Permalänk
Medlem

Windows 10 backup

Jag har faktiskt aldrig gjort en riktig backup av mina datorer, och nu har jag börjat kika på det.
Jag har 2 st laptops och 2 st NAS servers stående och snurrar så jag började fundera på att göra ordentlig backup av laptop.

Visst windows egna inbyggda har jag hört att det kommer man långt med, MEN är det verkligen det bästa?

Program för backup, är det att föredra eller räcker det verkligen med Windows egna?

Någon som har något förslag hur jag gör backup bäst?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är syftet med backupen? Ha kopior på personliga filer eller Windows?
Acronis kan man alltid använda, windows inbyggda funkar bra.

På speldatorn har jag inget personligt, men sparfiler till spel och liknande komprimeras och sparas på filservern. I övrigt "deployar" jag windows.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att titta på Veeam Endpoint Backup. Använder det personligen och det har funkat bra. Mycket funktionalitet och enkelt att använda samt är gratis.
https://www.veeam.com/windows-endpoint-server-backup-free.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är syftet med backupen? Ha kopior på personliga filer eller Windows?
Acronis kan man alltid använda, windows inbyggda funkar bra.

På speldatorn har jag inget personligt, men sparfiler till spel och liknande komprimeras och sparas på filservern. I övrigt "deployar" jag windows.

På självaste windows samt filer, så fullständig backup skulle jag väl uttrycka det som. Har alltid sparat installationer av program osv på en egen hd så man slipper dra hem allt igen, men på filer samt windows tänkte jag ha backup på ifall något skulle ske med laptopen, och spara detta på servern såklart. Tack!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Rekommenderar att titta på Veeam Endpoint Backup. Använder det personligen och det har funkat bra. Mycket funktionalitet och enkelt att använda samt är gratis.
https://www.veeam.com/windows-endpoint-server-backup-free.htm...

Ah! Tack! Ska titta på det!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Windows egna systembackup är inte bra om du måste byta hårdvara - tex. hårddisken har pajat och om du inte hittar en exakt likadan lagringmedia. så fort det avviker i modell eller är större i storlek så blir det problem med återställningen.

därför bör du titta på andra lösningar än windows egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Windows egna systembackup är inte bra om du måste byta hårdvara - tex. hårddisken har pajat och om du inte hittar en exakt likadan lagringmedia. så fort det avviker i modell eller är större i storlek så blir det problem med återställningen.

därför bör du titta på andra lösningar än windows egna.

Jo det känner jag till sedan förut. Just därför jag ställer frågan om vad bör användas? Har som sagt aldrig gjort ”riktig” backup. Har alltid sparat program, bilder, musik etc på en annan hårddisk och när datorn rasat har jag kört in OS på nytt och installerat allt på nytt ifrån hd nr 2.

Det är inte förrän nu jag funderat på bra & säker backup, men vet inte vad som är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Skall man ha en backup som gör att man kommer igång igen vid ett haveri så är en diskimage den snabbaste sättet - i regel kan en sådan alltid fås startbar om den läggs på minst lika stor och större disk.

nackdel... för att det inte skall bli för stora hopp så bör man ta en ny diskimage med inte allt för många månaders mellanrum...

Den övriga backuppen - är det en versionshanterande backup du vill ha - dvs kunna hämta all data som det såg för exakt 3 dagar sedan - eller 2 veckor tillbaka....

Jag skulle säga så här, prova flera olika backupprogram - körd dem parallellt (mot någon nas tex. och sedan prova mot någon molntjänst senare om man känner att den passar)

Kör själv duplicati - den nya på prov medans den gamla (dock mer svällande backupfiler) vet jag att den är närmast skottsäker då den har snurrat i jobbdatorn sedan 2012 med absolut minimal uppmärksamhet - typ verkligen att installera, peka ut vilka filer och direktorys den skall ta, vidare var den skall lägga backupfilerna - och sedan glöm bort att den existera - och 5 år senare så dabbar man sig, ta upp klienten och leta fram dagen med den korrekta kopian och tanka tillbaka - måste säga att jag var en smula imponerad att det fortfarande fungerade med tanke på hur lite jag har brytt mig om den.

Kan redan säga nu att så stabil är inte dagens version av duplicati, men tycker ändå att den är lovande iom. deduplicering och att man aldrig behöver göra en fullbackup igen efter den första är gjord och att man kan ta bort valfri session utan att bryta någon kedjeversion av backupper.

Dedupliceringen är viktig då mer traditionella TAR-baserade backupper med inkrementella och/eller differentiella backupper får rejäl tillväxt om man tex. flyttar en hieraki med foton eller bara byter namn på direktoryt och plötsligt är backuppen dubbelt så stor på servern.

Med deduplicering händer det inte - man kan flytta runt bilderna som man vill, har flera exemplar av samma bild på olika ställen, om en bild är instoppat i en dokument så kan det trigga även på det etc. i backup-repositoriet iom. att det är chunk-baserat, identifieras med hash-summor och känner igen om filbitar redan finns på andra ställen sedan tidigare och finns i bara en enda exemplar och en databas håller sedan reda på vad dessa filbitar håller hus och hur de skall sättas ihop igen när man hämtar tillbaka igen någon gång i framtiden

Dock som de flesta backupprogram så kan man inte ta bort enskilda filer, bara hela backupsessioner

Borg-backup är mycket intressant som backupmotor med ingen grafisk GUI utan strikt CLI och inte så många leveransmöjligheter som duplicati (sedvanlig filsystem lokalt eller över nätverksenheter, via SSH och mot en Borg-server på mottagande dator/NAS/Server - dom två senare är avgjort att föredra i avseende att minska riskytan för ransomware-angrepp)

Borg-backup är inte byggd för windows utan för unix/linux-värden - men går att köra windows subsystem av linux under windows (äldre versioner finns/fanns under cygwin)

Båda nämnda kan lämna filer till en skyddande miljö på en server och inte kan kommas åt med sedvanliga SMB-nätverksenheter som ransomware verkar igenom.

Båda är också krypterande lokalt i datorn innan backupperna sänds till sin repositorium och sitter inte i knäna på någon molntjänsts applikation och en förmodad 'mastenyckel' påtvingad av olika myndigheter.

Det finns en bunt kommersiella varav några redan är nämnda i tråden