Permalänk
Medlem

Fun fact, jag skulle bara in på google play och se vad diablo immortal hade fått för betyg men den fanns inte ens där när jag sökte på det... Har de tagit bort det från Android?`

Jag hade lite småförhoppningar innan release men alldeles för mycket microtransactions.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fun fact, jag skulle bara in på google play och se vad diablo immortal hade fått för betyg men den fanns inte ens där när jag sökte på det... Har de tagit bort det från Android?`

Jag hade lite småförhoppningar innan release men alldeles för mycket microtransactions.

Kan det vara så att din enhet inte stöds och det inte visas? Det finns kvar på playstore inga konstigheter här.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fun fact, jag skulle bara in på google play och se vad diablo immortal hade fått för betyg men den fanns inte ens där när jag sökte på det... Har de tagit bort det från Android?`

Jag hade lite småförhoppningar innan release men alldeles för mycket microtransactions.

Vad har du för mobil? Har för mig det var nå strul med samsung och deras Exynos-CPU:er så Blizzard tog bort dessa enheter från kompatibilitetslistan.

https://www.reddit.com/r/DiabloImmortal/comments/v2fl2c/bugse...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad har du för mobil? Har för mig det var nå strul med samsung och deras Exynos-CPU:er så Blizzard tog bort dessa enheter från kompatibilitetslistan.

https://www.reddit.com/r/DiabloImmortal/comments/v2fl2c/bugse...

Japp, min var med på listan 👍

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ser ut som även SVT har börjat skriva om Blizzards nya skapelse.

https://www.svt.se/kultur/activision-blizzards-nya-spel-diabl...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt med pay to win men om man inte har ambitionen att bli bäst eller toppa leaderboard och tar spelet för vad det är så tror jag att man kan ha en väldig trevlig spelupplevelse trots allt. Dock noteras bör att jag ännu inte har nått endgame utan endast är lvl 30+ och min åsikt kan därför komma att ändras när jag har spelat lite mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Visst är det tråkigt med pay to win men om man inte har ambitionen att bli bäst eller toppa leaderboard och tar spelet för vad det är så tror jag att man kan ha en väldig trevlig spelupplevelse trots allt. Dock noteras bör att jag ännu inte har nått endgame utan endast är lvl 30+ och min åsikt kan därför komma att ändras när jag har spelat lite mer.

Ja absolut. Men det är inte riktigt poängen med kritiken heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om inte lootlådor som koncept förbjuds är nog Pay2win döden för framtida MMOs tyvärr

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omdull:

Om inte lootlådor som koncept förbjuds är nog Pay2win döden för framtida MMOs tyvärr

I princip alla MMOs är pay2win idag, det handlar snarare om att göra mikrotransaktionerna på rätt sätt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

I princip alla MMOs är pay2win idag, det handlar snarare om att göra mikrotransaktionerna på rätt sätt.

nja exempelvis WoW är väl bara "pay2win" i cosmetics och guld. Men det hjälper ju inte så värst i PVP direkt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omdull:

nja exempelvis WoW är väl bara "pay2win" i cosmetics och guld. Men det hjälper ju inte så värst i PVP direkt

Precis, till och med WoW är pay2win.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis, till och med WoW är pay2win.

Men det är inte på samma sätt. Guld saknar typ värde i WoW. Det har blivit som guldet i diablo 2 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja absolut. Men det är inte riktigt poängen med kritiken heller.

Du får gärna berätta mer om vad du menar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omdull:

Men det är inte på samma sätt. Guld saknar typ värde i WoW. Det har blivit som guldet i diablo 2 typ.

Nej, mikrotransaktionerna är inte lika kasst implementerade som i Diablo, men poängen var att det är P2W.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Du får gärna berätta mer om vad du menar.

Bara för att du inte "måste" köpa så är det inte OK att de gör så här.

Det är sjuka pengar de förväntar sig att mjölka från de värsta valarna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis, till och med WoW är pay2win.

Wow är väl ändå pay2play? Svårt att vinna om man inte ens kan spela

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dunder:

Nej, mikrotransaktionerna är inte lika kasst implementerade som i Diablo, men poängen var att det är P2W.

