Hjälp med val av nätverk, kraftig router eller mesh?

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av nätverk, kraftig router eller mesh?

Hej!

jag kommer innom kort att flytta till ny bostad.

Där jag bor idag ingår det en Telia Router ( TGN799xxx)
Mycket av det jag har kör jag idag på kabel via 3 st switchar

Trådat kör jag idag:
TV
Soundbar
Xbox
3st RPI
Apple TV x2
Lite smarta hem nav (HUE, Telldus mm )

Trådlöst är det ett gäng laptops, telefoner, surfplattor

dit jag kommer flytta finns det inte nätverksuttag i varje rum. och är 2 vån med ca 130kvm+ 70kvm

Jag har försökt att läsa på med routertester och kollat på reviews, känner mig dock inte klokare.
Vill inte köpa något sneak som inte håller måttet men inte lust att lägga en halv förmögenhet heller.

Är en ordentlig router med tillkopplade access punketer det bästa? isf vilka rekommenderar ni?
eller är det en mesh lösning som är det bästa om man även försöker ta lite höjd för framtiden?

Hur är det med hastighet om man kopplar in en switch på en av "access" mesh noderna och sedan kör ex apple tv, tv mm på den, tappar man alla hastighet då? hur är det om man gör samma från en access punkt och router?

Kollat på mesh lösningar från Google, TP-links P7 och M9, sedan även bla D-link DIR-882 Trådlös router AC2600, dock osäker på vad man ska köra för extra access punkter isf, Ubiquiti läser jag ofta men finns ju en uppsjö av enheter och inte rikigt med på de faktiska skillnaderna.

Tack på förhand.

MVH
Mathias

Permalänk
Medlem

Ska du köra accesspunkter kan du köpa nästan vilken router somhelst, har du ingen i dag kan du köpa en edgerouter X då dom är väldigt billiga och klarar en hel del trafik. Annars behåll den du har och stäng av WIFI i den. Köp sen 1 eller två accesspunkter. Jag har bra erfarenhet med Ubiquiti, i ditt fall kan 1 AP-AC-LR fungera, annars två st UAP-AC-LITE. Dock rekommenderar jag att du drar kabel från dessa till router (eller via switchar).

Du kan köra wireless uplink på unifi accesspunkterna, men då reduceras din prestanda och det finns risker att stabiliteten blir lidande. För att det ska fungera så får man börja med att konfigurera upp dom som vanligt med kabel, och sen aktivera (eller kolla så) wireless failover / monitoring. Sen kan du flytta en AP till ett annat rum och enbart ge den ström (via nätverkskabeln), den ska då hitta din andra AP förutsatt signalen når. Enheter som sen ansluter till någon av dessa märker ingen skillad, mer än att den AP som kör WIFI backhaul har sämre prestanda. Ofta spelar det ingen roll, mellan två -PRO får jag 550mbps direkt mot en och ca 100-150mbps via backhaulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ska du köra accesspunkter kan du köpa nästan vilken router somhelst, har du ingen i dag kan du köpa en edgerouter X då dom är väldigt billiga och klarar en hel del trafik. Annars behåll den du har och stäng av WIFI i den. Köp sen 1 eller två accesspunkter. Jag har bra erfarenhet med Ubiquiti, i ditt fall kan 1 AP-AC-LR fungera, annars två st UAP-AC-LITE. Dock rekommenderar jag att du drar kabel från dessa till router (eller via switchar).

Du kan köra wireless uplink på unifi accesspunkterna, men då reduceras din prestanda och det finns risker att stabiliteten blir lidande. För att det ska fungera så får man börja med att konfigurera upp dom som vanligt med kabel, och sen aktivera (eller kolla så) wireless failover / monitoring. Sen kan du flytta en AP till ett annat rum och enbart ge den ström (via nätverkskabeln), den ska då hitta din andra AP förutsatt signalen når. Enheter som sen ansluter till någon av dessa märker ingen skillad, mer än att den AP som kör WIFI backhaul har sämre prestanda. Ofta spelar det ingen roll, mellan två -PRO får jag 550mbps direkt mot en och ca 100-150mbps via backhaulen.

Okej, det låter helt klart intressant, är ju nästan samma pengar som ett mesh. Dock finns det ett frågetecken. hur gör jag då tanken är att Routern kommer att vara på nedervåningen och TV, Xbox, apple TV RPI, som är på kabel kommer att vara på övervåning utan att det går att få till kabeldragning dit på ett bra sätt. är kabel den enda vettiga lösning i setupen ovan?

MVH

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har något tips eller ide?

Permalänk
Medlem

Sitter själv i samma sits då jag flyttar in i hus i årskiftet från att ha bott i en liten tvåa.

Funderar precis som dig i banorna att antingen köra router + accespunkter (räcker nog med 1) eller om jag ska köra på nån mesh funktion såsom t.ex Linksys Velop WHW0302 (2-pack) och låta en agera som router på nedervåningen och placera den andra på övervåningen. Den senare kostar troligen mer än vad en router + ap kostar.

Vet inte hur möjligheterna för kabeldragning ser ut för dig men jag har med lite tur ett redan befintliga hål med kabel från vardagsrummet nere upp till ett sovrum uppe som jag kan använda för att få upp nätverkskabel till övervåningen. (Jag har inte hunnit inspektera detta riktigt ännu).

Jag vill tro att enkelheten med mesh och Linksys som exempel fungerar alldels utmärkt och att det troligen räcker för mina behov. Men vill samtidigt inte sitta där med ett wifi som fungerar bra men att inte ha några möjligheter till att ändra så mycket i routerdelen.

Vad har du kollat på för mesh funktion och vilka produkter?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Hej! Jag valde UniFi och deras USG Switch samt en ap nanohd. Är supernöjd!