Uppgraderat dator, SSD syns inte i BIOS.

Permalänk
Medlem

Uppgraderat dator, SSD syns inte i BIOS.

Godkväll, första posten på detta forum:

Bakgrund: Har nyligen inhandlat och installerat nytt moderkort (Asus PRIME Z370-P) och processor, fläkt samt minne. Hårddiskar, chassifläktar och dvd sitter kvar i burken, på samma platser de hade i förra systemet vilken var fullt fungerande för två dagar sen.

Problemet: Med allt installerat och klart kommer jag in i BIOS, och ingen av mina två ssd-diskar syns till. Jag har länsat nätet på info: kollat ahci, scm, secure boot. Jag har bytt satasladdar till diskarna, shufflat runt strömkablar, dragit ut allt utom just ssd diskarna, en i taget (notera att dvd plus en gammal seagate-HDD glatt syns).

Tänkte att om jag bara kickar igång windowsinstallationen (win10), bör jag kunna formatera och köra igång, att det skulle vara något sådant. MEN, diskarna syns när jag kommer till den punkten i installationen, men de är inte valbara, är gråfadade och omnämns som ”0 allokerat utrymme”.

Vill till sist säga återigen att diskarna var fullt fungerande med win7 på ett äldre system för bara två dagar sen. Har uppdaterat BIOS vi internet, kikat på Asus hemsida men hittar bara drivisar dedikerade Windows 10 -jag sitter ju utan operativsystem helt och hållet!

Jag vänder mig till er, klockareliten - hjälp!