Disqus skapar konton automatiskt?

Permalänk

Disqus skapar konton automatiskt?

Jag besöker regelbundet ett par websidor där Disqus används för att kommentera artiklar. Efter nya reglerna för hantering av personuppgifter har det poppat upp rutor där man uppmanas att godkänna Disqus "Terms and conditions" för att kunna läsa kommentarerna.

Jag har tyvärr inte tagit en skärmdump av denna pop-uppruta men det står bl a "When you log in to Disqus, you agree..." osv. Detta tolkar jag som att allt som står gäller "When you log in to Disqus". Idag tröttnade jag på att inte kunna läsa kommentarerna och kryssade i att jag godkänner deras terms. Då jag inte har skapat något konto där och inte har några avsikter att logga in, tänkte jag att det inte spelar någon roll.

Problemet är att så fort jag hade kryssat i och klickade ok så skapade Disqus automatiskt ett konto till mig och hämtar information från mitt facebook-konto för att göra detta. Vad hände egentligen? Jag medger att jag aldrig läste deras "Terms and conditions" men kan de verkligen komma undan med att skapa konton baserade på användaruppgifter från facebook bara genom att jag är inne på random sida och vill läsa kommentarer till en artikel där? Jag har aldrig besökt Disqus's egna hemsida.

Det absurda är att när jag på min Disqus-profil (som jag blev automatiskt inloggad till) försöker ta bort mitt konto frågar sidan efter lösenord? Vadå för lösenord? Har de fixat ett random sånt till mig utan min vetskap också?

Är det någon här som har erfarenhet av detta eller liknande?

Permalänk
Medlem

Du måste vid något tillfälle ha loggat in på disqus med ditt facebook konto (och hos facebook accepterat att disqus får hämta data om dig)? Det behöver inte vara den här gången utan du kan ha gjort det för länge sedan och sen dess varit inloggad på disqus.

Du kan kontrollera om du gjort det någon gång genom att gå in på facebook och sedan till inställningar > Appar och webbplatser. Finns disqus med där så har du loggat in med ditt facebook konto vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem

@Jens-Ragnar: Man kan länka bl.a. FB konto till deras konto, så troligen har du godkänt att skapa ett konto länkat till FB.
Troligen är det då också ditt FB lösen som skall anges om du vill ta bort länkningen.

Permalänk
Skrivet av petabyte:

Du måste vid något tillfälle ha loggat in på disqus med ditt facebook konto (och hos facebook accepterat att disqus får hämta data om dig)? Det behöver inte vara den här gången utan du kan ha gjort det för länge sedan och sen dess varit inloggad på disqus.

Du kan kontrollera om du gjort det någon gång genom att gå in på facebook och sedan till inställningar > Appar och webbplatser. Finns disqus med där så har du loggat in med ditt facebook konto vid något tillfälle.

Som du säger har jag förmodligen loggat in på Disqus med FB tidigare men förträngt det. Jag kollade inställningarna på FB och mycket riktigt så har jag Disqus-appen där. Tack för tipset.

Skrivet av MacAllan:

@Jens-Ragnar: Man kan länka bl.a. FB konto till deras konto, så troligen har du godkänt att skapa ett konto länkat till FB.
Troligen är det då också ditt FB lösen som skall anges om du vill ta bort länkningen.

Jag har provat mitt nuvarande lösenord och även testat några äldre men inget fungerar. Ska tillägga att mitt användarnamn på Disqus ser tydligt automatgenererat ut så jag är osäker på vad det är för typ av konto.