Nu har jag inte spelat wow på väääldigt länge, men är det verkligen p2w?
Kan man alltså köpa sig direkta fördelar med hjälp av riktiga pengar? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NordhNet:

Nu har jag inte spelat wow på väääldigt länge, men är det verkligen p2w?
Kan man alltså köpa sig direkta fördelar med hjälp av riktiga pengar? 🤔

Ja, de har introducerat tokens, så man kan köpa på sig guld officiellt istället för att gå via tredjepartssidor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gillar Diablo Immortal så här långt (lvl 49) och har inte petat in en enda krona i spelet. Tycka vad man vill om F2P/P2W men det är ett bra anledning för spelutvecklare att hålla spelen uppdaterade. Det lär knappast ta slut på content i DI på ett bra tag framöver.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dunder:

Ja, de har introducerat tokens, så man kan köpa på sig guld officiellt istället för att gå via tredjepartssidor.

Aha, ja det blir ju lite gråzon om man kan köpa gear för guld i spelet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bara för att du inte "måste" köpa så är det inte OK att de gör så här.

Det är sjuka pengar de förväntar sig att mjölka från de värsta valarna.

Det som folk missar är att de har gjort spelet 'jobbigare' för att man ska betala. Så om du inte betalar något så har de gjort spelet sämre för dig. !!Det gäller såklart inte de första 30 lvlarna som man kan ta på 2-3 timmar.
P2W I Diablo Immortal är enligt mig extremt, även om man betalar 1000kr(galen summa för ett spel) så kommer man inte särskilt långt på det. Jag själv spelade f2p till level 60 och de va kul men mycket grinding.
Dock att se p2w med allt, legendary gems, vanliga gems, nycklar till passiva grejjer osv gör att jag inte har rört spelet efter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Det som folk missar är att de har gjort spelet 'jobbigare' för att man ska betala.

Det är ju standard i många grind-spel tyvärr. Blev lite stormigt när Ubisoft la in sina "time savers" i Assassins Creed: "Betala för att slippa spela!"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Visst är det tråkigt med pay to win men om man inte har ambitionen att bli bäst eller toppa leaderboard och tar spelet för vad det är så tror jag att man kan ha en väldig trevlig spelupplevelse trots allt. Dock noteras bör att jag ännu inte har nått endgame utan endast är lvl 30+ och min åsikt kan därför komma att ändras när jag har spelat lite mer.

Finns det plankton så kommer valarna. Även om du inte lägger en krona på spelet så accepterar du utvecklarnas affärsmodell, vilken leder till fler och fler P2W spel. Är det den framtiden du vill ha som gamer så är det okej, men tråkigt är det för oss andra.

Permalänk
Medlem

Tycker spelet i sig är väldigt bra. Bästa blizzard-spelet sedan Overwatch 1 släpptes. Bättre än Diablo 3 på många fronter. Hade det inte vart pay2win hade jag nog lagt en väldig massa tid på spelet men istället blir det extrem-casual nu.

Just att det finns ett PVP-endgame (som Diablo3 saknade) så blir man ju lite ledsen över att spelet är designat som det är med att de som betalar är oövervinnliga.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett vettigt warband man kan gå med i?
Kanske det finns ett swec warband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Men det är inte på samma sätt. Guld saknar typ värde i WoW. Det har blivit som guldet i diablo 2 typ.

saknar värde? Allt du köper in-game är för guld. Gems, enchants, flasks, pots osv men framförallt gear. Du har väl hört hur typ echo och complexity LÅNAR guld av communityn, typ som en bank, för att köpa gear (både BoE och set-delar som folk kan byta) som de senare betalar tillbaka genom att erbjuda boosts genom raids. Med guld kan du få det bästa gearet i spelet och guld kan du köpa för pengar via tokens så WoW är tyvärr väldigt mycket P2W.

