Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Vintage Keyboard Collectors här?

Hej!

Jag undrar om vi har några vintage keeb collectrors här, som alps, topre...osv.
Håller på att samla delar för min ALP 60% tangentbord som jag ska bygga under sommaren.
Undrar om det finns några fina människor som kan hjälpa mig att hitta Keycaps till SKCL ALP Switches?
Helst inom EU om ni hittar i Sverige ännu bättre?
Har du en som passar och kan tänka dig sälja? Kontakta mig via discord " __FLawLesS__#5374 "

Tack så mycket! Ni kan gärna snacka om era samlingar eller ideer om ni så vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Matias och Tai-Hao är de jag känner till.
De där i ANSI eller utan text. Om du vill ha svensk layout eller något speciellt så får du nog skörda dem från äldre tangentbord. Ibland ser man en grupp-inköp av något på t.ex. Geekhack, men det brukar också nästan alltid bara vara för ANSI. Signature Plastics klarar av att tillverka Alps-kompatibla tangenter men har bara blanka enstaka i sin butik.

Bland äldre tangentbord är det inte bara tangentbord med Alps-brytare som har Alps-kompatibla tangenter.Många brytare var kompatibla, liksom många olika gummiknopps-tangentbord.
Men se upp med stabilisatorerna! De vanligaste var Costar-stil (samma som på många Cherry MX) och Alps.
Jag har t.om hittat båda sorterna på samma tangent. Vissa gummiknopps-tangenter hade ibland andra sorter som var unika för just de tangentborden.

Jag har en liten samling äldre och nyare tangentbord. Jag skaffade dem mest för att kunna lära mig av dem, och sedan för att använda dem som delar i egna byggen.
Några "keeb" har jag verkligen inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

@Findecanor: Tack för svaret uppskattas verkligen! Ska kolla igenom mera senare ikv

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Enjoy_The_Pain:

Hej!

Jag undrar om vi har några vintage keeb collectrors här, som alps, topre...osv.
Håller på att samla delar för min ALP 60% tangentbord som jag ska bygga under sommaren.
Undrar om det finns några fina människor som kan hjälpa mig att hitta Keycaps till SKCL ALP Switches?
Helst inom EU om ni hittar i Sverige ännu bättre?
Har du en som passar och kan tänka dig sälja? Kontakta mig via discord " __FLawLesS__#5374 "

Tack så mycket! Ni kan gärna snacka om era samlingar eller ideer om ni så vill.

Vintagefantast här! Jag går igång som allra mest på äldre tangentbord. Saknar det windowstangent så blir det så mycket mer intressant allt som oftast. Alps har blivit lite utav en favorit pga hur de brytarna känns och låter (de mest klassiskt härligt låtande brytarna om du frågar mig). Finns dåliga Alps det finns mediokra Alps och det finns utmärkta Alps (som är svårare att hitta).

Just keycaps till Alps kan vara lite svårt och även om man hittar något så kan det ofta bli knepigt med de tangenter som använder stabs då det finns en del variationer i hur de ser ut. Så man behöver med fördel skörda lite olika tangentbord för att ha lite att plocka med. Men det är lite det jag gillar med Alps också de är lätta att öppna upp och modifiera om man så önskar. En sån sak som att bara byta housing kan drastiskt förändra känslan och ljud i tangentbordet pga uppenbart olika toleranser etc pga olika tillverkningsår och därmed variationer i grejerna.

Framförallt så råder jag dig att hålla koll på Tradera. Mycket av det vintage som dyker upp där är Alps och jag har budat hem flera Alps därifrån genom åren senast häromdagen fick jag hem ett.

Exakt vad är det för tangenter som du söker? Har du ingenting eller är det något specifikt som du söker? Jag har en del Alps-tangenter ligger här hemma som inte används och förmodligen inte kommer att använda heller då jag har 2 uppsättingar med Alps som jag håller mig till. Ett gammalt double shot ABS med svensk layout som satt på ett tangentbord med damped cream Alps samt ett kvalitativt PBT-set som jag fick med på det allra senaste köpet.

På bilden nedan så har jag lite blandat i påsarna men det är främst överblivna tangenter från olika Dell AT101-102 tangentbord.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch