AMD avtäcker Vega Pro 20 och Vega Pro 16 för bärbara datorer – först ut i Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Vega Pro 20 och Vega Pro 16 för bärbara datorer – först ut i Macbook Pro

I november lanserar AMD sina första mobila grafikkretsar med Vega-arkitekturen i form av Vega Pro 20 och Vega Pro 16, vilka kommer dyka upp i Apples bärbara Macbook Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen.

Permalänk
Avstängd

Vega är ju byggt för apple, men det är surt för oss som är Anti det sura äpplet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kan man gissa att något liknande kommer i nästa APU generation? Ersättare till 2200g och 2400g alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Kan man gissa att något liknande kommer i nästa APU generation? Ersättare till 2200g och 2400g alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer nog vara fallet ja eftersom både 2200g och 2400g är Ryzen med Vegagrafik gen 1 i sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Det händer lite hos AMD i varje fall. Frågan är hur mycket AMD fick gå ner i pris för att få Apple att hoppa på tåget.

Nu när Apple snöat in sina användare på att VEGA är "the shit" borde AMD kunna släppa en VEGA 56 Apple Edition med ledbelyst Apple logga för 10K så de kan uppgradera sina stationära datorer till riktiga Apple priser

Permalänk
Avstängd

Ironiskt, AMD brukar vara priskungen när det kommer till pris/prestanda och nu har Apple börjat smida AMD-produkter.

Trevligt men ironiskt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ironiskt, AMD brukar vara priskungen när det kommer till pris/prestanda och nu har Apple börjat smida AMD-produkter.

Trevligt men ironiskt.

Ökar väl vinstmarginalen för Apple med billiga kretsar (även om vega inte varit billigt för konsumentet) men ger också AMD lite reklam som high end eftersom Apple valt deras kretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Apple har varit relativt lojala mot AMD. De utrustade sina datorer med AMD även under den mörka tiden (2015 däromkring).

Detta bottnar sig snarare i att samarbetet mellan Nvidia och Apple skar sig back in the days.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ironiskt, AMD brukar vara priskungen när det kommer till pris/prestanda och nu har Apple börjat smida AMD-produkter.

Trevligt men ironiskt.

Fast detta är väl inte fösta gången som Radeon komponenter dyker upp i Apples flora?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ironiskt, AMD brukar vara priskungen när det kommer till pris/prestanda och nu har Apple börjat smida AMD-produkter.

Trevligt men ironiskt.

Nu är det väl inte AMD som ska lastas för vad Apple får för sig att prissätta sina produkter för.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Ironiskt, AMD brukar vara priskungen när det kommer till pris/prestanda och nu har Apple börjat smida AMD-produkter.

Trevligt men ironiskt.

Apple har väl kört AMDs grafikkort de senaste 10 åren vad jag vet.
Eller ja även intels integrerade kretsar använts för en rad enheter men när det har behövts mer kraft så har apple använt AMDs grafikkretsar under många år i allt ifrån imacs, mac pros och macbook pros.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya diskreta grafikkretsar hoppas att dom dyker upp i många fler bärbara datorer.
Vill se hur bra dom presterar mot de AMD APU:er som finns med mindre vega kretsar.
Undrar även vilken Ryzen mobile krets som vore bästa att kombinera med de nya vega 16 och 20 om det kommer någon sådan kombo.
Men som alltid med mobila kretsar så är jag väldigt intresserad av effekt, värme och kylning då fläktljud inte bör vara störande i en laptop och inte heller påverka batteritiden speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Apple har väl kört AMDs grafikkort de senaste 10 åren vad jag vet.

Apple körde i många år med AMD i iMacen och nVidia i MBP, eller tvärtom. nVidia åkte ut ur 15" MBPn så sent som 2015, men då hade Apple stannat kvar med Kepler istället för Maxwell, och ersättaren var urgamla Cape Verde, så det bytet var garanterat inte planerat. Ryktet säger att nVidia inte vill skicka källkoden till drivrutinerna för Maxwell och senare till Apple eftersom de gör sina egna GPUer till iPad numer, och utan den koden kan Apple inte signera drivrutinerna för att skicka med. Där nånstans verkar det ha låst sig.

