Permalänk
Medlem

Köpråd i TV-djungeln, 65" 12-18k

Hej!

Det börjar bli dags för ny TV men jag börjar känna mig helt vilsen i denna djungel. Jag har varit på Elgiganten och kollat på Philips 65PUS8303. Ser väldigt bra ut och jag gillar den enkla designen samt ambilight. Men när jag kom hem så slog det mig, var detta en QLED eller OLED TV? Efter att nu har kollat lite närmare på specifikationerna så verkar det "bara" vara en LED. Är det bara jag som tycker det känns fel att köpa en LED-TV 2018?

Trodde det var QLED och OLED som man köper idag, jag är dock mest inne på QLED med tanke på att det är billigare och bättre ljusstyrka.

Det jag är ute efter är följande:

  • 65"

  • Minst 100Hz

  • 12-18k

Tack på förhand!

// Anthon

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Spanat lite på den modellen och läst att det ska vara något som kallas nanoLED där LG står som paneltillverkare. Verkar lite klen i ljusstyrka men Tvn verkar ha fått bra betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta till black friday och se om LG:s B8 går för 20k.
Om du ska hålla dig under 18k skulle jag rekommendera Q7 från Samsung, om du har ett ljusfyllt vardagsrum. Om du inte har det kommer du älska OLED.

Permalänk

Nu är vi där igen som i många trådar där folk frågar vilken tv dom ska köpa 😤🙂
Man behöver INTE välja bort oled bara för man har ett lite ljusare vardagsrum blir lite irriterad på att folk går ut och inte rekommenderar oled pga av lite ljus i vardagsrummet!
Går hur bra som helst med oled i ljusare förhållanden man behöver inte sitta i källaren men inga fönster bara för man köper en oled!!!

Sitter själv på en oled i ett ljusare vardagsrum och ja det kanske blir lite mer reflexer /blänker lite mer men man blir ju van det och tittar förbi sånt med tiden. Och nu vinter tid är det ju ett mörker ut längre 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör inget förens Black Friday. Då kan du titta dig för om TV igen när allas priser är vettiga(re)

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Nu är vi där igen som i många trådar där folk frågar vilken tv dom ska köpa 😤🙂
Man behöver INTE välja bort oled bara för man har ett lite ljusare vardagsrum blir lite irriterad på att folk går ut och inte rekommenderar oled pga av lite ljus i vardagsrummet!
Går hur bra som helst med oled i ljusare förhållanden man behöver inte sitta i källaren men inga fönster bara för man köper en oled!!!

Sitter själv på en oled i ett ljusare vardagsrum och ja det kanske blir lite mer reflexer /blänker lite mer men man blir ju van det och tittar förbi sånt med tiden. Och nu vinter tid är det ju ett mörker ut längre 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast den enda anledning till att jag säger Q7 framför B8 är ju för att hans budget är 12-18k?
Visa mig en 65" OLED för <18k.

Läs gärna vad jag skriver.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Stylaren: "QLED" - det är något som Samsung kör med i reklamen för deras LCD-TV.

Alla konsument-TV-apparater idag är LCD-TV – förutom de som är OLED-baserade. Vilka då definieras som OLED.

LCD-TV finns sedan i två panelvarianter, IPS och VA-paneler. Bättre modeller använder kvantpricksteknik, quantum dot, som förstärkning till lysdioderna för högre ljusstyrka och större färgrymd, vilket används framför allt för HDR.

Sedan kallas dessa LCD-TV olika hittepåsaker för att man vill särskilja sig genom reklamen. "NanoLED" och "QLED" är påhittade ord som är aktuella. "LED-TV" är en gammal sådan benämning från skiftet från lysrör till lysdioder i bakgrundsbelysningen.

Men, men... jag har skrivit tonvis med artiklar i det ämnet och det kommer mer.

Philips PUS8303 är en LCD-TV med IPS-panel och lysdioder som använder sig av kvantpricksteknik för en större färgrymd. Den panel och tillhörande bakgrundsbelysning jag gissar används, är en välgjord konstruktion och ger därför en kontrastrik bild trots IPS-panel. Vad den saknar jämfört med en bättre VA-baserad, kvantpricksförstärkt LCD-TV och även mot en OLED är den höga ljusstyrka vilket är en nackdel för HDR.

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Fast den enda anledning till att jag säger Q7 framför B8 är ju för att hans budget är 12-18k?
Visa mig en 65" OLED för <18k.

Läs gärna vad jag skriver.

Nja som jag tyder 😉 så skriver du att om du har ett ljusfyllt rum så rekommenderar du q7 om han inte hade det skulle han köra på Oled. Och det är väl samma sak som jag skrev att många rekommenderar att man väljer bort oled pga av ljusfyllt rum och det är det jag tycker är fel 😉
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Stylaren: "QLED" - det är något som Samsung kör med i reklamen för deras LCD-TV.

Alla konsument-TV-apparater idag är LCD-TV – förutom de som är OLED-baserade. Vilka då definieras som OLED.

LCD-TV finns sedan i två panelvarianter, IPS och VA-paneler. Bättre modeller använder kvantpricksteknik, quantum dot, som förstärkning till lysdioderna för högre ljusstyrka och större färgrymd, vilket används framför allt för HDR.

Sedan kallas dessa LCD-TV olika hittepåsaker för att man vill särskilja sig genom reklamen. "NanoLED" och "QLED" är påhittade ord som är aktuella. "LED-TV" är en gammal sådan benämning från skiftet från lysrör till lysdioder i bakgrundsbelysningen.

Men, men... jag har skrivit tonvis med artiklar i det ämnet och det kommer mer.

Philips PUS8303 är en LCD-TV med IPS-panel och lysdioder som använder sig av kvantpricksteknik för en större färgrymd. Den panel och tillhörande bakgrundsbelysning jag gissar används, är en välgjord konstruktion och ger därför en kontrastrik bild trots IPS-panel. Vad den saknar jämfört med en bättre VA-baserad, kvantpricksförstärkt LCD-TV och även mot en OLED är den höga ljusstyrka vilket är en nackdel för HDR.

Stort tack för detta väldigt beskrivande svar!

Bara så jag tolkar allt rätt, 8303:n har alltså quantum dot? Kollade egenskaperna gällande denna TV på prisjakt och då står det att den inte har det. I och med detta får jag känslan av att jag borde kika på en annan istället som kanske har VA panel samt quantum dot?

Har du någon aning om hur 8303 jämnför sig emot Samsung Q7 etc?

Återigen, stort tack för hjälpen!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Stylaren: PUS8303 ska använda en panel med stor färgrymd och hittepåordet "NanoLED" i reklamen tyder på kvantprickar/quantum dot, liksom att det specificeras en större färgrymd, 90% av DCI-P3. Det är en IPS-panel och där finns det ingen lösning idag som går högt i ljusstyrka, utan det är troligtvis ≈400 nits. Så det är en produkt som prioriterar färgkvalitet men inte har dynamiken för riktigt bra HDR. Men det är rimligtvis en utmärkt TV ifall det är SDR-material som prioriteras.

Samsung Q-serien använder VA-panel och kvantprickar för både större färgomfång och högre ljusstyrka, över 1000 nits, så där finns dynamiken för HDR.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att istället kolla på Sony XE9005 och XF9005...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1