Hjälp en nybörjare med smarta hem produkter

Permalänk

Hjälp en nybörjare med smarta hem produkter

Hej!
Under lång tid har jag suttit och funderat över att skaffa smarta hem produkter. Jag satt en dag och drömde om att min rullgardin skulle kunna styras med telefonen eller gå automatiskt. En dag satt jag och surfade runt på nätet och kom in på den här länken:https://www.m.nu/rullgardin-markis?utm_medium=affiliate&utm_source=SnilleVilla&utm_campaign=snillevilla_tutorial
Från början såg jag på en hemsida att man kunde bygga med knapp som styrde gardinen, men jag upptäckte på den här sidan att man kunde styra med Z-Wave.

Jag har sedan läst lite på det här forumet och en sak som fastnat på mig är "Home assistant" och det jag då undrar på är om jag exempelvis köper detta set, skulle jag då sen kunna köpa produkter från Ikea, Google eller Phillips och få in produkterna i samma "system"?

Jag har även några funderingar gällande Home assistant. Ska man välja Raspberry PI eller Arduino, och även om det går att få in Googles röststyrning eller annan röststyrning på svenska?

Jag är som sagt nybörjare på detta område och är tacksam för alla tips ni har att komma med.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Home assistent körs primärt på linux (glöm arduino som kontroller). En raspberry fungerar bra. Fördelen med HA är att det är flexibelt, du köper bara till valfri utbyggnad (433mhz, zigbee, z-wave etc) och kopplar in.

Det kräver dock mer fipplande för att få allt o lira ihop och är inte lika "lätt" som t.ex Homey och liknande färdiga kontroller.

Homey t.ex har stöd för det vanligaste som zigbee (dvs philips/ikea/xiaomi etc), z-wave och 433mhz(nexa, proove etc) i en färdig kontroller. (Den har även egen inbyggd röststyrning samt stöd för parning med alexa eller google home).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk

Du kan röststyra det mesta idag med hjälp Google Home eller Amazon Echo samt IFTTT. Både Home och Echo är enkla att kontrollera HUE-lampor med. Ikeas lampor också för den delen men dom kan strula en del har jag märkt. HUE funkar alltid för mig.

Att styra sitt hem med en app kan ha sin charm men att styra den med rösten är alltid roligare och smidigare. Köp Google Home eller Echo och bygg från det!

Permalänk
Medlem

Finns det inte en open open source variant av detta som kan bygga din egna röstcentral istället för att använda sig av Google eller Amazon...? För mig att jag löste om det någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!