Sen anar man att Apple, precis som MS, vill se till att AMD överlever så de inte sitter med nVidia som enda alternativ.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Apple körde i många år med AMD i iMacen och nVidia i MBP, eller tvärtom. nVidia åkte ut ur 15" MBPn så sent som 2015, men då hade Apple stannat kvar med Kepler istället för Maxwell, och ersättaren var urgamla Cape Verde, så det bytet var garanterat inte planerat. Ryktet säger att nVidia inte vill skicka källkoden till drivrutinerna för Maxwell och senare till Apple eftersom de gör sina egna GPUer till iPad numer, och utan den koden kan Apple inte signera drivrutinerna för att skicka med. Där nånstans verkar det ha låst sig.

Sen anar man att Apple, precis som MS, vill se till att AMD överlever så de inte sitter med nVidia som enda alternativ.

Aha! Återinträdet av nvidia på mbp har jag missat helt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vega är ju byggt för apple, men det är surt för oss som är Anti det sura äpplet.

Surt? Är väl bra att AMD kan sälja sina produkter. Tror det gynnar även oss entusiaster.
Tycker det är fantastiskt att det sitter AMD i Xbox, Playstation, Wii U och Apple.

Skrivet av mpat:

Apple körde i många år med AMD i iMacen och nVidia i MBP, eller tvärtom. nVidia åkte ut ur 15" MBPn så sent som 2015, men då hade Apple stannat kvar med Kepler istället för Maxwell, och ersättaren var urgamla Cape Verde, så det bytet var garanterat inte planerat. Ryktet säger att nVidia inte vill skicka källkoden till drivrutinerna för Maxwell och senare till Apple eftersom de gör sina egna GPUer till iPad numer, och utan den koden kan Apple inte signera drivrutinerna för att skicka med. Där nånstans verkar det ha låst sig.

Sen anar man att Apple, precis som MS, vill se till att AMD överlever så de inte sitter med nVidia som enda alternativ.

De hade även problem med nvidia-GPUer ur 8000-serien som lödde loss sig och gick sönder. Tror aldrig Apple och nvidia kom överens runt detta.

Skrivet av anon162230:

Det händer lite hos AMD i varje fall. Frågan är hur mycket AMD fick gå ner i pris för att få Apple att hoppa på tåget.

Hoppa på tåget? Apple har kört mycket med AMD/ATi sen för alltid. Även om du så backar tillbaka till 90-talet kommer du hitta ATi-kort hos Apple. Ta gamla iBook-serien som exempel, den körde uteslutande på ATi i samtliga iterationer från 1999-2005.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

De hade även problem med nvidia-GPUer ur 8000-serien som lödde loss sig och gick sönder. Tror aldrig Apple och nvidia kom överens runt detta.

"Bumpgate", men Apple har kört nVidia igen efter det. Dessutom hade de samma problem Radeon 6000-serien i MBP producerade 2011-2012.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"Bumpgate", men Apple har kört nVidia igen efter det. Dessutom hade de samma problem Radeon 6000-serien i MBP producerade 2011-2012.

Problemet i sig drabbade många tillverkare, absolut inte nvidia-specifikt. Men som jag förstod det (sist jag grävde i det), var det ansvarsfrågan som det var problem runt mellan Apple och nvidia. Jag sitter inte på några länkar och det var nog närmast rykten än något annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

”Som väntat avtäcktes en ny Ipad Pro, som skalade bort hemknappen till fördel för en större skärm

Nä, fortfarande 12,9” men ett mindre format på plattan.

Skrivet av VadSaDu:

Ironiskt, AMD brukar vara priskungen när det kommer till pris/prestanda och nu har Apple börjat smida AMD-produkter.

Trevligt men ironiskt.

Börjat?! Apple har använt AMDs grafikkretsar i flera år.

Permalänk
Medlem

De här produkterna är bra nu, men jag ser dem mer som bas för nästa års motsvarigheter på 7nm. Samma typ av konstruktion, men mycket högre prestanda vid samma energiförbrukning.

