AMD avslöjar Epyc "Rome" med 64 kärnor Zen 2 och PCI Express 4.0

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

AMD avslöjar Epyc "Rome" med 64 kärnor Zen 2 och PCI Express 4.0

Till slut tar AMD bladet från munnen om nästa generations serverprocessor i serien Epyc. Kodnamn Rome kommer med stöd för PCI Express 4.0 och upp till 64 kärnor med 128 trådar – per sockel.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Värt att känna till är att benchmarken är med en pre-produktions sample av Epyc. Som inte nödvändigtvis kommer köras på samma klockfrekvens som den "riktiga" som sen kommer ut. Det som kommer ut till sist kan vara ännu snabbare.

AMD gjorde en fin liten subtil pik till Intel när de påpekade att deras test var av ett luftkylt system utan överklockning.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

But can it run....

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av mame:

But can it run....

Minecraft? Jag tvivlar.

Skrivet av Nyhet:

Till slut tar AMD bladet från munnen om nästa generations serverprocessor i serien Epyc. Kodnamn Rome kommer med stöd för PCI Express 4.0 och upp till 64 kärnor med 128 trådar – per sockel.

Läs hela artikeln här

AMD är alltså först ut med PCI-E 4.0?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Jag gillar konkurrens:)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Trevliga grejer.
Själv undrar jag mest vad detta innebär för nästa generation Ryzen för oss hemma-PC-användare.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Det är ju riktigt kul att se hur mycket som kan hända i processorvärlden, även om det inte är något för hemanvändning direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

PCI-E 4.0, skulle inte den kunna leverera en massa extra spänning? Typ man behöver inte ha extrakablar till grafikkort upp till 150W.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Xinpei:

Minecraft? Jag tvivlar.

AMD är alltså först ut med PCI-E 4.0?

Inte riktigt, Talos™ II var före med PCI-E 4.0.
https://www.raptorcs.com/TALOSII/

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: i5-3570K@4,4GHz | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

Snacka om känga 😂

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av VadSaDu:

PCI-E 4.0, skulle inte den kunna leverera en massa extra spänning? Typ man behöver inte ha extrakablar till grafikkort upp till 150W.

https://techreport.com/news/30574/pcie-4-0-wont-actually-deli...

Fortfarande 75W som gäller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Woohooo, I like it

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av JBerger:

" I Cray Benchmark tog ett tidigt exemplar av Rome hem segern och slutförde uppgiften på 28,1 sekunder, jämfört med 30,2 sekunder för Intels dubbla uppsättning av värstingprocessorer"

Tycker sånt alltid är kul. "Nu släpper vi produkt X och den är nästan ett år nyare än deras produkt Y, och våran är bättre", för att sedan några månader sedan släpper det andra bolaget "Nu släpper vi produkt Y2, som är 6 månader nyare än produkt X och presterar ännu bätter". Vore väl ganska skit om den presterade sämre?
Nu kunde väl inte de jämnföra (antar jag) med intels nya 48core cpu, men om de kunde det OCH deras presterade bättre; DÅ och först då hade det varit något intressant. Men någon mer än jag som gissar på att intels 48core kommer prestera bättre? Dvs att intels värsting kommer vara bättre än AMDs ditto? (Inb4: Och nej, jag tar ej hänsyn till priset; enbart ren prestanda. Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Intel har problem med att leverera CPU:er och för företag kan något sådant vara skillnaden mellan ett slutfört projekt och ett misslyckat projekt. Sedan är Intel minst ett år bort med något som kan möta Zen 2.

Dessutom är det väl inte så konstigt att AMD mäter sig mot det bästa Intel kan leverera FÖR STUNDEN? Eller du kanske menar att AMD ska kunna spå framtiden?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av JBerger:

Du besvarar ju frågan själv. De jämförde med det bästa intel erbjuder för närvarande, kan väl inte begära mer? Inte som att Intel skulle skicka några pre production samples till AMD direkt för att benchmarka.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Undra om PCI-E 4.0 kommer till konsumentprodukterna med Zen 2 också. Om de kommer så är det en given uppgradering nästa år för mig i alla fall.

Main: | i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengence DDR3 2x4 GB 1600MHz CL9 | AMD Radeon R9 Fury X | Corsair Performance Pro 256GB | Samsung 850 Pro 1TB | Seasonic Platinum-520 Fanless 520W | EKWB | Corsair Vengeance K65 | Corsair Vengeance M95 | Cooler Master Elite 110 - Open Air | Windows 10 Pro |

Använder Soitora's Mörka tema till Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Xinpei:

Intel har problem med att leverera CPU:er och för företag kan något sådant vara skillnaden mellan ett slutfört projekt och ett misslyckat projekt. Sedan är Intel minst ett år bort med något som kan möta Zen 2.

Dessutom är det väl inte så konstigt att AMD mäter sig mot det bästa Intel kan leverera FÖR STUNDEN? Eller du kanske menar att AMD ska kunna spå framtiden?

intel är 3 år bort minst, men det är nog 4-5 år innan dem kommer tillbaka på serversidan. Att intel kommer slå tillbaka "the empire strikes back" med jim keller som lead designer så kommer det bli något extra då.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av JBerger:

Med tanke på att den kommande värstingen från Intel är två ihopklistrade mindre processorer än de testade (2x24 kontra 2x28) så är det väl mer rättvist med denna jämförelsen?

