"Micro-lagg" i Netflix, Viaplay, Cmore, HBO osv

Permalänk
Medlem

"Micro-lagg" i Netflix, Viaplay, Cmore, HBO osv

Jag har tidigare haft lite problem när jag kollat Netflix att datorn "laggar" en gång i sekunden. Musen laggar till, själva streamen laggar till också, har läst om folk som har samma problem men inte hittat någon lösning. Nu visar sig problemet även med HBO, Viaplay och Cmore. Det spelar ingen roll vilken webbläsare (Chrome, Firefox, Edge) jag använder. Jag Tror att det kan ha något med internetuppkopplingen att göra, för när jag öppnar aktivitetshanteraren så skjuter användningen i höjden varje gång det laggar till, det ser ut såhär:

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel? Datorn jag kör ser ni i signaturen nedan. Inga av dessa problem visar sig om jag streamar till TVn eller kör via platta/mobil heller.

Edit: Varken Youtube eller Twitch påverkas över huvud taget

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för hastighet?

Permalänk
Medlem

Hur är det med antivirusprogram?
Ser ut som din CPU ligger och maxar en tråd hela tiden, samt att ditt grafikkort arbetar. Kanske är något program som stjäl datorkraft?

Permalänk
Medlem

Jag hade (kanske fortfarande har?) ett helt sjukt störande problem i netflix som påminner om ditt fast rör klockfrekvens. Har en i7 2600K i 4,6Ghz och har för mig att det var ganska exakt med 30 sekunders intervaller som processorns klockfrekvens går ner från 4.6Ghz till 1.6Ghz och efter 30 sekunder igen går upp till 4.6Ghz. Varje gång skiftningen sker så hackar bilden till i netflix. Nu bor jag på två ställen och inte testat igen, men hade det problemet i somras hur som helst. I övrigt är klocken stabil och har inga problem med nerklockning i spel osv.
Har du kollat själv hur din processor beter sig?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Vad sitter du på för hastighet?

Har en 100/100-lina, får 120Mbit ner och 850Mbit upp.
Skriver lite mer info längst ner också.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur är det med antivirusprogram?
Ser ut som din CPU ligger och maxar en tråd hela tiden, samt att ditt grafikkort arbetar. Kanske är något program som stjäl datorkraft?

Jag kör Avast. Jag ser ingenting i min processor som rör sig när jag kollar Netflix, användningen ligger runt 20-27% hela tiden med lite andra fönster och annat.
Skriver lite mer info längst ner också.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade (kanske fortfarande har?) ett helt sjukt störande problem i netflix som påminner om ditt fast rör klockfrekvens. Har en i7 2600K i 4,6Ghz och har för mig att det var ganska exakt med 30 sekunders intervaller som processorns klockfrekvens går ner från 4.6Ghz till 1.6Ghz och efter 30 sekunder igen går upp till 4.6Ghz. Varje gång skiftningen sker så hackar bilden till i netflix. Nu bor jag på två ställen och inte testat igen, men hade det problemet i somras hur som helst. I övrigt är klocken stabil och har inga problem med nerklockning i spel osv.
Har du kollat själv hur din processor beter sig?

Processorn ligger mellan 3,5-4,6GHz hela tiden i princip, ser inga spikes där.

Övrig update: Jag kom på att jag hade Opera installerat också, och när jag kör Netflix där så fungerar allt som det ska. Så det verkar vara något som de andra webbläsarna använder sig av som krånglar till det.