Permalänk
Inaktiv

Gott hoppas vi ser vega 7nm i lite prisvärdare laptops 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hoppa på tåget? Apple har kört mycket med AMD/ATi sen för alltid. Även om du så backar tillbaka till 90-talet kommer du hitta ATi-kort hos Apple. Ta gamla iBook-serien som exempel, den körde uteslutande på ATi i samtliga iterationer från 1999-2005.

Många som har (negativa) åsikter om Apple här, men verkar vara rätt sällan de har särskilt god koll på vad de snackar om.

Som någon sade: ”Everyone has right to an informed opinion”.

Min fundering är om dessa nya AMD-kretsar kommer ersätta de befintliga i MacBook Pro, eller om det blir ett tillval.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Undrar om dessa Vega-kretsar lider av samma designmiss/problem som de för stationära..? Brist på riktig VP9-avkodning i hårdvaran.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

14nm känns såå Q3 2018 daaah!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Undrar om dessa Vega-kretsar lider av samma designmiss/problem som de för stationära..? Brist på riktig VP9-avkodning i hårdvaran.

Hmm... Har någon av dagens diskreta grafikkretsar hårdvarustöd för VP9 avkodning?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Även apples introduktion av stöd för externa grafikkort är enbart för amd.
De har idag inget stöd för Nvidia där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@myusername: och det finns en stor chans att dem "aldrig" kommer stödja Nvidia. i alla fall direkt ifrån apple då apple och nvidia har brokad med varandra för några år sen och nu har apple övergett nvidia. finns nog en större chans att apple hoppa på intel tåget om intel lyckas med sin diskreta gpu satsning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det jag gillar mest är att de heter 16 och 20, som berättar så mycket mer än X60, X80, X90. Vilken arkitektur och hur många beräkningsenheter.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Undrar om dessa Vega-kretsar lider av samma designmiss/problem som de för stationära..? Brist på riktig VP9-avkodning i hårdvaran.

De kodar av VP9 som ett program på shaders. Detta drar mer energi än att ha dedikerad hårdvara till det, men är mer flexibelt. Spelar inte så stor roll i det här fallet, eftersom Macarna kan koda av det på Intel-CPUn om de vill. Hittills har inte Apple brytt sig om att koda något stöd för det. Man skall dock göra det för AV1 när det är klart.

Effekten blir att datorn drar mer ström om man kör Youtube i Chrome, eftersom Google skickar VP9-filer då. Det struntar Apple i - byt till Safari, så löser det sig - och med tanke på att Macversionen av Chrome är en katastrof för batteritiden även utan Youtube, så verkar inte Google bry sig heller.

Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Har någon av dagens diskreta grafikkretsar hårdvarustöd för VP9 avkodning?

Pascal har det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Problemet i sig drabbade många tillverkare, absolut inte nvidia-specifikt. Men som jag förstod det (sist jag grävde i det), var det ansvarsfrågan som det var problem runt mellan Apple och nvidia. Jag sitter inte på några länkar och det var nog närmast rykten än något annat.

Lite TAN, men men, det kanske är intressant.

Apple var tidigt ute med att be alla tillverkare att bli helt blyfria - jag minns att de annonserade att min gamla iMac från 2009 var blyfri. Problemet med att ta bort allt bly ur lödtenn, är att det då spricker om det blir varmt. Än idag finns det ett undantag i EUs regler som säger att man får ha bly i lödtenn i vissa sammanhang, men 2009 trodde nog många att det var något som skulle fasas ut.

Problemet verkar vara att det lödtennet har spruckit. Möjligen är det så att chippen blev varmare än specificerat, för att de drog mer ström än avsett. Då kan man tänka sig att nVidia är sura för att Apple använt ett nytt lödtenn, medan Apple är sura för att nVidias chip drog mer ström än vad de sagt.

Vad gäller min gamla iMac, så dog den faktiskt p.g.a av det problemet. Fast den var sju år gammal, jag hade monterat in en SSD vilket kan ha begränsat luftflödet i det området, och jag körde den GPUn överklockad 20% så fort jag spelade något. Lite grann mitt fel där...

Visa signatur

5900X | 6700XT