Postgresql / sql latitude, longitude

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2018

Postgresql / sql latitude, longitude

Hej jag är inte den skarpaste i programmering och håller på att lera mig nu postgresql/sql. Jag har en fråga på min lab som jag har fastnat i 2 dagar men kommer inte vidare. Jag vet inte om jag tänker fel men jag tänkt att jag skulle försöka börja med att hitta den "coordinates"
som är närmaste 0.
Jag använder mig av mondial databas och har en fråga som ser ut så här:
på bilden ser ni hur långt jag kom.

For each continent, show the mountain that is closest to the intersection of the equator and the zero meridian. Your result must show the continent and the country the mountain is situated in, as well as its name and height. You are allowed, but not required, to treat the distances as if they were on a plane.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar
Registrerad
Jan 2005

Absolutavståndet kan presenteras som re + i(im) där reell del avser longitud och imaginär del lattitud.

Absolutbeloppet vet du säkert redan hur du räknar ut men jag är själv lite osäker hur själva sqlfrågan ska utformas

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018

Kan inte se någon bild.

Gissning:
Du behöver lista ut hur man beräknar avståndet mellan två punkter på jordklotet.
Du behöver skapa en tabell med avstånd mellan alla berg i databasen och (0,0).
Du kan sedan skapa en query som hittar minsta avståndet för varje världsdel.

Här hittar du en ungefärlig formel för beräkning av avstånd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel
OBS: Notera särskilt omvandlingar grader, minuter, sekunder, radianer.

Linux och Android

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2018

Tack för hjälpen!

Jag vet inte varför det inte gick att ser bilden, men iaf mitt problem var att den person som gjorde databasen gjorde ett eget object för latitude och longitude och jag fattade inte hur jag skulle göra query för detta. Men till slut löste sig. Det handlade om att jag skulle använda parentes på table.column och sen latitude och longitude. eftersom jag inte fattade att man kunde göra ett eget datatype så kunde jag inte hitta namn på den data type på nättet. tack iaf för att ni försökte hjälpa. jätte snällt.