Skrivet av NordhNet:

Aha, ja det blir ju lite gråzon om man kan köpa gear för guld i spelet

Ingen gråzon, det är ett totalt mörker nu mera.. se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu har jag inte spelat wow på väääldigt länge, men är det verkligen p2w?
Kan man alltså köpa sig direkta fördelar med hjälp av riktiga pengar? 🤔

Vet inte hur det ser ut i retail men i classic så köps det guld från bottar, folk kör GDKP raider och den med mest guld får gear.
Första legendary bågen från sunwell gick för 350.000 guld eller så till en warrior, undrar om en server ens hade så mycket guld ihop back in the day.
Kör man med en vettig guild stör det förstås inte särskilt mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

saknar värde? Allt du köper in-game är för guld. Gems, enchants, flasks, pots osv men framförallt gear. Du har väl hört hur typ echo och complexity LÅNAR guld av communityn, typ som en bank, för att köpa gear (både BoE och set-delar som folk kan byta) som de senare betalar tillbaka genom att erbjuda boosts genom raids. Med guld kan du få det bästa gearet i spelet och guld kan du köpa för pengar via tokens så WoW är tyvärr väldigt mycket P2W.

Ingen gråzon, det är ett totalt mörker nu mera.. se ovan.

Topguilds har alltid gjort så i world first racet.

Det är däremot ändå inte p2w, visst du kan köpa gear men du kan aldrig fylla alla slots med det bästa gearet från AH för det finns inte så många delar att köpa.

Sen kommer du aldrig in i en vettig guild / grupp med bara köpt gear och inga achievments.

Guld har man kunnat köpa i wow sedan vanilla, det var inget problem då och det är inget problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur det ser ut i retail men i classic så köps det guld från bottar, folk kör GDKP raider och den med mest guld får gear.
Första legendary bågen från sunwell gick för 350.000 guld eller så till en warrior, undrar om en server ens hade så mycket guld ihop back in the day.
Kör man med en vettig guild stör det förstås inte särskilt mycket.

Även om jag håller med om att det är rätt trist så kan man inte beskylla blizzard för att folk säljer guld privat. Det dom kan göra är att ta bort trading vilket hade varit värdelöst, se på D3. Man önskar att mer resurser funnits för att få bort bottarna ,vilket är dom som förstör (mest) i classic. Men P2W är, för mig, när speltillverkaren erbjuder möjligheter att köpa sig fördelar i ett spel för pengar. Som det är i retail med tokens. Character boost skulle kunna ingå där också och då finns det viss P2W element i classic också även om det är betydligt mindre påtagligt.

Skrivet av wRRM:

Topguilds har alltid gjort så i world first racet.

Det är däremot ändå inte p2w, visst du kan köpa gear men du kan aldrig fylla alla slots med det bästa gearet från AH för det finns inte så många delar att köpa.

Sen kommer du aldrig in i en vettig guild / grupp med bara köpt gear och inga achievments.

Guld har man kunnat köpa i wow sedan vanilla, det var inget problem då och det är inget problem nu.

Fast där har du fel. Det är som jag beskriver ovan väldigt stor skillnad när spelare säljer mellan varandra (som inte är tillåtet men förekommer ändå i stor utsträckning) och när speltillverkaren erbjuder den tjänsten. Tokens var väl blizzards sätt att ta tillbaka revenue från de privata aktörerna. Ett tillåtet sätt att köpa fördelar antingen direkt via gear eller att spara en jävla massa tid som en legit spelare behöver lägga för att få samma saker. Och även om man inte kan köpa BiS direkt via AH eller splitruns så kan du köpa boosts för att få exakt vilken del i spelet du vill, för guld - som blizzard säljer - om inte det är P2W så vet inte jag. Hurvida det gör en spelare bra eller inte är totalt irrelevant, det är att möjligheten finns och utvecklingen den driver som är det relevanta.

Ett litet exempel från RWF i The Sepulcher - "Of course, the biggest gold sink for most of these guilds was the astronomical sums they offered to people who could trade tier armor, with some offers of up to 10 million gold for people who could trade the tier chests and shoulders from Rygelon and the Lords of Dread."

Permalänk
Medlem

Fast allt du nämner går att göra utan att använda pengar så det är inte hela världen (även om jag ogillar det). I DI så kan du inte uppnå det som valarna köper sig till utan att bli en val själv.