar in RH i typisk IBM-anda.
Ska bli synnerligen intressant att följa utvecklingen alt. avvecklingen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

@krigelkorren: Jag hoppas att dom inte går "full Oracle" och mördar allt som är bra med bolaget likt det oracle gjorde med Sun. (rip)

Permalänk
Medlem

@anon228747: Precis! -Never go full Oracle!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Undrar om det kommer innebära att Red Hat lägger mer fokus på POWER9?

Permalänk
Medlem

Det kanske går för IBM som Novell (köpte Suse en gång i tiden).
Nu finns väl bara Suse kvar som bolag =).

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Vilken tråkig ton. Jag tolkar det som att CFSsss tycker att det är roligt att ett företag som jobbar med open source mjukvara har lyckats så bra, men vad vet jag. Varför lägger ni ord i munnen på användaren och påstar det ena och det andra?

Tack. Japp, jag menar bara att det är kul / anmärkningsvärt / intressant / häftigt att det finns så mycket pengar att tjäna på att skapa distributioner och driva vad som egentligen är ett renodlat supportföretag. Vem som helst kan ju relativt enkelt kopiera redhats Linux (modifiera lite och döpa om) och deras företagsmodell.

Skulle egentligen inte bli förvånad om det uppstår ett nytt "redhat" företag (bluehat? haha) nu som är frikopplat från IBM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Det kanske går för IBM som Novell (köpte Suse en gång i tiden).
Nu finns väl bara Suse kvar som bolag =).

Ibm är nog för stora och breda för att falla på ett enkelt sätt men visst allt kan hända på tex 100 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Tyvärr blir det troligen som alltid när konkurrens försvinner och någon blir för stor på sin marknad, priserna går upp och tjänsten/varan blir sämre.

Azure är nästan de facto för cloud inom IT och AWS är på andra plats. Jobbar som it-konsult och har aldrig hört Red hat nämnas bland de alternativ som läggs fram för cloud tjänster.
Tror att IBM i det här fallet eventuellt kan bumpa upp Red hats cloud tjänster nån nivå. Särskilt om de kan integrera det med deras AI tjänster.

Håller annars med dig om att förvärv av mindre verksamheter oftast leder till mindre innovation och sämre konkurrens . Men i det här fallet kan det tvärtom skapa ytterligare konkurrens på toppskiktet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nocto:

Azure är nästan de facto för cloud inom IT och AWS är på andra plats. Jobbar som it-konsult och har aldrig hört Red hat nämnas bland de alternativ som läggs fram för cloud tjänster.
Tror att IBM i det här fallet eventuellt kan bumpa upp Red hats cloud tjänster nån nivå. Särskilt om de kan integrera det med deras AI tjänster.

Håller annars med dig om att förvärv av mindre verksamheter oftast leder till mindre innovation och sämre konkurrens . Men i det här fallet kan det tvärtom skapa ytterligare konkurrens på toppskiktet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är väl ur ett svenskt perspektiv, eller hur? Sverige har av någon anledning kommit att sticka ut som ett mycket Microsoft-centrerat land. Om man endast ser till SaaS, ja då är Microsoft störst, fast det är ju inte riktigt den huvudsakliga marknaden för t ex IBM.

Om man slår ihop alla molntjänster dominerar AWS med stor marginal. Microsoft är då tvåa, men gapet ner till IBM och Google är klart mindre än gapet upp till AWS. Fast det är ändå med reservation för att mycket beror på urval av tjänster.

Red Hat är riktigt stora på servermarknaden och enligt uppgifter för 2017 hade de över 30% och de levererar också lösningar för molntjänster som huvudsak verkar vara riktade mot större slutkunder med anpassade lösningar. Så det skiljer sig lite ifrån hur de stora kolosserna arbetar.

Permalänk
Medlem

@backspace: Linux licensen säger väl att du måste släppa allt du gör open source (still skillnad från BSD), så i teorin ska borde det inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast det är väl ur ett svenskt perspektiv, eller hur? Sverige har av någon anledning kommit att sticka ut som ett mycket Microsoft-centrerat land. Om man endast ser till SaaS, ja då är Microsoft störst, fast det är ju inte riktigt den huvudsakliga marknaden för t ex IBM.

Om man slår ihop alla molntjänster dominerar AWS med stor marginal. Microsoft är då tvåa, men gapet ner till IBM och Google är klart mindre än gapet upp till AWS. Fast det är ändå med reservation för att mycket beror på urval av tjänster.

Red Hat är riktigt stora på servermarknaden och enligt uppgifter för 2017 hade de över 30% och de levererar också lösningar för molntjänster som huvudsak verkar vara riktade mot större slutkunder med anpassade lösningar. Så det skiljer sig lite ifrån hur de stora kolosserna arbetar.

Helt rätt det du skriver. Men när jag menar de facto så är det baserat på att större verksamheter väljer Azure före Aws. Ser man på ökning av markandsandelar så ser man även att Azure ökat mer t ex nu Q4 än Aws och jag misstänker att det kommer fortsätta vara så.
Men absolut rätt om storleken när man slår ihop alla tjänster.

Själv hoppas jag på att man slutar med molnlösningar pga säkerhetsrelaterade frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bjrk: Jag tänkte mer på sponsringen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX