Permalänk
Medlem

Död i7 7700K?

Har nyligen köpt en 7700K här på SweClockers som verkar strula.

Gjorde ett bygge med följande:
Asus Z270-P
7700K
AMD RX Vega 64
Crucial 2x4GB RAM
Samsung 850 SSD
Evga G2 750W

Datorn startade upp förbi post, började dock väldigt snart både bluescreena, tappa I/O och frysa även i bios.
Testade bios update, olika kombinationer av komponenter men samma resultat.
Provat olika RAM i olika slots.
Provat enbart iGPU.
Provat utan hårddisken.

Efter bios update så kommer jag inte in i bios alls utan kommer direkt till "Missing Operating System" .
Kylaren är en H60 och då jag kom åt bios verkade tempen vara runt 35-40.

Trodde det eventuellt var moderkortet som krånglade så provat göra ett bygge med ett Gigsbyte Z270-XP-SLI, satte då upp allt med en G3900 istället för 7700K och körde även här en bios update då jag hittade några som verkat haft problem med just biosversionen.

När jag sen bytte till 7700K hamnade jag dock i någon form av restartloop och kom ej åt bios.
Bytte tillbaka till G3900 och allt fungerade som vanligt igen.

Som det ser ut nu så kommer jag lämna in CPUn på garantin, men tar gärna emot tips och idéer på ifall jag kan ha missat något eller andra teorier!

Tack på förhand för svar!
/Ludde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddee:

Har nyligen köpt en 7700K här på SweClockers som verkar strula.

Gjorde ett bygge med följande:
Asus Z270-P
7700K
AMD RX Vega 64
Crucial 2x4GB RAM
Samsung 850 SSD
Evga G2 750W

Datorn startade upp förbi post, började dock väldigt snart både bluescreena, tappa I/O och frysa även i bios.
Testade bios update, olika kombinationer av komponenter men samma resultat.
Provat olika RAM i olika slots.
Provat enbart iGPU.
Provat utan hårddisken.

Efter bios update så kommer jag inte in i bios alls utan kommer direkt till "Missing Operating System" .
Kylaren är en H60 och då jag kom åt bios verkade tempen vara runt 35-40.

Trodde det eventuellt var moderkortet som krånglade så provat göra ett bygge med ett Gigsbyte Z270-XP-SLI, satte då upp allt med en G3900 istället för 7700K och körde även här en bios update då jag hittade några som verkat haft problem med just biosversionen.

När jag sen bytte till 7700K hamnade jag dock i någon form av restartloop och kom ej åt bios.
Bytte tillbaka till G3900 och allt fungerade som vanligt igen.

Som det ser ut nu så kommer jag lämna in CPUn på garantin, men tar gärna emot tips och idéer på ifall jag kan ha missat något eller andra teorier!

Tack på förhand för svar!
/Ludde

Är den delid ? iu så fall kolla så det intwe kommit ut flytande metall runtom. har hänt mig en gång. vara bara att rengöra sen göra om och göra rätt.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Tråden kanske passar bättre i supportforumet, mod får gärna flytta om möjligt!

Permalänk
Medlem

@jimsan8923:
Är till min kännedom ej delidad!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddee:

@jimsan8923:
Är till min kännedom ej delidad!

Hej. Ursäkta för sent svar. Hur har det gått för dig med CPU .

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Har du kollat efter böjda pins på modekortet ? kan vara någon form av skit som ligger på cpu på undersidan. testa att rengöra och se om du kan lägga in en äldre bios verision eller göra clmos på bios

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz