Permalänk
Medlem

Hög CPU-temp vid spelande

Hejsan!

Jag misstänker mig ha lite problem med cpu-kylningen, rätta mig gärna om jag har fel!

Specs:
CPU: i7-7700K Kaby Lake 4.2GHz (ej klockad)
CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU: Asus Strix 1070ti
PSU: Corsair RM750
Minne: 2x8GB
Moderkort: ASUS Strix H270F
Fläktar: 2 front (blåser in) - 1 sida (blåser ut) - 1 uppe bak (blåser ut) [Alla 140mm]
Chassi: Fractal Design R5

Problemet:

När jag spelar spel såsom Assassins Creed Origins, GTA 5, CS:GO m.fl. så uppnår min cpu i stort sätt alltid en temp på 80-82 grader efter en liten stund av spelande. Såsom jag förstått det är den känd för att bli väldigt varm men att 100% heavy load är på 80 grader, vilket betyder att jag ibland ligger ett par grader över det.
Vid vissa tillfällen när den går över 80 grader händer det dessutom att datorn börjar lagga till, både spel och annat jag har på min andraskärm. När jag stänger av spelet sjunker tempen snabbt till ca 40-48 grader.

Vad tror ni? Något att oroa sig över? Och isåfall värt att uppgradera till en cpu-fläkt som exempelvis Noctua NH-D15?
Eller kan det vara övrig kylning som är dålig?

Notis: Gpu-temp brukar ligga på ca 60 grader

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad ligger din vcore på när du spelar?

Kollat monteringen av kylaren?

Jag tycker det är "värt" att köpa en Noctua NH-D15. Du kommer kunna använda den länge och antagligen till nästa processor du köper. Noctua brukar vara bra med nya fästen etc.

Permalänk
Medlem

Har själv en sån processor, min e ett riktigt måndags exemplar, kör själv med Noctua NH-D15 har temp 65-77 beroende hur krävande spel man har.

hade en sämre kylare förut då stack det upp mot 85gr direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad ligger din vcore på när du spelar?

Kollat monteringen av kylaren?

Jag tycker det är "värt" att köpa en Noctua NH-D15. Du kommer kunna använda den länge och antagligen till nästa processor du köper. Noctua brukar vara bra med nya fästen etc.

Vcore ligger på 1200-1232 V när jag spelar!

Ja monteringen av kylaren tycks vara i sin ordning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Har själv en sån processor, min e ett riktigt måndags exemplar, kör själv med Noctua NH-D15 har temp 65-77 beroende hur krävande spel man har.

hade en sämre kylare förut då stack det upp mot 85gr direkt.

Se på fan! Det jag misstänkte. Tack för infon