Ljudisolera ett skåp i Media bänken.

Permalänk
Medlem

Ljudisolera ett skåp i Media bänken.

Hej det är nämligen så att jag har HPE ProLiant MicroServer Gen8.
Alla ni som har den vet hur den låter. Nu bor jag i ett studentlägenhet på 28 kvm.
Server står upp på TV bänken.
Kom på att jag har ett skåp/hylla med dörr i TV bänken som jag kan sätta in servern in i.
Som i den bifogade bilden.

Anledningen till att jag vill göra detta är för att servern väsnas ganska mycket när jag ska lägga mig.
Då kom jag på att jag kanske också kan isolera ljudet inuti skåpet dock måste jag göra ett hål på baksidan så att den varma luften som servern avger kan åka ut.

Så nu till min fråga :).
Vad ska man köpa för ljuddämpande material som man kan ha i skåpet och hur stor hål ska jag göra på baksidan för att servern inte ska "överhettas"?

Mvh, Stanikz

Permalänk
Medlem

För att flytta luft tillräckligt räcker det inte med att bara göra ett hål.

Gör det rätt från början, ett hål nere, och ett håll uppe. Typ 100mm.
Sen fäster du 2st 120mm fläktar, en där nere som suger in, och en där uppe, som blåser ut varmluft.

Fläktarna kan du ge ström med två gamla mobilladdare, så snurrar dom tyst, men tillräckligt för att flytta luft.

Ljudisolering kan köpa på biltema. Dom har e flera tjocklekar som du kan klippa till. Sök på deras sida, så hittar du.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är på studentbudget och inte hittar nått gratis så är vanlig byggisolering, mineralull/markskivor oerhört kostnadseffektivt, kanske någpt ful i designen men inuti ett skåp syns de ju inte. Många som bygger akustikprodukter utgår från såna.
Du kan behöva göra nån ljudfälla om du ska ha helt tyst ventilation, dvs fläkten montera "inuti" och så nån vägg som stoppar direktljudet men tillåter att luften passerar, typ nån version med bara 1 vägg utav nått liknande eller om du har tur å funkar det med nån lågvarvig fläkt och nått mjukt material på väggen bakom som tar hand om de värsta reflektionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

För att flytta luft tillräckligt räcker det inte med att bara göra ett hål.

Gör det rätt från början, ett hål nere, och ett håll uppe. Typ 100mm.
Sen fäster du 2st 120mm fläktar, en där nere som suger in, och en där uppe, som blåser ut varmluft.

Fläktarna kan du ge ström med två gamla mobilladdare, så snurrar dom tyst, men tillräckligt för att flytta luft.

Ljudisolering kan köpa på biltema. Dom har e flera tjocklekar som du kan klippa till. Sök på deras sida, så hittar du.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Om du är på studentbudget och inte hittar nått gratis så är vanlig byggisolering, mineralull/markskivor oerhört kostnadseffektivt, kanske någpt ful i designen men inuti ett skåp syns de ju inte. Många som bygger akustikprodukter utgår från såna.
Du kan behöva göra nån ljudfälla om du ska ha helt tyst ventilation, dvs fläkten montera "inuti" och så nån vägg som stoppar direktljudet men tillåter att luften passerar, typ nån version med bara 1 vägg utav nått liknande eller om du har tur å funkar det med nån lågvarvig fläkt och nått mjukt material på väggen bakom som tar hand om de värsta reflektionerna.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/c0fca8ec-3de4-4915-85d9-2392b7ef2bf7-jpeg.246663/

Tack för all hjälp! Får se hur jag gör :).

Permalänk
Medlem

@stanikz:

Lösningen blev att jag köpte följande delar.

3st LJUDDÄMPNINGSPLATTA 20 MM på biltema
1st chassifläkt Noctua NF-P14S Supersilent Redux Chassifläkt
och 1st Förlängningskabel för fläkt som jag klippte och kopplade till en 12V adapter.
och 1st dammfilter aluminium 140x140 mm

Tillvägagångssätt
1. Började med att borra i media bänken från insidan mot bakre-plattan.
2. Satte fläkten på insidan som tar ut luft ur skåpet och damfiltret på utsidan (baksidan).
3. Där efter mätte jag och klippte ljuddämpningsplattorna till önskad storlek.

Nu är det knäppt tyst i min lilla studentlägenhet.
Dock vill jag byta även chassifläkten i servern vilket jag kommer göra inom snar framtid.
Stort tack ännu en gång för all hjälp.

Mvh, Stanikz