Datorn ger black screen några sek efter start

Permalänk

Datorn ger black screen några sek efter start

Hej!

Jo idag när jag skulle göra League med några kompisar så precis när spelet skulle starta så la båda skärmarna av jag snackade discord med dom men efter skärmarna blev svarta så kunde jag inte höra dom längre även om datorn var fortfarande igång. Jag testade att starta om datorn och då kom först msi loggan upp och den där texten där det står typ "press f11 to go into reboot.... någonting" och efter det så fick jag black screen igen. Då testade jag att byta plats på skärmarnas uttag till grafikkortet och fick samma resultat. Efter det så testade jag med skärmarna vardera försig. Då visade det sig att min ena skärm(BenQ XL2430-b 144Hz) fick samma resultat och den andra(Samsung S24B350H 60Hz) funkade normalt och jag kunde använda datorn normalt och köra klart League gamet. Men efter gamet så fick jag helt plötsligt black screen igen och jag kunde inte höra mina vänner på discord... samma sak som innan hände. Då testade jag att starta om och nu kommer jag bara fram till typ att jag ser 1sec utav windows loggan sen blir det black screen. Frågan är vad problemet kan vara?

Datorn är ganska gammal och jag har inte vårdad den precis som man ska kanske damsugen den någon gång varannan månad. Har inte heller förnyat kylpastan på ett tag men är detta värkligen ett problem med processorn? Känns mer som att det ligger i grafikkortet. Någon som har tips på vad problemet kan vara är hjärtligt välkommen att komma med tips!

Spec:
Windows 10
Intel Core i7 4770K 3.5GHz (Haswell)
Kingstone SSD V300 120GB
MSI Z97 GAMING 5
1TB Western Digital Caviar Blue 6Gb/s, WD10EZEX, 64MB
Grafikkort: Sapphire AMD R9 290X 4GB DDR5
Cooler Master GM 750W 80+Bronze Modulärt
NZXT H440W Silent UltraSvart
Skärm 1(som får blackscreen efter msi logga): BenQ XL2430-b 144Hz
Skärm 2(som får blackscreen 1sek efter windows logga): Samsung S24B350H 60Hz

Permalänk
Medlem

Prova moderkortets skärmuttag så du använder processorns grafik istället, för att avgöra om det faktiskt är grafikkortet som är problemet.

Fungerar BIOS? Ser temperaturen normal ut för processorn t.ex? (Upp emot 50-60C är normalt i BIOS)

Om processorn inte överhettas så antar jag att det sista du kan göra är att prova att installera om Windows. Och OM inte det skulle hjälpa så måste det vara något fel med hårdvaran.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Gör som ovan förslag.
Jag gissar på grafikkortet gett upp.
Sen ett varningens finger.
Använd inte dammsugare när du rengör datorn.
Du ska blåsa tex med tryckluft på burk eller vanlig tryckluft men absolut inte dammsuga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Decster: Provade att ta ut grafikkortet och körde på moderkortets skärmuttag och då funkade allt normalt så det var grafikkortet som har dött. Tack för hjälpen!