Konstigt fel på min egenbyggda stationära dator

Permalänk
Medlem

Konstigt fel på min egenbyggda stationära dator

Jag är verkligen ingen expert på datorer men kan ändå lite här och där. För ungefär tre år sen byggde jag en egen dator, jag beställde alla delar på komplett och byggde ihop den själv. Den består av komponenter så som Asus Z97-P moderkort, en cooler master G750M, en intel core i5-4690K processor och ett geforce gtx 970 gaming 4g. Jag kör windows 10. Den har fungerat jättebra och har spelat flera mer krävande spel så som The Witcher 3, Gta V, PUBG m.m. Men en dag när jag satt och spelade för ungefär 2 månader sedan startade den om helt plötsligt, skärmen blev svart och datorn startades om. Jag tyckte det var konstigt men jag fortsatte spela men detta skedde med kortare och allt kortare intervaller. Tills det var så att, så fort jag startade ett spel startade den om sig själv. Jag förstod att något var fel och började luska i vad det kunde vara. Jag började med att ominstallera datorn då jag trodde att det kanske skulle lösa problemet men tyvärr fungerade inte det. Jag märkte att den startade om sig när jag startade mer krävande spel så som Pubg eller Gta V men inte annars. Jag antog då att grafikkortet överhettades för att jag kunde spela "dåliga" spel, som inte krävde någon grafik så som Age of empires 2. Jag antog att det var det å på grund av att det, jag laddade ner ett program som skulle kolla grafikkortets temperatur, men vad jag kunde se märktes ingen stor skillnad och datorn startade om sig själv. Grafikkortets temperatur steg upp mot 50 och ibland 60 grader. Efter några veckor utan dator startade jag upp den igen och tänkte försöka lösa problemet, men av någon konstig anledning så fungerade nu datorn felfritt. Jag började tro att datorn hade blivit helad på något underligt sätt men efter ett par dar spelande kom problemet tillbaka. Så nu är mina frågor: Är det grafikkortet och kan jag vara säker på det? Skulle jag kunna lösa detta problem genom att byta grafikkortet? Om det inte är grafikkortet vad i hela friden är det då?

Mvh Gabbe
Tack på förhand för alla svar

Permalänk
Inaktiv

Jag är ingen expert och kan mycket möjligt ha fel, men jag tycker det låter som nätaggregatet spökar.

Permalänk
Medlem

@ElGiablo: kolla cpu temp först. Sedan loggar (om du får blåskärm) därefter nätagg.