AMD håller evenemanget "New Horizon" 6 november – kan handla om Zen 2

Permalänk
Medlem

Hittade lite intressanta rapporter skrivna av en Dr. Agner Fog på hans sida om processor-optimering (https://www.agner.org/optimize/).
Speciellt rapporten "The microarchitecture of Intel, AMD and VIA CPUs: An optimization guide for assembly programmers and compiler makers" tyckte jag var intressant då han i den går igenom en ganska stor mängd CPU-arkitekturer inkl. Zen och Skylake. Det han skriver om flaskhalsar i Zen kan vara värt att ha koll på och se om AMD förändrar till Zen2.
Rapporterna kan kanske vara på en lite för avancerad nivå för många här, men om man vill få djupare kunskap om arkitekturen hos våra moderna processorer kan det vara svårt att få tag på oberoende information - speciellt hyfsat ny. I vanlig vetenskaplig ordning finns det gott om referenser till andra verk om man vill fördjupa sig ytterligare.

Kanske något för er att bita i om ni har tid över fram till presentationen ikväll?

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Hittade lite intressanta rapporter skrivna av en Dr. Agner Fog på hans sida om processor-optimering (https://www.agner.org/optimize/).
Speciellt rapporten "The microarchitecture of Intel, AMD and VIA CPUs: An optimization guide for assembly programmers and compiler makers" t................

Läste också där för ett par dagar sedan, suporten är bred men frågan är om det förekommer så mycket tok optimerad kod idag?

The vector class library works with Microsoft, Intel, Gnu and Clang C++
compilers. It is recommended to use the newest version of the compiler if the
newest instruction sets are used.

Väldigt få spel än så länge som drar riktig nytta av många trådar. Men det blir helt klart vanligare och vanligare när utvecklare går över till DX12

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Zen2 kommer bli en besvikelse tror jag tyvärr

Tror gör man i kyrkan.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

När börjar streamen?

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Tror gör man i kyrkan.

Okej då tar jag fram min spåkula och ser in i framtiden att jag vet att de kommer bli en besvikelse 👍

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Zen2 kommer bli en besvikelse tror jag tyvärr

Intressant... hur bra tror du den presterar då i förhållande till nuvarande generation och i förhållande till Intels processorer? Skulle det fortfarande vara en besvikelse om den var nära hälften så dyr som en av de vassare Intel-processorerna och presterade ett par procent sämre?

Permalänk
Medlem

@Hagge: Har redan besvarats i den här tråden idag. På sid 2 runt 12-tiden.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Hagge: Har redan besvarats i den här tråden idag. På sid 2 runt 12-tiden.

Det va 5h sen.......22:00 hade nån skrivit.på sid 2

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Intressant... hur bra tror du den presterar då i förhållande till nuvarande generation och i förhållande till Intels processorer? Skulle det fortfarande vara en besvikelse om den var nära hälften så dyr som en av de vassare Intel-processorerna och presterade ett par procent sämre?

För mig är Zen2 en besvikelse om den presterar sämre än nuvarande Intel

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Hagge: Har redan besvarats i den här tråden idag. På sid 2 runt 12-tiden.

Du kunde ba skrivit, kl 22:00. Du hade sparat massa tid istället för ett drygt svar.. Jag frågade inget svårt utan var på jobbet och undrade snabbt ifall någon kunde svara. Jag hinner inte läsa genom alla inlägg under jobb tid. Enda gången man frågar något o så får man ett drygt svar tillbaka.

Skrivet av Rubberduckrof:

Det va 5h sen.......22:00 hade nån skrivit.på sid 2

Tack,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunkaboy86:

För mig är Zen2 en besvikelse om den presterar sämre än nuvarande Intel

Sämre i vad?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Sämre i vad?

Viktiga benchmarks som gamla enkeltrådade spel i 720p så klart

Permalänk

Kommer det strömmas på tuben tro?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Att dömma från AMDs twitter så började streamen 18:00 svensk tid. Vet någon om det finns en livestream?

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Att dömma från AMDs twitter så började streamen 18:00 svensk tid. Vet någon om det finns en livestream?

youtube andtech om gpu för datacenter nu
https://www.youtube.com/watch?v=GwX13bo0RDQ

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?