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Ja inte många applikationer som kan dra nytta av den extrema parallellismen, visst servrar med hundratals användare som gör av varandra oberoende saker. Benchmarks i all ära men jag drömmer mig tillbaka till GHz-racet med nostalgi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Dracc:

Med tanke på att den kommande värstingen från Intel är två ihopklistrade mindre processorer än de testade (2x24 kontra 2x28) så är det väl mer rättvist med denna jämförelsen?

Precis. Frågan är om inte värmen dessutom kommer göra att de två ihopklistrade 24C kommer att klockas lägre än två separata 28C. Den kommer inte ha en suck mot Zen2, och det vet nog Intel mycket väl.

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av SpaceMan:

Precis. Frågan är om inte värmen dessutom kommer göra att de två ihopklistrade 24C kommer att klockas lägre än två separata 28C. Den kommer inte ha en suck mot Zen2, och det vet nog Intel mycket väl.

48 cores och eventuellt ingen HT, eller hur var det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Ice Frontier:

48 cores och eventuellt ingen HT, eller hur var det?

Intel har tagit strategiska beslut som med facit i hand visat sig vara korkade, men det är ju svårt att klandra dem för det. Hade AMD inte kommit med en modulär lösning som gjort att de kunnat tillverka proppar med massor med kärnor för rimlig peng och 10nm gått enligt plan hade läget helt klart sett annorlunda ut. Svårt att konkurrera med skitstora monoliter med 4 år gammal arkitektur på "14"nm mot något nysläppt på "7"nm. De gör vad de kan med vad de har. Pengar har dem ju iaf.

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av JBerger:

Intels lösning med 48 kärnor lär vara lägre klockad än deras lösning med 2x28 kärnor som AMD jämför med. Hur tänker du att Intels 48 kärnor på en sockel ska slå ett system av idag med 56 på två socklar?
Att AMD med en sockel slår Intels värsta med två socklar är inget att avfärda hursomhelst. Det är ingen liten marginell skillnad som växlar fram och tillbaka hur lätt som helst som du vill få det att verka som.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av JBerger:

Företag skiter i om en processor kostar 40 eller 80 tusen när konsulten kostar flera tusen i timmen; det är småpotatis i jämnförelse).

Talar du från egen erfarenhet att företag brukar köpa det bästa av allt? Min erfarenhet är det mycket dritt som de kör med och det ska snålas till den förbannelse på allt. Detta från mellanstora till de absolut största företagen i landet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

intel annonserar med 48 kärnor... amd kommer och slår på fingarna med 64 kärnor lol

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Jag ser redan nu vilken panik Intel har, men det är inte första gången.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 830 512GB+Samsung 860 EVO 1TB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

16 kärnor, 4ghz bas, 4.5-5ghz boost + bättre ipc. Hejdå intel! Må det bli så
Kan inte sluta spekulera... jag vill veta om chiplet designen kommer till mainstream och inte bara servrar.

Hur hade en monolistiskt designad 8core zen2 presterat tro?

Inet gratis frakt
PG279Q | X-Fi Titanium HD | RTX2080 DUAL OC | 2700X | G.Skill 16GB 3200 CL14 | 970EVO 1TB | B450-F | Seasonic 750W | Fractal R5 | Win10

GTX680 TOP | 3770K | Ripjaws 8GB 2133 CL11 | 520 240GB | V Gene | AX750W | Tempest | Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av JBerger:

Vi vet redan med god säkerhet att Rome presterar bättre än Intels nya 48-core:
Både Intel och AMD har presenterat jämförande siffror mot AMD's nuvarande värsting med 32 kärnor.
(Både Intel och AMD jämför alltså en 2019 års cpu VS en 2017 års cpu, but I digress.)

Enligt Intel: 48-core Cascade Lake kommer bli 70% snabbare än 32-core Epyc Naples.
Enligt AMD: 64-core Rome är 100% snabbare än 32-core Epyc Naples.

(Skillnaden i formulering kommer av att Intel har baserat sin siffra på "Advanced processor projections" av Cascade Lake då den inte verkar tillräckligt mogen än, medan AMD har baserat sin siffra på faktiskt fysiskt A-stepping silikon.)

Så om inte Intel kan trolla fram +30 procentenheter innan launch så kommer Cascade Lake inte ens möta Rome i prestanda, och om vi ska tro AMD behöver Cascade Lake mirakulösa +130 procentenheter i flyttalsberäkningar.

Verkligheten kräver självklart mycket mer salt - så vi stramar åt optimismen lite och delar dessa +130 procentenheter med fyra, en ganska stor reduktion - men får fortfarande att Rome blir upp till 35% snabbare än Cascade Lake på flyttal.

Klart står att om inte Intel grovt underskattat sin egen cpu så är Rome kännbart snabbare än Cascade Lake.
Frågan är inte om utan med hur mycket,
...10%? ....15%? ......30%?
Ska onekligen bli spännande att se dem båda pressas i oberoende reviews!

Så jag vågar redan idag säga att om inte Cascade Lake specifikt passar en särskild last du behöver kommer du inte ha några tunga argument att köpa den gentemot AMD's snabbare och billigare 64-core.

Stramade åt min optimism. Poängen är att Rome vinner, inte med exakt hur mycket.

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@dpom86: dessutom är testerna mot en epyc utan smt

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Ett monster.
Visar sig att ryktena om 8 CCX-kluster (2*4 kärnor) och en central krests för IO verkar stämma.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |